قَبْل: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/قَبْل | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/قَبْل | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۹: | خط ۱۰: | ||
(بر وزن فلس)راغب گويد: در تقدم متصل و منفصل به كار مىرود و نيز به معنى تقدم مكانى، زمانى، رتبهاى و ترتيبى آيد. نگارنده گويد در قرآن مجيد ظاهرا همه جا در تقدم زمانى استعمال شده مثل [بقره:91]. و مثل [مائده:34]. *** قُبُل: (بر وزن عنق) گاهى به معنى جلو و پيش به كار مىرود مثل [يوسف:26]. اگر پيراهنش از جلو دريده شده زن راست مىگويد يوسف از دروغگويان است. گاهى به معنى روبرو و آشكار«رَأَيْتُهُ قُبُلاً اَىْ عَياناً وَ مُقابَلَةً» مثل [كهف:55]. مگر اينكه طريقه گذشتگان يا عذاب روبرو بر آنها آيد. *** قِبَل: (بر وزن عنب) طاقت، نزد، طرف، چنانكه در اقرب و غيره آمده مثل [نمل:37]. بر آنها لشكريانى آوريم كه طاقت مقابله با آنها را ندارند. و مثل [معارج:36]. چرا كافران نزد تو به تو خيره هستند. ممكن است آن به معنى طرف باشد يعنى چه شده كافران به سوى تو خيرهاند. در آيه [بقره:177]. بى شك مراد طرف است يعنى نيكى آن نيست كه روهاى خود را به سوى مشرق با مغرب كنيد. * [حديد:13]. «قِبَلِه» ظاهرا به معنى طرف است اين سور به نظرم واقعيت ايمان است كه از طرفى به مومنان رحمت و از طرفى به منافقان عذاب است مثل قرآن كه براى مومنان شفا و رحمت و براى كافران خسار و زيان است پس قرآن دو جهت دارد همچنين ايمان، وجود باب در حائل ظاهرا واقعيت ارتباط مومن و منافق است كه در دنيا وجود داشته و در آخرت به صورت درب آمده. يعنى: ميان مومنان و منافقان حائلى زده مىشود كه داراى درى است در باطنش رحمت و ظاهرش از جانب آن آتش است و آتش از آن سرزده در همه آيات گذشته معنى «روبرو» صحيح و صادق است. *** قبول: پذيرفتن. گرفتن. [آل عمران:37]. خدايش آن را پذيرفت پذيرفتن نيكو. اقبال: رو كردن. راغب گفته:[طور:25]. روكرده بعضى بر بعضى از هم مىپرسند، معنى آمدن نيز مىدهد كه آمدن رو كردن است [يوسف:82]. كاروانيكه در آن آمديم. *** تقّبل: پذيرفتن بر وجهى كه مقتضى ثواب باشد(مفردات)آيات قرآن مؤيد اين قول است [مائده:27]. معلوم است كه قبول خدا مقتضى ثواب است. ايضاً [بقره:127]. در آيه [آل عمران:37]. طبرسى فرموده چون در«تَقَبَّلَها» معنى قبول هست لذا مصدر آن قبول آمده است. به نظر نگارنده «تَقَبَّلَها»مقتضى ثواب و «بِقَبُولٍ» با قيد«حَسَنٍ» در جاى تقبل است و تقدير چنين است «تَقَبَّلَهاتَقَبُّلاً». قبول مصدر است گرچه لازم بود بضم قاف باشد مثل دخول و خروج و قعود ولى سيبويه گفته: پنج مصدر از اين وزن به فتح اول آمده :قبول،وضوء،طهور،وقود و ولوغ. *** تقابل: روبروشدن. [واقعة:16]. قبيل: جمع قبيله كفيل. روبرو. اين هر سه معنى در كتب لغت و تفاسير يافته است راغب گويد: قبيل جمع قبيله است و آن جماعتى