الْأَلْبَاب: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْأَلْبَاب | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْأَلْبَاب | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
«أَلْباب» جمع «لُب» به معناى «مغز» است و از آنجا که مغز هر چیز، بهترین و اساسى ترین قسمت آن است به «عقل» خالص و «خرد»، «لُب» گفته مى شود. بنابراین نقطه مقابل «اولوا الالباب» افراد بى مغز، پوک، میان تهى و بى محتوا هستند. | «أَلْباب» جمع «لُب» به معناى «مغز» است و از آنجا که مغز هر چیز، بهترین و اساسى ترین قسمت آن است به «عقل» خالص و «خرد»، «لُب» گفته مى شود. بنابراین نقطه مقابل «اولوا الالباب» افراد بى مغز، پوک، میان تهى و بى محتوا هستند. | ||
«لُبّ» جمع آن «الباب»، در اصل، به معناى خالص هر چیزى است، و عصاره خالص وجود آدمى همان عقل و اندیشه و مغز او است. | |||
=== ریشه کلمه === | === ریشه کلمه === | ||
*[[ریشه لبب | لبب]] (۱۶ بار) [[کلمه با ریشه:: لبب| ]] | *[[ریشه لبب | لبب]] (۱۶ بار) [[کلمه با ریشه:: لبب| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
[بقره:179]. يكى از معانى لبّ چنانكه در مصباح و صحاح و غيره آمده مغز است مانند مغز بادام و گردو و آن در قرآن پيوسته جمع آمده و مقصود عقل است. در مجمع مىگويد: اَلْبابْ به معنى عقول و مفرد آن لبّ است راغب مىگويد: لُبّ يعنى عقل خالص و ناآلوده... به قولى آن عقل پاك شده است هر لُبّ عقل است ولى هر عقل لُبّ نيست. پس مراد از اُولِى الْاَلْباب در قرآن صاحبان تفكر و انديشه و درك اند، الباب جمعاً 16 بار در كلام اللَّه به كار رفته و از آنجمله خداوند چهار بار انسانهاى متفكر را مورد خطاب قرار داده و «يا أُولِى الْاَلْباب» فرموده است چنانكه در آيه فوق يعنى اى انسانهاى متفكر در قصاص زندگى هست و اگر بيانديشيد خواهيد دانست. [بقره:197]. اين خردمندان از عذاب من و عدالت من بترسيد [مائده:100]. [طلاق:10]. و در بقيه آيات تذكر و عبرت را متوجه آنها فرموده است [يوسف:111]. [زمر:9]. | |||
*[[ال]] | *[[ال]] | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, أُولُوا:52, اللّه:47, الّذِين:43, يَا:43, لِأُولِي:40, أُولِي:34, مَا:30, لا:27, أَ:26, آمَنُوا:22, لَعَلّکُم:22, فَمَن:22, مِن:21, فِي:21, إِلاّ:20, عَلَيْکُم:20, يَتَذَکّر:20, ذِکْرَى:20, إِن:19, حَق:19, يَذّکّر:19, رَبّنَا:19, إِنّمَا:19, کَان:18, فَاتّقُوا:18, قُل:16, لَيْس:16, فَاصْبِر:16, أُولٰئِک:15, خُذ:15, يَذْکُرُون:15, هُو:15, يُوفُون:15, وَهَبْنَا:15, تُزِغ:15, لَذِکْرَى:15, عِبْرَة:15, لَآيَات:15, يَعْلَمُون:15, تُفْلِحُون:15, هُم:15, بِيَدِک:15, شَرَح:15, وَعْد:15, لِدَاوُد:15, بِعَهْد:15, جُنَاح:15, لِيَذّکّر:15, لِيَتَذَکّر:15, کُتِب:15, أَنْفَقْتُم:15, تَتّقُون:15, عِبَاد:15, حَدِيثا:14, قَصَصِهِم:14, سُلَيْمَان:14, أَيّهَا:14, ضِغْثا:14, قِيَاما:14, قُلُوبَنَا:14, اتّقُون:14, ذٰلِک:14, حَيَاة