تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۴۷: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۰۲: خط ۱۰۲:
در آيه مورد بحث، جا داشت بفرمايد: «'''و لا أنتم عابدون من أعبد: و شما نخواهيد پرستيد كسى را كه من مى پرستم'''». چون بين معبود رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» و معبود بت پرستان فرق بسيار است. يكى اين است كه معبود بت پرستان جماد و بى شعور است، و موصولى كه از آن تعبير مى كند، موصول مخصوص بى شعوران، يعنى كلمه «'''ما'''» است؛ وموصول مخصوص صاحبان شعور، كلمۀ «'''من: كسى كه'''» است. پس چرا در آيه مورد بحث، به جاى اين كلمه، كلمۀ «'''ما'''» را به كار برده؟ پاسخش اين است كه: منظور صرفا مطابقت اين آيه با آيۀ: «'''لا آعبد ما تعبدون'''» است.
در آيه مورد بحث، جا داشت بفرمايد: «'''و لا أنتم عابدون من أعبد: و شما نخواهيد پرستيد كسى را كه من مى پرستم'''». چون بين معبود رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» و معبود بت پرستان فرق بسيار است. يكى اين است كه معبود بت پرستان جماد و بى شعور است، و موصولى كه از آن تعبير مى كند، موصول مخصوص بى شعوران، يعنى كلمه «'''ما'''» است؛ وموصول مخصوص صاحبان شعور، كلمۀ «'''من: كسى كه'''» است. پس چرا در آيه مورد بحث، به جاى اين كلمه، كلمۀ «'''ما'''» را به كار برده؟ پاسخش اين است كه: منظور صرفا مطابقت اين آيه با آيۀ: «'''لا آعبد ما تعبدون'''» است.


* وَ لا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُمْ وَ لا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ:
* «'''وَ لا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُمْ وَ لا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ:'''»


اين دو آيه، تكرار مضمون دو آيه قبل است كه به منظور تأكيد آن تكرار شده. نظير تكرارى كه در آيه: «'''كلّا سوف تعلمون ثمّ كلّا سوف تعلمون'''» آمده، و نيز تكرارى كه در آيه: «'''فقتل كيف قدّر ثمّ قتل كيف قدّر'''» آمده است.
اين دو آيه، تكرار مضمون دو آيه قبل است كه به منظور تأكيد آن تكرار شده. نظير تكرارى كه در آيه: «'''كلّا سوف تعلمون ثمّ كلّا سوف تعلمون'''» آمده، و نيز تكرارى كه در آيه: «'''فقتل كيف قدّر ثمّ قتل كيف قدّر'''» آمده است.