است كه بعضى بر بعضى رو كنند طبرسى فرموده: قبيل جماعتى است كه از قبايل مختلف باشد و اگر به يك پدر و مادر منتهى شود قبيله گويند: [اعراف:27]. قبيل در آيه ظاهرا جمع قبيله است يعنى واقع اين است كه شيطان و اتباعش شمارا مىبينند از جائيكه شما نمىبينيد. [اسراء:92]. قبيل در آيه به معنى كفيل يا آشكار است يعنى يا خدا و فرشتگان را روبرو آورى و ببينيم يا آنها را كفيل آورى كه نبوت تو را ضمانت كنند. [حجرات:13]. شما را ملتها و طائفه قرار داديم تا همديگر را بشناسيد رجوع شود به «شعب». | (بر وزن فلس)راغب گويد: در تقدم متصل و منفصل به كار مىرود و نيز به معنى تقدم مكانى، زمانى، رتبهاى و ترتيبى آيد. نگارنده گويد در قرآن مجيد ظاهرا همه جا در تقدم زمانى استعمال شده مثل [بقره:91]. و مثل [مائده:34]. *** قُبُل: (بر وزن عنق) گاهى به معنى جلو و پيش به كار مىرود مثل [يوسف:26]. اگر پيراهنش از جلو دريده شده زن راست مىگويد يوسف از دروغگويان است. گاهى به معنى روبرو و آشكار«رَأَيْتُهُ قُبُلاً اَىْ عَياناً وَ مُقابَلَةً» مثل [كهف:55]. مگر اينكه طريقه گذشتگان يا عذاب روبرو بر آنها آيد. *** قِبَل: (بر وزن عنب) طاقت، نزد، طرف، چنانكه در اقرب و غيره آمده مثل [نمل:37]. بر آنها لشكريانى آوريم كه طاقت مقابله با آنها را ندارند. و مثل [معارج:36]. چرا كافران نزد تو به تو خيره هستند. ممكن است آن به معنى طرف باشد يعنى چه شده كافران به سوى تو خيرهاند. در آيه [بقره:177]. بى شك مراد طرف است يعنى نيكى آن نيست كه روهاى خود را به سوى مشرق با مغرب كنيد. * [حديد:13]. «قِبَلِه» ظاهرا به معنى طرف است اين سور به نظرم واقعيت ايمان است كه از طرفى به مومنان رحمت و از طرفى به منافقان عذاب است مثل قرآن كه براى مومنان شفا و رحمت و براى كافران خسار و زيان است پس قرآن دو جهت دارد همچنين ايمان، وجود باب در حائل ظاهرا واقعيت ارتباط مومن و منافق است كه در دنيا وجود داشته و در آخرت به صورت درب آمده. يعنى: ميان مومنان و منافقان حائلى زده مىشود كه داراى درى است در باطنش رحمت و ظاهرش از جانب آن آتش است و آتش از آن سرزده در همه آيات گذشته معنى «روبرو» صحيح و صادق است. *** قبول: پذيرفتن. گرفتن. [آل عمران:37]. خدايش آن را پذيرفت پذيرفتن نيكو. اقبال: رو كردن. راغب گفته:[طور:25]. روكرده بعضى بر بعضى از هم مىپرسند، معنى آمدن نيز مىدهد كه آمدن رو كردن است [يوسف:82]. كاروانيكه در آن آمديم. *** تقّبل: پذيرفتن بر وجهى كه مقتضى ثواب باشد(مفردات)آيات قرآن مؤيد اين قول است [مائده:27]. معلوم است كه قبول خدا مقتضى ثواب است. ايضاً [بقره:127]. در آيه [آل عمران:37]. طبرسى فرموده چون در«تَقَبَّلَها» معنى قبول هست لذا مصدر آن قبول آمده است. به نظر نگارنده «تَقَبَّلَها»مقتضى ثواب و «بِقَبُولٍ» با قيد«حَسَنٍ» در جاى تقبل است و تقدير چنين است «تَقَبَّلَهاتَقَبُّلاً». قبول مصدر است