أَدْنَى: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/أَدْنَى | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/أَدْنَى | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
=== ریشه کلمه === | |||
*[[ریشه دنو | دنو]] (۱۳۳ بار) [[کلمه با ریشه:: دنو| ]] | |||
=== قاموس قرآن === | |||
نا گفته نماند: ادنى ممكن است اسم تفضيل باشد از دنى و دناءة كه به معنى پستى و خسّت است. در اين صورت معنى آن پستتر و خسيستر است. و نيز از دنوّ مىآيد كه به معنى نزديكتر است. آيه زير از قسم اوّل است [بقره:61] يعنى گفت آيا مىخواهيد عوض بگيريد آنچه را پستتر است با آنچه بهتر است دانشمندان مىگويند: پروتئين حيوانى بر پروتئين نباتى برترى دارد و از هر حيث براى سوخت و جذب بدن سازگار است و پروتئين نباتى به تنهايى كافى نيست. شايد علّت همين است كه من وسلوى در آيه خير و حبوبات و خيار ادنى خوانده شده است و شايد علّت ادنى بودن خواستههاى آنها است كه پى اسباب شهوانى بودند بر خلاف منّ و سلوى كه غذاى سادهاى بود و به شهوترانى سوق نمىكرد. ممكن است آيه [اعراف:169] نيز به همين معنى باشد يعنى مىگيرند متاع اين زندگى را كه نسبت به زندگى آخرت پستتر و ناچيزتر است . آن در آيات ديگر به معنى نزديكتر است مثل [مائده:108] يعنى اين نزديكتر است به آنكه گواهى را به طور صحيح ادا كنيد. * [روم:3] ما بين روم و ايرانيان در نواحى شام كه نزديك به حجاز بود جنگ در گرفت روميان مغلوب شدند ظاهراً مراد از ارض، ارض حجاز و لام آن بيراى عهد است. * [سجده:21] عذاب ادنى عذاب دنيوى است كه براى انذار و تنبيه است و آن به آدميان نزديكتر است و عذاب اكبر ظاهراً عذاب اخروى است. * [مجادله:7] ادنى در اين آيه به معنى اقلّ به كار رفته و با اكثر مقابل افتاده است. يعنى هيچ راز گوئى سه كس نيست مگر آنكه خدا چهارم آنهاست و نه پنج كس مگر آنكه خدا ششم آنهاست و نه كمتر از آن و نه بيشتر از آن مگر آنكه خدا با آنهاست. | نا گفته نماند: ادنى ممكن است اسم تفضيل باشد از دنى و دناءة كه به معنى پستى و خسّت است. در اين صورت معنى آن پستتر و خسيستر است. و نيز از دنوّ مىآيد كه به معنى نزديكتر است. آيه زير از قسم اوّل است [بقره:61] يعنى گفت آيا مىخواهيد عوض بگيريد آنچه را پستتر است با آنچه بهتر است دانشمندان مىگويند: پروتئين حيوانى بر پروتئين نباتى برترى دارد و از هر حيث براى سوخت و جذب بدن سازگار است و پروتئين نباتى به تنهايى كافى نيست. شايد علّت همين است كه من وسلوى در آيه خير و حبوبات و خيار ادنى خوانده شده است و شايد علّت ادنى بودن خواستههاى آنها است كه پى اسباب شهوانى بودند بر خلاف منّ و سلوى كه غذاى سادهاى بود و به شهوترانى سوق نمىكرد. ممكن است آيه [اعراف:169] نيز به همين معنى باشد يعنى مىگيرند متاع اين زندگى را كه نسبت به زندگى آخرت پستتر و ناچيزتر است . آن در آيات ديگر به معنى نزديكتر است مثل [مائده:108] يعنى اين نزديكتر است به آنكه گواهى را به طور صحيح ادا كنيد. * [روم:3] ما بين روم و ايرانيان در نواحى شام كه نزديك به حجاز بود جنگ در گرفت روميان مغلوب شدند ظاهراً مراد از ارض، ارض حجاز و لام آن بيراى عهد است. * [سجده:21] عذاب ادنى عذاب دنيوى است كه براى انذار و تنبيه است و آن به آدميان نزديكتر است و عذاب اكبر ظاهراً عذاب اخروى است. * [مجادله:7] ادنى در اين آيه به معنى اقلّ به كار رفته و با اكثر مقابل افتاده است. يعنى هيچ راز گوئى سه كس نيست مگر آنكه خدا چهارم آنهاست و نه پنج كس مگر آنكه خدا ششم آنهاست و نه كمتر از آن و نه بيشتر از آن مگر آنكه خدا با آنهاست. | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, ذٰلِک:57, أَن:47, مِن:43, هُو:37, مَا:36, لا:34, أَلاّ:31, أَو:28, إِلاّ:26, فَلا:23, فِي:22, إِلَى:22, فَأَوْحَى:20, الْأَرْض:19, تَقُوم:19, الظّالِمِين:19, الرّوم:19, بِالّذِي:19, يُعْرَفْن:18, لَمِن:18, تَعُولُوا:18, ثُلُثَي:18, أَيْمَانُکُم:18, أَنّک:18, يَأْتُوا:18, جَلاَبِيبِهِن:18, غُلِبَت:18, قَوْسَيْن:18, عَبْدِه:18, عَلَيْک:18, تَقَرّ:18, الم:18, لِلشّهَادَة:18, تَرْتَابُوا:18, الّذِي:18, اللّه:18, أَقْوَم:17, إِذا:17, سَادِسُهُم:17, بِالشّهَادَة:17, تَسْتَبْدِلُون:17, هُم:17, يَعْلَم:17, جُنَاح:17, اللّيْل:17, خَيْر:17, مَلَکَت:17, قَاب:17, آتُوا:17, أَعْيُنُهُن:17, فَإِن:17, فَتَدَلّى:15, أَوْحَى:15, فَکَان:15, اهْبِطُوا:15, أَ:15, رَبّک:15, يُؤْذَيْن:15, عَلَى:15, النّسَاء:15, عَلَيْهِن:15, إِنّا:15, إِن:14, دَنَا:14, صَدُقَاتِهِن:14, سَبِيلا:14, مِصْرا:14, نِصْفَه:14, يُدْنِين:14, قَال:14, بَعْد:14, اعْتَدَيْنَا:14, وَجْهِهَا:14, کَذَب:14, تَکُون:14, عَزَلْت:14, أَکْثَر:14, کَان:13, خَمْسَة:13, رَبّه:13, بَصَلِهَا:13, ثُم:13, يَحْزَن:13, غَلَبِهِم:13, تِجَارَة:13, نِحْلَة:13, فَوَاحِدَة:13, مِمّن:13, عِنْد:13, الْمُؤْمِنِين:13, سَيَغْلِبُون:12, أَقْسَط:12, يَخَافُوا:12, حَاضِرَة:12, تَعْدِلُوا:12, ثُلُثَه:12, ابْتَغَيْت:12, نِسَاء:12, لَکُم:12, تُدِيرُونَهَا:11, مَعَهُم:11, غَفُورا:11, ذٰلِکُم:11, يَرْضَيْن:11, عَدَسِهَا:11, مَن:11, طَائِفَة:10, بِمَا:10, بَيْنَکُم:10, خِفْتُم:10, رَحِيما:10, أَجَلِه:10, أَيْن:10, تُرَدّ:10, رَابِعُهُم:10, بَنَاتِک:10, سَأَلْتُم:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::أَدْنَى]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۸
ریشه کلمه
- دنو (۱۳۳ بار)
قاموس قرآن
نا گفته نماند: ادنى ممكن است اسم تفضيل باشد از دنى و دناءة كه به معنى پستى و خسّت است. در اين صورت معنى آن پستتر و خسيستر است. و نيز از دنوّ مىآيد كه به معنى نزديكتر است. آيه زير از قسم اوّل است [بقره:61] يعنى گفت آيا مىخواهيد عوض بگيريد آنچه را پستتر است با آنچه بهتر است دانشمندان مىگويند: پروتئين حيوانى بر پروتئين نباتى برترى دارد و از هر حيث براى سوخت و جذب بدن سازگار است و پروتئين نباتى به تنهايى كافى نيست. شايد علّت همين است كه من وسلوى در آيه خير و حبوبات و خيار ادنى خوانده شده است و شايد علّت ادنى بودن خواستههاى آنها است كه پى اسباب شهوانى بودند بر خلاف منّ و سلوى كه غذاى سادهاى بود و به شهوترانى سوق نمىكرد. ممكن است آيه [اعراف:169] نيز به همين معنى باشد يعنى مىگيرند متاع اين زندگى را كه نسبت به زندگى آخرت پستتر و ناچيزتر است . آن در آيات ديگر به معنى نزديكتر است مثل [مائده:108] يعنى اين نزديكتر است به آنكه گواهى را به طور صحيح ادا كنيد. * [روم:3] ما بين روم و ايرانيان در نواحى شام كه نزديك به حجاز بود جنگ در گرفت روميان مغلوب شدند ظاهراً مراد از ارض، ارض حجاز و لام آن بيراى عهد است. * [سجده:21] عذاب ادنى عذاب دنيوى است كه براى انذار و تنبيه است و آن به آدميان نزديكتر است و عذاب اكبر ظاهراً عذاب اخروى است. * [مجادله:7] ادنى در اين آيه به معنى اقلّ به كار رفته و با اكثر مقابل افتاده است. يعنى هيچ راز گوئى سه كس نيست مگر آنكه خدا چهارم آنهاست و نه پنج كس مگر آنكه خدا ششم آنهاست و نه كمتر از آن و نه بيشتر از آن مگر آنكه خدا با آنهاست.