ریشه دلل: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (Move page script صفحهٔ ریشه دلل‌ را به ریشه دلل منتقل کرد)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۴: خط ۴:


__TOC__
__TOC__
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::دلل‌]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}


=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
دلالت به معنى نشان دادن و ارشاد است. راغب گويد: دلالت آن است كه با آن به معرفت و شناختم چيزى برسند مثل دلالت لفظ بر معنى... [سباء:14] يعنى مردم را بر مرگ سليمان دلالت نكرد مگر حشره زمين. [قصص:12]. * [فرقان:45-46]. شمس دليل و نشان دهنده سايه است زيرا اگر شمس نبود وجود سايه معلوم نمى‏شد به نظر مى‏آيد مراد از «مَدَّ الظَّلَّ» وجود شب است كه عبارت از امتداد سايه و شدّت آن است كه عبارت از امتداد سايه و شدّت آن است و مراد از قبض سايه طلوع فجر و آمدن خورشيد و روز است كه سايه و تاريكى به اسانى قبض شده و زايل مى‏گردد و اگر خدا مى‏خواست سايه ممتّد را همانطور نگاه مى‏داشت و بشر در ظلمت مى‏ماند چنانكه فرموده [قصص:71] اين آيه با آيات بعدى چنانكه الميزان گفته تمثيل است براى هدايت مردم و احاطه ضلالت و امتداد سايه و اينكه اگر خدا مى‏خواست آن را ساكن و بى حركت مى‏كرد مثال شمول و احاطه ضلالت، وجود آفتاب كه سايه را از بين مى‏برد، آمدن پيامبران است. معنى دو آيه چنين مى‏شود: آيا توجّه نكردى به كار پروردگارت كه چطور سايه را امتداد داد و اگر مى‏خواست در همان حال باقى مى‏گذاشت. سپس آفتاب را دليل و نشان دهنده سايه كرد سپس آن را به آسانى به سوى خود گرفتيم و معدومش كرديم.
دلالت به معنى نشان دادن و ارشاد است. راغب گويد: دلالت آن است كه با آن به معرفت و شناختم چيزى برسند مثل دلالت لفظ بر معنى... [سباء:14] يعنى مردم را بر مرگ سليمان دلالت نكرد مگر حشره زمين. [قصص:12]. * [فرقان:45-46]. شمس دليل و نشان دهنده سايه است زيرا اگر شمس نبود وجود سايه معلوم نمى‏شد به نظر مى‏آيد مراد از «مَدَّ الظَّلَّ» وجود شب است كه عبارت از امتداد سايه و شدّت آن است كه عبارت از امتداد سايه و شدّت آن است و مراد از قبض سايه طلوع فجر و آمدن خورشيد و روز است كه سايه و تاريكى به اسانى قبض شده و زايل مى‏گردد و اگر خدا مى‏خواست سايه ممتّد را همانطور نگاه مى‏داشت و بشر در ظلمت مى‏ماند چنانكه فرموده [قصص:71] اين آيه با آيات بعدى چنانكه الميزان گفته تمثيل است براى هدايت مردم و احاطه ضلالت و امتداد سايه و اينكه اگر خدا مى‏خواست آن را ساكن و بى حركت مى‏كرد مثال شمول و احاطه ضلالت، وجود آفتاب كه سايه را از بين مى‏برد، آمدن پيامبران است. معنى دو آيه چنين مى‏شود: آيا توجّه نكردى به كار پروردگارت كه چطور سايه را امتداد داد و اگر مى‏خواست در همان حال باقى مى‏گذاشت. سپس آفتاب را دليل و نشان دهنده سايه كرد سپس آن را به آسانى به سوى خود گرفتيم و معدومش كرديم.
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
على:100, کم:81, ه:79, هل:73, ف:59, قول:49, من:44, ل:36, ک:33, موت:30, ثم:30, الى:29, قبض:29, الذين:29, هما:24, يا:24, کفل:24, نصح:23, هم:23, شجر:21, ما:21, آدم:20, کفر:20, ى:20, امن:20, لما:20, تجر:19, اهل:19, شمس:19, جعل:19, رجل:19, ب:19, نا:17, بيت:17, ها:17, حمد:17, کما:17, قبل:17, خلد:17, غرر:17, الا:16, شطن:16, قضى:16, نبء:16, عزز:16, ملک:16, نجو:16, ايى:16, اخو:16, اکل:16, سکن:14, مشى:14, شرک:14, دبب:14, اذا:14, مزق:14, انن:14, رضع:14, يسر:14, رجع:14, لا:14, صرط:14, شکر:13, ذوق:13, اذ:13, ارض:13, عذب:13, بلو:13, کره:13, الم:11, وسوس:11, کلل:11, نسء:10, حرم:10, بدو:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۴

تکرار در قرآن: ۸(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

دلالت به معنى نشان دادن و ارشاد است. راغب گويد: دلالت آن است كه با آن به معرفت و شناختم چيزى برسند مثل دلالت لفظ بر معنى... [سباء:14] يعنى مردم را بر مرگ سليمان دلالت نكرد مگر حشره زمين. [قصص:12]. * [فرقان:45-46]. شمس دليل و نشان دهنده سايه است زيرا اگر شمس نبود وجود سايه معلوم نمى‏شد به نظر مى‏آيد مراد از «مَدَّ الظَّلَّ» وجود شب است كه عبارت از امتداد سايه و شدّت آن است كه عبارت از امتداد سايه و شدّت آن است و مراد از قبض سايه طلوع فجر و آمدن خورشيد و روز است كه سايه و تاريكى به اسانى قبض شده و زايل مى‏گردد و اگر خدا مى‏خواست سايه ممتّد را همانطور نگاه مى‏داشت و بشر در ظلمت مى‏ماند چنانكه فرموده [قصص:71] اين آيه با آيات بعدى چنانكه الميزان گفته تمثيل است براى هدايت مردم و احاطه ضلالت و امتداد سايه و اينكه اگر خدا مى‏خواست آن را ساكن و بى حركت مى‏كرد مثال شمول و احاطه ضلالت، وجود آفتاب كه سايه را از بين مى‏برد، آمدن پيامبران است. معنى دو آيه چنين مى‏شود: آيا توجّه نكردى به كار پروردگارت كه چطور سايه را امتداد داد و اگر مى‏خواست در همان حال باقى مى‏گذاشت. سپس آفتاب را دليل و نشان دهنده سايه كرد سپس آن را به آسانى به سوى خود گرفتيم و معدومش كرديم.

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
فَدَلاَّهُمَا ۱
أَدُلُّکُمْ‌ ۳
أَدُلُّکَ‌ ۱
دَلِيلاً ۱
نَدُلُّکُمْ‌ ۱
دَلَّهُمْ‌ ۱

ریشه‌های مرتبط