گرچه لازم بود بضم قاف باشد مثل دخول و خروج و قعود ولى سيبويه گفته: پنج مصدر از اين وزن به فتح اول آمده :قبول،وضوء،طهور،وقود و ولوغ. *** تقابل: روبروشدن. [واقعة:16]. قبيل: جمع قبيله كفيل. روبرو. اين هر سه معنى در كتب لغت و تفاسير يافته است راغب گويد: قبيل جمع قبيله است و آن جماعتى است كه بعضى بر بعضى رو كنند طبرسى فرموده: قبيل جماعتى است كه از قبايل مختلف باشد و اگر به يك پدر و مادر منتهى شود قبيله گويند: [اعراف:27]. قبيل در آيه ظاهرا جمع قبيله است يعنى واقع اين است كه شيطان و اتباعش شمارا مىبينند از جائيكه شما نمىبينيد. [اسراء:92]. قبيل در آيه به معنى كفيل يا آشكار است يعنى يا خدا و فرشتگان را روبرو آورى و ببينيم يا آنها را كفيل آورى كه نبوت تو را ضمانت كنند. [حجرات:13]. شما را ملتها و طائفه قرار داديم تا همديگر را بشناسيد رجوع شود به «شعب». | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
مِن:100, وَ:97, أَن:34, اللّه:24, إِن:22, کَانُوا:22, مَا:21, لا:20, قَال:19, عَلَى:18, فِي:18, هٰذَا:18, قَد:18, الّذِين:17, لَم:17, بِه:16, لَه:16, إِلاّ:16, يَوْم:15, لَقَد:15, قَالُوا:14, قُل:14, کَان:14, بِمَا:14, رَبّک:14, يَا:14, يَأْتِي:14, إِنّهُم:14, قَوْم:13, کَذٰلِک:13, لَهُم:13, مُوسَى:13, لَکُم:13, أَ:13, کَمَا:13, فَمَا:13, الْکِتَاب:13, کُنّا:13, لَو:13, ذٰلِک:13, طُلُوع:13, الشّمْس:13, رَب:13, کَفَرُوا:13, أَو:13, إِنّا:13, مَن:12, ثُم:12, هُم:12, کُنْتُم:12, عَذَاب:12, هُو:12, عَلَيْهِم:12, هَارُون:12, فَمَن:12, کُنْت:12, آبَاؤُنَا:12, الّذِي:12, إِلَى:12, لِمَا:12, آمَنْتُم:12, آذَن:12, قَبْل:12, لَن:12, بِحَمْد:12, رَبّي:12, إِذ:12, إِنّه:12, يُوسُف:12, فَقَد:12, بَل:12, مِمّا:12, اللّيْل:12, إِبْرَاهِيم:12, أَنَا:12, شَيْئا:12, عَلَيْک:12, أَنْزَل:12, سَبّح:12, أَخِيه:12, نَحْن:12, لَفِي:11, مِنْکُم:11, بِالسّيّئَة:11, الْحَسَنَة:11, أُنْزِل:11, يَقُولُون:11, بِالْبَيّنَات:11, نُوحا:11, تَمَسّوهُن:11, طَلّقْتُمُوهُن:11, نُوح:11, ضَلاَل:11, ضَلّوا:11, يَتَمَاسّا:11, الظّالِمِين:11, آتِيک:11, خَلَقْنَاه:11, رَزَقْنَاکُم:11, خَلَوْا:11, يَأْتِيَکُم:11, جَاءَکُم:11, إِلَيْک:11, إِنّي:11, إِلَيْه:11, رَبّکُم:11, کَذّبُوا:11, مِنْهُم:11, غُرُوبِهَا:11, عَلَيْکُم:11, نَفْسِه:11, هَل:11, أَنّى:11, عَلِيم:11, لِلّه:11, أَلِيم:11, الْغُرُوب:11, الْقِيَامَة:11, الْأَرْض:11, الْمُسْلِمِين:11, التّوْرَاة:11, الْمَوْت:11, السّمُوم:11, مُبِين:11, الْعَذَاب:11, تَجِد:11, خَلَت:11, الْبَحْر:11, وِعَاء:11, رُسُلا:11, رَبّنَا:11, عَذَابا:11, هَدَيْنَا:11, إِنّمَا:11, عَلَيْه:11, لِسُنّة:11, وَجْهَک:11, فَأَقِم:11, لِلدّين:11, الْقَيّم:11, فَاصْبِر:11, مُشْرِکِين:11, أَکْثَرُهُم:11, لِلْمُتّقِين:11, سُنّة:11, بَعْد:11, أَسَاطِير:11, ذٰلِکُم:11, حَرّمْنَا:11, قُلُوب:11, أَنْتُم:11, لَنَا:11, لِيُؤْمِنُوا:11, يَکُون:11, يَعْبُد:11, أَنْفِقُوا:11, شَک:11, فَلَمّا:11, بَيْع:11, الْحَق:11, حَقّا:11, إِلَيْنَا:11, عِفْرِيت:11, مَرَدّ:11, الْجِن:11, الْأَوّلِين:11, لَکَبِيرُکُم:11, مُسْلِمِين:11, الْحِکْمَة:11, أَهْل:11, عَصَيْت:11, قَاتَلَهُم:11, فَأَمْکَن:11, فَأَسَرّهَا:11, الْفَتْح:11, فَاللّه:11, نَدْعُوه:11, الْکَافِرِين:11, بِتَأْوِيلِه:11, فَطَال:11, مَرْجُوّا:11, بِأَوْعِيَتِهِم:11, فَسَيَقُولُون:11, فَاسْتَجَبْنَا:11, لَمّا:11, بَعِيد:11, فَنَسِي:11, مَوْتِه:11, مَکَان:11, فَذَاقُوا:11, صَلاَة:11, هُدًى:11, الْإِنْجِيل:11, عِلْم:11, فَقَالَت:11, بِعَرْشِهَا:11, أَيّهَا:11, مَعَهُم:11, يَسْتَفْتِحُون:11, مِت:11, قِطّنَا:11, مُهْلِکُوهَا:11, سَمِيّا:11, فِيهَا:11, دَاوُد:11, يُعَذّبْکُم:11, سِحْرَان:11, إِذَا:11, فِينَا:11, يَدْعُون:11, الْأَمْر:11, حَتّى:11, نَدْعُو:11, الْفِتْنَة:11, وَقَانَا:11, آبَاؤُهُم:11, جَعَل:11, اصْبِر:11, يَعْمَلُون:11, کَرِيم:11, الْمَرَاضِع:11, قَلّبُوا:11, أَنْت:11, يَقْذِفُون:11, نَطْبَع:11, أَبَوَيْک:11, لَيَحْلِفُن:11, لِمَن:11, بِأَشْيَاعِهِم:11, رَسُولَه:11, الْحِسَاب:11, تَبْدِيلا:11, يَتَوَلّوْا:11, يُنَزّل:11, قَوْمُک:11, يُوَلّون:11, يُتَوَفّى:11, لِتَبْلُغُوا:11, أَمْرَنَا:11, لِرَبّکُم:11, تَوَلّيْتُم:11, رُؤْيَاي:11, جَعَلَهَا:11, لَيْتَنِي:11, فَرّطْتُم:11, قَلِيلا:11, آدَم:11, يُقْضَى:11, بِالْقُرْآن:11, يَسْتَعْجِلُونَک:11, خَلَقْتُک:11, عَلاَنِيَة:11, تَکُونُوا:11, مُحْسِنِين:11, نَار:11, أَشْرَکْتُمُون:11, لِي:11, تَنْفَد:11, لَنَفِد:11, فَبَدَأ:11, آنَاء:11, يَأْتُونِي:11, نَبّأْتُکُمَا:11, يَأْتِيَکُمَا:11, يَأْتِينِي:11, تَقُوم:11, أَقْسَمْتُم:11, ظَنّوا:11, تَسْتَعْجِلُون:11, يَرْتَدّ:11, بِکِتَاب:11, الْفَجْر:11, خَيْر:11, نَذِل:11, آيَاتِک:11, رُشْدَه:11, نَادَى:11, مَرّات:11, وُعِدْنَا:11, أَهْلِنَا:11, لَعَلّکُم:11, عَلَيْنَا:11, کِتَاب:11, إِسْحَاق:11, أَنْفَق:11, أُوذِينَا:11, قَوْمَک:11, فِيه:11, آمَنَت:11, تُنَزّل:11, تَقْدِرُوا:11, مَعَکُم:11, تَلْقَوْه:11, وَبَال:11, أَهْلَکْتَهُم:11, تَأْتِيَنَا:11, يُخْفُون:11, عَن:11, أَضَلّوا:11, إِسْرَائِيل:11, نَبْرَأَهَا:11, جَاءَت:11, إِيّاي:11, لِلنّاس:11, رَقَبَة:11, تَابُوا:11, کَسَبَت:11, آمَنُوا:11, لَيُؤْمِنَن:11, يَأْتِيَهُم:11, نَسُوه:11, رُزِقْنَا:11, مُتَتَابِعَيْن:11, مُتْرَفِين:11, يَطْبَع:11, نَطْمِس:11, أُوتُوا:11, أُتُوا:11, تَظَاهَرَا:11, رُدّوا:11, عَاقِبَة:11, حَافِظا:11, أَحَدَکُم:11, أُوتِي:11, الْأَمَد:11, نَکُن:11, أَدُلّکُم:11, نَجْزِي:11, خَالِدُون:11, أَخ:11, ذُرّيّتِه:11, يُضِل:11, يَعْقُوب:11, قَوْما:11, تَأْوِيل:11, يَتَسَاءَلُون:11, لِم:11, ظَلَمْنَاهُم:11, أَنّا:11, يَک:11, فَتَحْرِير:11, قَصَصْنَاهُم:11, فَنَجّيْنَاه:11, تَک:11, السّمَاوَات:11, شَهِيدا:11, تَحْسُدُونَنَا:11, يَکْفُر:11, أَثَارَة:11, شَهْرَيْن:11, وُجُوها:11, بِاللّه:11, فَنَتّبِع:11, تَعْجَل:11, سَمّاکُم:11, أَلِيما:11, قَصَصْنَا:11, تَمَنّوْن:11, سَبِيل:11, أَيّکُم:11, اسْتَجِيبُوا:11, کَثِيرا:11, الْجَان:11, فَاسِقُون:11, أَکْثَرَکُم:11, نَجْعَل:11, ائْتُونِي:11, لَيْس:11, مُصِيبَة:11, ثَلاَث:11, کَلِمَات:11, رَبّهُم:11, تَکُن:11, سُئِل:11, لَمُوَفّوهُم:11, مُؤْمِنِين:11, أَسْلِمُوا:11, أَمْرِهِم:11, بِالْغَيْب:11, الْأَدْبَار:11, مُشْفِقِين:11, أَخَذْنَا:11, عَاهَدُوا:11, فُعِل:11, أَمْر:11, السّيّئَات:11, تَنْهَانَا:11, حَکِيم:11, مُصَدّقا:11, شِئْت:11, قَاتَل:11, عِبَادِه:11, لَک:11, ابْتَغَوُا:11, زِلْتُم:11, أَجَلا:11, أَنْبِيَاء:11, فِرْعَوْن:11, أَشْرَک:11, خَانُوا:11, أَنْذِر:11, يَتَبَدّل:11, عَجّل:11, ضَل:11, ذُرّيّة:11, يَدْعُو:11, ذٰلِکُمَا:11, رُسُل:11, حِين:10, نَسْيا:10, فَالْيَوْم:10, فَسَبّحْه:10, تَتَوَلّوْا:10, قَرْيَة:10, الْمُفْسِدِين:10, تَقْتُلُون:10, الْمَلَأ:10, الْعاقِبَة:10, رَسُولا:10, الْإِنْسَان:10, فُتِنْتُم:10, مُتَشَابِها:10, مُعَذّبُوهَا:10, تُهْلِکُنَا:10, فَو:10, نَخْزَى:10, حَرَج:10, عَلّمَکُم:10, أَظْلَم:10, قَوْل:10, أَرَدْنَا:10, أَبْقَى:10, بَغْتَة:10, عَظِيم:10, لِيَکُون:10, إِلَيْکُم:10, نَقْصُصْهُم:10, آتَيْنَا:10, يُصِرّون:10, لِکَلِمَات:10, يُؤْفَکُون:10, فَاعْلَمُوا:10, قَالَت:10, الّتِي:10, آلْآن:10, رَأَيْتُمُوه:10, الْمُؤْمِنَات:10, سَرَق:10, سِنِين:10, کَالّذِين:10, تُرْزَقَانِه:10, اسْتَخْرَجَهَا:10, نَجِد:10, تُوعَظُون:10, کَثِيرَة:10, مَسْنُون:10, فَنَرُدّهَا:10, عَهِدْنَا:10, أَتَمّهَا:10, إِيمَانِهَا:10, بَعْض:10, يَقُول:10, اتّخَذُوا:10, الْمُحْسِنِين:10, فَصِيَام:10, أَمِنْتُکُم:10, الْکُفْر:10, فَقَسَت:10, فَتَبَيّنُوا:10, يَوْمَئِذ:10, يَسْتَبْشِرُون:10, نَبَأ:10, نَصِيبَهُم:10, فَاسِقِين:10, مَقَامِک:10, الْأُمُور:10, سِرّا:10, أَنْدَادا:10, طَرْفُک:10, عَالِمِين:10, آخَرِين:10, أُولٰئِک:10, الْبَرّ:10, زَوَال:10, آتَاهُم:10, أَحْسَن:10, يُهْرَعُون:10, الْعَاقِبَة:10, کَفَرْت:10, مُسَمًّى:10, کَذٰلِکُم:10, مُنْتَصِرِين:10, تَسْتَغْفِرُون:10, وَحْيُه:10, لَعَادُوا:10, بَيْن:10, بِالظّالِمِين:10, يَجِد:10, اتّبِعُوا:10, لِيُضِل:10, قَوْمِه:10, کُل:10, فَلِم:10, يَشْعُرُون:10, رَسُولَکُم:10, سِيرُوا:10, عَنْهُم:10, الْفُرْقَان:10, قَدَرا:10, يَکْفُرُوا:10, فَيَقُول:10, بِالْإِيمَان:10, يَأْتِکُم:10, کَيْف:10, بِضْع:10, فَرَضْتُم:10, قَبْلِه:10, عِنْدَه:10, حَرّم:10, الرّسُول:10, يَشْتَهُون:10, الْعَظِيم:10, مُرِيب:10, نَزّلْنَا:10, أَهْلَه:10, هَاد:10, يَسْتَطِع:10, فَأْتُوا:10, نَکَحْتُم:10, عَلَيْهِن:10, سَوَاء:10, الْحُلُم:10, تَضَعُون:10, الصّالِحِين:10, النّخْلَة:10, تَأْوِيلُه:10, قُلُوبُهُم:10, خَيْرا:10, جَزَاؤُه:10, بِالْحَق:10, عَلّمَنِي:10, غَيْر:10, طَعَام:10, يَکُونُوا:10, مَوْثِقا:10, السّمَاء:10, سَکَنْتُم:10, حَمَإ:10, أَهْوَاء:10, رَزَقْنَاهُم:10, أَنْفُسِکُم:10, مَغَانِم:10, فَلَن:10, أَبَت:10, أَعْظَم:10, هٰؤُلاَء:10, فَرِحُون:10, حَارَب:10, بَعْدِهِم:10, خِيَانَتَک:10, يَقُولُوا:10, أَحْبَارَهُم:10, بَارِد:10, يُضَاهِئُون:10, الْمُعْتَدِين:10, تَقُولُوا:10, صَالِح:10, نَعْبُد:10, قَوْمُه:10, الرّحِيم:10, يَسْتَوِي:10, فَعَل:10, نُنَجّيک:10, فَذَکّر:10, لٰکِن:10, إِيمَانُهَا:10, عِلْما:10, الْأَعْمَى:10, زِدْنِي:10, يَحْيَى:10, فَنَادَاهَا:10, تَتّبِعُونَا:10, مَنْسِيّا:10, هَيّن:10, مِدَادا:10, يَذْکُر:10, لَمُبْلِسِين:10, غَافِلِين:10, تَسْأَلُوا:10, يُرِيدُوا:10, فَانْظُر:10, يَعُودُون:10, أَرْسَلْت:10, مَنْقُوص:10, يَسِيرا:10, لَمَکْر:10, يَأْتِيکُمَا:10, ثَمُود:10, فَانْظُرُوا:10, أَرْحَم:10, مَلاَئِکَتِه:10, بَعْضُهُم:10, زَبُورا:10, يَبْلُغُوا:10, الْحُسْنَى:10, فَهَل:10, جِذْع:10, مِلّة:10, عَهْد:10, فَوَاق:10, تَعْلَمُهَا:10, تَقْتِيلا:10, شُيُوخا:10, مُصَدّق:10, السّحْر:10, الْحِنْث:10, نَفْعا:10, يَسْأَلُک:10, أَطْغَى:10, بِبَدَنِک:10, مُتَرَبّص:10, شِرْک:10, لِأَبِيه:10, دَرَجَة:10, يَعْبُدُون:10, بَعَثْنَا:10, اجْعَل:10, جَاءَه:10, بِرَب:10, لَنَحْشُرَنّهُم:10, مُنْکِرُون:10, مَقْدُورا:10, جَاءَهُم:10, أَبِيکُم:10, بَدَا:10, رِزْقا:10, عُيُون:10, آخِذِين:10, يُعَلّمُهُم:10, رَسُولِه:10, تُنْصَرُون:10, رَآه:10, مَحِيص:10, أُدْخِل:10, الْمُؤْمِنِين:10, أَصَابَتْکُم:10, بِالتّوْرَاة:10, بِأَفْوَاهِهِم:10, ثِيَابَکُم:10, فَإِطْعَام:10, أُنَبّئُکُم:10, نَصِيرا:10, شَدِيدا:10, هَادُوا:10, الصّابِرِين:10, أَدْبَارِهَا:10, تَتّبِعُوا:10, أَدْبَار:10, عَزْما:10, عَلَي:10, بِمُصْرِخِي:10, نَفْسا:10, لَهُن:10, نَسِي:10, بَنَيْنَاهَا:10, غُلاَم:10, فَسَبّح:10, يَسْرِق:10, يَفْرَح:10, عَنّا:10, سَيَغْلِبُون:10, فَهُو:10, نُهُوا:10, الْآخِرَة:10, جَاء:10, کُلاّ:10, يَدَيْه:10, قَبْلِهِم:10, يَخْتَصِمُون:10, اسْمُه:10, النّار:10, بَيْت:10, الْخَاسِرُون:10, سُلَيْمَان:10, أَبْرَح:10, أَنِيبُوا:10, الْمُؤْتَفِکَة:10, أَقْبَل:10, يَهْجَعُون:10, يَسْأَم:10, يَلْحَقُوا:10, سِتّين:10, السّجُود:10, يَسِير:10, لِکَيْلا:10, شَهِيد:10, بِأَيْد:10, تَعْقِلُون:10, لِتَکُونُوا:10, خَبِير:10, الصّدُور:10, کَثِير:10, حَسَنا:10, يَفْقَهُون:10, الْمَثُلاَت:10, يُبْدِهَا:10, أَخَذ:10, فَاتْلُوهَا:10, أَصْحَاب:10, يَعْلَم:10, رَحْلِه:10, تَنْظُرُون:10, آل:10, الرّاحِمِين:10, يُنْفِقُوا:10, الرّسُل:10, جِئْنَا:10, بِغُلاَم:10, فَرِيضَة:10, تَحْتِهَا:10, مَحْذُورا:10, أَنْفُسَهُم:10, مَسَاکِن:10, صَلْصَال:10, فَبِظُلْم:10, عَصِيب:10, مُجِيب:10, انْتَظِرُوا:10, مَکَرْتُمُوه:10, جِئْتَنَا:10, الرّجْفَة:10, يَنْفَع:10, عَنْه:10, کَلّم:10, غَفُور:10, بِشَرّ:10, السّفَهَاء:10, فَتُهْلِکُنَا:10, إِرْصَادا:10, آمِنُوا:10, لِتَکُون:10, عَاد:10, يُصِيبَنَا:10, تُصِبْک:10, قَوْلُهُم:10, رُهْبَانَهُم:10, فَعِنْد:10, آمَنّا:10, لِلْمَلاَئِکَة:10, يَکْفُلُونَه:10, يُبَلّغُون:10, لَمَبْعُوثُون:10, بِکُل:10, الْکَرْب:10, لَمُخْرَجُون:10, حِيل:10, تُرْحَمُون:10, مُسْتَقِرّا:10, النّاس:10, صَاغِرُون:10, قُتّلُوا:10, فَرِيقَان:10, فَتَرَبّصُوا:10, ثَمَرَة:10, عِدّة:10, سَبِيلِه:10, الْمَلِک:10, بِالْمَعْرُوف:10, السّبِيل:10, بِنَصْر:10, اذْکُر:10, غَلَبِهِم:10, الْمُؤْمِنُون:10, أَم:10, مِنْه:10, مِنّا:10, أَزْوَاج:10, تَعْتَدّونَهَا:10, نَزّل:10, أَرْسَلْنَا:10, کُتُبِه:10, أَيّوب:10, نِعْمَة:10, رَحِيم:10, تَأْوِيلَه:10, نِسَائِهِم:10, الدّنْيَا:10, تَشْعُرُون:10, تَعْمَلُون:10, رُسُلُهُم:10, أَخَذَتْهُم:10, بَنَاتِي:10, صَادِقِين:10, يَظْلِمُون:10, تُرِيدُون:10, نَتّبِع:10, الظّهِيرَة:10, أَطْرَاف:10, بِمِثْلِه:10, الْمَخَاض:10, أَجْرا:10, نُبَشّرُک:10, فَنِصْف:10, عَرَفُوا:10, بِي:10, تَرَکْت:10, آمَنُکُم:10, کَافِرُون:10, نَلْعَنَهُم:10, مَسْئُولا:10, لَقَوِي:10, عِنْد:10, مِسْکِينا:10, لِبَنِي:10, الْحَيَاة:10, بِآيَات:10, مِنْهَا:10, خُلّة:10, مُطَهّرَة:10, أَخّرْتَنِي:10, کِدْنَا:10, کَلاَم:10, فَتَعَالَى:10, الرّحْمٰن:10, فَلَأُقَطّعَن:10, مَدَدا:10, فَأَجَاءَهَا:10, النّهَار:10, فَلَسَوْف:10, بَيْنَهُم:10, خَوّلَه:10, فَمَتّعُوهُن:10, أَشُدّکُم:10, أَمِين:10, فَرَض:10, خِلاَل:10, الصّلاَة:10, عَسَى:10, ظَهَر:10, الْمَدِينَة:10, أَنْفَقُوا:10, شُفَعَاء:10, جَاءَتْهُم:10, يَشْهَد:10, فَجَاءُوهُم:10, يَأْذَن:10, سُجّدا:10, أَبَاکُم:10, تَمَتّع:10, هُن:10, مُنْتَظِرُون:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::قَبْل]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۵
«قبل» از مادّه «قَبْل» به معناى مقابله است، یعنى عذاب الهى را در برابر خود مشاهده کنند، جمعى از مفسران، مانند: «طبرسى» در «مجمع البیان» و «ابوالفتوح» در «روح الجنان» و «آلوسى» در «روح المعانى» نیز احتمال داده اند که: «قبل» جمع «قبیل» اشاره به انواع مختلف عذاب بوده باشد، ولى معناى اول صحیح تر به نظر مى رسد.