:14, أَن:14, النّهَار:14, قَد:14, رَبّکُم:14, عَلَيْه:14, هُدًى:13, إِذَا:13, وَاحِد:13, نَفَقَة:13, تَبْتَغُوا:13, أَنْزَل:13, الْکِتَاب:13, أَعْمَى:13, آيَاتِه:13, نِعْم:13, صَدْرَه:13, بَعْد:13, الْقِصَاص:13, کَلِمَة:13, مِنّا:13, عَلَى:13, يُفْتَرَى:13, فَاضْرِب:13, اتّقُوا:13, بِه:13, إِسْرَائِيل:13, رَحْمَة:13, لِلْإِسْلاَم:13, الْعَذَاب:13, الْعَبْد:13, شَدِيدا:13, لِيَدّبّرُوا:13, إِلٰه:13, الْخَبِيث:13, فَضْلا:13, حَضَر:13, أَو:13, التّقْوَى:13, قُعُودا:13, إِذ:13, اللّيْل:13, حُطَاما:12, لَقَد:12, مَعَهُم:12, إِلَيْکُم:12, لَکُم:12, هَدَيْتَنَا:12, أَحَدَکُم:12, اخْتِلاَف:12, هَدَاهُم:12, کَثْرَة:12, الْمُجْرِمِين:12, کَثِيرا:12, الزّاد:12, مُبَارَک:12, اسْتَغْفِر:12, عَذَابا:12, يَنْقُضُون:12, کَمَن:12, بَنِي:12, فَهُو:12, إِنّه:12, نَذَرْتُم:12, لٰکِن:12, لِذَنْبِک:11, يَجْعَلُه:11, فَأَنْت:11, عِنْد:11, أَوْرَثْنَا:11, خَيْر:11, خَيْرا:11, الْمَوْت:11, ذِکْرا:11, تَصْدِيق:11, أَلِيم:11, الْحَق:11, رَسُولا:11, الْمِيثَاق:11, إِلَيْک:11, الْقَوْم:11, أَوّاب:11, لَهُم:11, أَنّمَا:11, لِلّذِين:11, أَعْجَبَک:11, تَسْأَلُوا:11, مِثْلَهُم:11, رَبّک:11, فَإِن:11, لِيَعْلَمُوا:11, الْأَرْض:11, أَنْزَلْنَاه:11, أُوتِي:11, ثُم:11, الّذِي:11, لَو:11, أَعَدّ:10, تَزَوّدُوا:10, أَحْسَنَه:10, بَيْن:10, کِتَاب:10, أَهْلَه:10, کُل:10, مُصْفَرّا:10, فَقَد:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::الْأَلْبَاب]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۲۶
«أَلْباب» جمع «لُب» به معناى «مغز» است و از آنجا که مغز هر چیز، بهترین و اساسى ترین قسمت آن است به «عقل» خالص و «خرد»، «لُب» گفته مى شود. بنابراین نقطه مقابل «اولوا الالباب» افراد بى مغز، پوک، میان تهى و بى محتوا هستند.
«لُبّ» جمع آن «الباب»، در اصل، به معناى خالص هر چیزى است، و عصاره خالص وجود آدمى همان عقل و اندیشه و مغز او است.
ریشه کلمه
- لبب (۱۶ بار)
قاموس قرآن
[بقره:179]. يكى از معانى لبّ چنانكه در مصباح و صحاح و غيره آمده مغز است مانند مغز بادام و گردو و آن در قرآن پيوسته جمع آمده و مقصود عقل است. در مجمع مىگويد: اَلْبابْ به معنى عقول و مفرد آن لبّ است راغب مىگويد: لُبّ يعنى عقل خالص و ناآلوده... به قولى آن عقل پاك شده است هر لُبّ عقل است ولى هر عقل لُبّ نيست. پس مراد از اُولِى الْاَلْباب در قرآن صاحبان تفكر و انديشه و درك اند، الباب جمعاً 16 بار در كلام اللَّه به كار رفته و از آنجمله خداوند چهار بار انسانهاى متفكر را مورد خطاب قرار داده و «يا أُولِى الْاَلْباب» فرموده است چنانكه در آيه فوق يعنى اى انسانهاى متفكر در قصاص زندگى هست و اگر بيانديشيد خواهيد دانست. [بقره:197]. اين خردمندان از عذاب من و عدالت من بترسيد [مائده:100]. [طلاق:10]. و در بقيه آيات تذكر و عبرت را متوجه آنها فرموده است [يوسف:111]. [زمر:9].