الْعَظِيم: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(Added word proximity by QBot)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْعَظِيم | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْعَظِيم | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۶: خط ۷:
=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
(بر وزن عنب)بزرگى. خلاف صغر. راغب گويد: اصل آن از «كبرعظمه» (استخوانش بزرگ شد) است سپس به طور استعاره به هر بزرگ گفته شد محسوس باشد يا معقول، عين باشد يا معنى. [حج:30]. هر كه محترمات خدا را تعظيم كند و بزرگ و محترم بدارد آن براى او پيش خدايش بهتر است. [طلاق:5]. «يُعظم» از باب افعال است يعنى مزد او را بزرگ مى‏گرداند. عظيم: بزرگ. خواه محسوس باشد مثل [شعراء:63]. [نمل:23]. و خواه معقول و معنوى نحو [صافات:76]. [حجر:87].
(بر وزن عنب)بزرگى. خلاف صغر. راغب گويد: اصل آن از «كبرعظمه» (استخوانش بزرگ شد) است سپس به طور استعاره به هر بزرگ گفته شد محسوس باشد يا معقول، عين باشد يا معنى. [حج:30]. هر كه محترمات خدا را تعظيم كند و بزرگ و محترم بدارد آن براى او پيش خدايش بهتر است. [طلاق:5]. «يُعظم» از باب افعال است يعنى مزد او را بزرگ مى‏گرداند. عظيم: بزرگ. خواه محسوس باشد مثل [شعراء:63]. [نمل:23]. و خواه معقول و معنوى نحو [صافات:76]. [حجر:87].
از اسماء حسنى است [بقره:255].مراد از آن قهراً عظمت واقعى و معنوى است نه مثل عظمت جسم. عظيم را عظيم‏الشأن و پادشاه معنى كرده‏اند ولى ظهور كلمه در عظمت معنوى است. مثل محيط و قادر بودن. اين كلمه در قرآن مجيد شش بار وصف ذات بارى تعالى آمده است يكى آيه فوق ايضاً [شورى:4]. [حاقة:33]. [واقعة:74-96]. و [حاقة:52]. ايضاً در وصف افعال خدا آمده است مثل «ذوُالْفَضْلِ الْعَظيمِ». همچنين در وصف: عذاب، اجر فوز، عرش، كرب، كيدزنان و غيره به كار رفته است.