ریشه کلمه
- قبل (۲۹۴ بار)
قاموس قرآن
(بر وزن فلس)راغب گويد: در تقدم متصل و منفصل به كار مىرود و نيز به معنى تقدم مكانى، زمانى، رتبهاى و ترتيبى آيد. نگارنده گويد در قرآن مجيد ظاهرا همه جا در تقدم زمانى استعمال شده مثل [بقره:91]. و مثل [مائده:34]. *** قُبُل: (بر وزن عنق) گاهى به معنى جلو و پيش به كار مىرود مثل [يوسف:26]. اگر پيراهنش از جلو دريده شده زن راست مىگويد يوسف از دروغگويان است. گاهى به معنى روبرو و آشكار«رَأَيْتُهُ قُبُلاً اَىْ عَياناً وَ مُقابَلَةً» مثل [كهف:55]. مگر اينكه طريقه گذشتگان يا عذاب روبرو بر آنها آيد. *** قِبَل: (بر وزن عنب) طاقت، نزد، طرف، چنانكه در اقرب و غيره آمده مثل [نمل:37]. بر آنها لشكريانى آوريم كه طاقت مقابله با آنها را ندارند. و مثل [معارج:36]. چرا كافران نزد تو به تو خيره هستند. ممكن است آن به معنى طرف باشد يعنى چه شده كافران به سوى تو خيرهاند. در آيه [بقره:177]. بى شك مراد طرف است يعنى نيكى آن نيست كه روهاى خود را به سوى مشرق با مغرب كنيد. * [حديد:13]. «قِبَلِه» ظاهرا به معنى طرف است اين سور به نظرم واقعيت ايمان است كه از طرفى به مومنان رحمت و از طرفى به منافقان عذاب است مثل قرآن كه براى مومنان شفا و رحمت و براى كافران خسار و زيان است پس قرآن دو جهت دارد همچنين ايمان، وجود باب در حائل ظاهرا واقعيت ارتباط مومن و منافق است كه در دنيا وجود داشته و در آخرت به صورت درب آمده. يعنى: ميان مومنان و منافقان حائلى زده مىشود كه داراى درى است در باطنش رحمت و ظاهرش از جانب آن آتش است و آتش از آن سرزده در همه آيات گذشته معنى «روبرو» صحيح و صادق است. *** قبول: پذيرفتن. گرفتن. [آل عمران:37]. خدايش آن را پذيرفت پذيرفتن نيكو. اقبال: رو كردن. راغب گفته:[طور:25]. روكرده بعضى بر بعضى از هم مىپرسند، معنى آمدن نيز مىدهد كه آمدن رو كردن است [يوسف:82]. كاروانيكه در آن آمديم. *** تقّبل: پذيرفتن بر وجهى كه مقتضى ثواب باشد(مفردات)آيات قرآن مؤيد اين قول است [مائده:27]. معلوم است كه قبول خدا مقتضى ثواب است. ايضاً [بقره:127]. در آيه [آل عمران:37]. طبرسى فرموده چون در«تَقَبَّلَها» معنى قبول هست لذا مصدر آن قبول آمده است. به نظر نگارنده «تَقَبَّلَها»مقتضى ثواب و «بِقَبُولٍ» با قيد«حَسَنٍ» در جاى تقبل است و تقدير چنين است «تَقَبَّلَهاتَقَبُّلاً». قبول مصدر است گرچه لازم بود بضم قاف باشد مثل دخول و خروج و قعود ولى سيبويه گفته: پنج مصدر از اين وزن به فتح اول آمده :قبول،وضوء،طهور،وقود و ولوغ. *** تقابل: روبروشدن. [واقعة:16]. قبيل: جمع قبيله كفيل. روبرو. اين هر سه معنى در كتب لغت و تفاسير يافته است راغب گويد: قبيل جمع قبيله است و آن جماعتى است كه بعضى بر بعضى رو كنند طبرسى فرموده: قبيل جماعتى است كه از قبايل مختلف باشد و اگر به يك پدر و مادر منتهى شود قبيله گويند: [اعراف:27]. قبيل در آيه ظاهرا جمع قبيله است يعنى واقع اين است كه شيطان و اتباعش شمارا مىبينند از جائيكه شما نمىبينيد. [اسراء:92]. قبيل در آيه به معنى كفيل يا آشكار است يعنى يا خدا و فرشتگان را روبرو آورى و ببينيم يا آنها را كفيل آورى كه نبوت تو را ضمانت كنند. [حجرات:13]. شما را ملتها و طائفه قرار داديم تا همديگر را بشناسيد رجوع شود به «شعب».