*[[ال]]
*[[ال]]
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, مِن:38, الْفَوْز:37, ذٰلِک:35, اللّه:29, هُو:28, لا:23, الْفَضْل:22, ذُو:21, الّذِين:19, مَا:19, مَن:19, فِيهَا:19, رَبّک:17, إِن:17, أَ:16, رَب:16, الْکَرْب:16, الْعَرْش:16, فِي:16, خَالِدِين:16, يَشَاء:16, بِاسْم:15, السّمَاوَات:15, لِلّه:15, هُم:15, الْأَنْهَار:15, کَفَرُوا:15, فَسَبّح:15, هٰذَا:14, الْأَرْض:14, الْعَلِي:14, الْمُنَافِقُون:14, فَلا:13, إِنّه:13, قُل:13, کَانُوا:13, عَلَى:13, أَبَدا:13, أَهْلَه:13, الْيَقِين:13, لَهُو:13, تَحْتِهَا:13, الّذِي:13, الْأَعْرَاب:13, کَذّبُوا:12, يَحْذَر:12, أَکْبَر:12, التّائِبُون:12, سَيَقُولُون:12, تَکَاد:12, فَإِنّمَا:12, مَثَل:12, يَوْم:12, لِمِثْل:12, يَا:12, قَال:12, أُخْرَى:12, الْعَابِدُون:12, أَصَاب:12, أَيّهَا:12, بِه:12, بِاللّه:12, يُؤْتِيه:12, جَاء:12, مِمّن:12, النّبَإ:12, تَمُدّن:12, نَصَرْنَاهُم:12, جَعَلْنَا:12, سَنَنْظُر:12, کَالطّوْد:12, يَسّرْنَاه:12, نَصَرْنَاه:12, الْقُرْآن:12, أَزْلَفْنَا:12, أُقْسِم:12, الْحِنْث:12, يَقُول:12, بِآيَاتِنَا:12, أَو:12, إِکْرَاه:12, أَن:12, مُلْک:12, إِذ:12, نَنْسَخ:12, الْخِزْي:12, عَيْنَيْک:12, يَحْزُنْک:12, فَلْيَعْمَل:12, عَدْن:12, ثَم:12, يَعْص:12, فِرْق:12, يَمْکُر:12, إِنّهُم:12, بِلِسَانِک:12, يَحُض:12, يُؤْمِن:12, عَن:12, يَتَسَاءَلُون:12, فِيه:12, حُمّلُوا:12, تُحِبّونَهَا:12, إِلاّ:12, يَتَفَطّرْن:12, أَهْل:12, يَقُولُون:12, بِمَوَاقِع:12, فَکَانُوا:12, ذُرّيّتَه:12, الْحَامِدُون:12, حَوْلَکُم:12, الْمُعَذّرُون:12, جَنّات:12, النّبِي:12, الْآخَرِين:11, يُصِرّون:11, التّوْرَاة:11, الْقَوْم:11, بِک:11, الدّين:11, لَعَلّهُم:11, السّائِحُون:11, صَدَقْت:11, آيَة:11, يُنَادَوْن:11, قَوْمَهُمَا:11, مُخْتَلِفُون:11, تَجْرِي:11, الْعَامِلُون:11, لِلْمُقْوِين:11, الْکِتَاب:11, عَنْه:11, کَلاّ:11, تُنَزّل:11, کُل:11, قَوْلُهُم:11, عَم:11, جَاهِد:11, إِلَى:11, الْمَثَانِي:11, نَصْر:11, لَه:11, مُصِيبَة:11, النّجُوم:11, رَضُوا:11, بِمُعَذّبِين:11, أَم:11, مَتَاعا:11, حَق:11, ثُم:11, الْغَالِبِين:11, إِلٰه:11, لَمَقْت:11, رَسُولَه:11, حِفْظُهُمَا:11, فَوْقِهِن:11, الْمُنَافِقَات:11, عَلَيْهِم:11, الْبَاقِين:11, کَان:11, الرّاکِعُون:11, خَالِدا:11, سَيَعْلَمُون:11, فَکَان:11, الْکُفّار:11, لَحَق:11, فَارْتَقِب:11, بِرَحْمَتِه:11, أَنْجَيْنَا:11, يَتَذَکّرُون:11, قَد:11, إِذَا:11, السّبْع:11, طَعَام:11, نُنْسِهَا:11, رَحِمْتَه:11, لِلّذِين:11, آتَيْنَاهُمَا:11, لِيُؤْذَن:11, لَقَسَم:11, مُنَافِقُون:11, يَئُودُه:11, تَبَيّن:11, سُورَة:11, لَم:11, مُتْرَفِين:11, مِتْنَا:11, نَجّيْنَاه:11, کُنْت:11, فَاسْلُکُوه:11, فَلَيْس:11, نَحْن:11, السّاجِدُون:11, مُوسَى:11, فَنَجّيْنَاه:11, لَکُم:11, تَتّقُون:11, فَانْفَلَق:11, قَبْل:11, الْمِسْکِين:11, جَهَنّم:11, مَتّعْنَا:11, الْعِزّة:11, خَيْر:11, نَجّيْنَاهُمَا:11, لِکَلِمَات:11, تَوَکّلْت:11, سَبْعا:11, تَرَکْنَا:11, لِيُثْبِتُوک:11, الْآمِرُون:11, آمَنُوا:11, تَبْدِيل:11, آتَيْنَاک:11, لَهُم:11, نَار:11, نَأْت:11, تَذْکِرَة:11, الْبَحْر:11, الْمُجِيبُون:11, الْمَلاَئِکَة:11, يَحْمِلُوهَا:11, يَخْتَص:11, أُولٰئِک:11, فَقَد:11, هَارُون:11, عَلَيْه:11, فَضْلا:11, الْجَحِيم:11, الرّشْد:11, الْمُنَافِقِين:11, بَايَعْتُم:11, تُنَبّئُهُم:11, طَيّبَة:11, ذِرَاعا:11, عَنْهُم:11, يَغْفِر:11, تَأْمَنْه:11, بِمَا:10, أَصْحَاب:10, سَبْعُون:10, کَمَثَل:10, رِضْوَان:10, فَتْح:10, يَوْمَئِذ:10, فِيهِن:10, تُعْلِنُون:10, الْکَاذِبِين:10, مَسَاکِن:10, بِعَصَاک:10, فَاسْتَجَبْنَا:10, جَمِيعا:10, لَقَد:10, أَزْوَاجا:10, بِالْمَعْرُوف:10, يَتَعَدّ:10, فَلَنِعْم:10, جَعَلْنَاهَا:10, تَحْتَهَا:10, بِخَيْر:10, انْظُرُونَا:10, عَذَاب:10, کُنّا:10, بِقِنْطَار:10, يُسَبّحُون:10, السّيّئَات:10, فَضْل:10, الْآخِرَة:10, فَأَن:10, رَضِي:10, بِبَيْعِکُم:10, سَيّئَاتِکُم:10, اضْرِب:10, تَق:10, عَنْکُم:10, فَاسْتَبْشِرُوا:10, بِيَد:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::الْعَظِيم]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۲۲

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

(بر وزن عنب)بزرگى. خلاف صغر. راغب گويد: اصل آن از «كبرعظمه» (استخوانش بزرگ شد) است سپس به طور استعاره به هر بزرگ گفته شد محسوس باشد يا معقول، عين باشد يا معنى. [حج:30]. هر كه محترمات خدا را تعظيم كند و بزرگ و محترم بدارد آن براى او پيش خدايش بهتر است. [طلاق:5]. «يُعظم» از باب افعال است يعنى مزد او را بزرگ مى‏گرداند. عظيم: بزرگ. خواه محسوس باشد مثل [شعراء:63]. [نمل:23]. و خواه معقول و معنوى نحو [صافات:76]. [حجر:87].


از اسماء حسنى است [بقره:255].مراد از آن قهراً عظمت واقعى و معنوى است نه مثل عظمت جسم. عظيم را عظيم‏الشأن و پادشاه معنى كرده‏اند ولى ظهور كلمه در عظمت معنوى است. مثل محيط و قادر بودن. اين كلمه در قرآن مجيد شش بار وصف ذات بارى تعالى آمده است يكى آيه فوق ايضاً [شورى:4]. [حاقة:33]. [واقعة:74-96]. و [حاقة:52]. ايضاً در وصف افعال خدا آمده است مثل «ذوُالْفَضْلِ الْعَظيمِ». همچنين در وصف: عذاب، اجر فوز، عرش، كرب، كيدزنان و غيره به كار رفته است.

کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...