النازعات ٤٣: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن جزییات آیه)
 
خط ۴۵: خط ۴۵:
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۲۴#link204 | آيات ۴۲ - ۴۶، سوره نازعات]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۲۴#link204 | آيات ۴۲ - ۴۶  سوره نازعات]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۲۴#link205 | چند وجه در معناى اينكه بعد از حكايت سوال مشركين از زمان وقوع قياعت فرمود: ((فيم انتمن ذكريها))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۲۴#link207 | بیان نزديكى قيامت، در قالب تمثیل]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۲۴#link206 | آنچه از آيه ((الى ربك منتهاها)) كه در مقامتعليل عدم علم پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به زمان قيامت است استفاده مى شود]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۲۴#link208 | چند روايت راجع به سؤال مردم از زمان وقوع قيامت]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۲۴#link207 | مفاد آيه ((كانهم يوم يرونها لم يلبثوا الا عشيه اوضحيها)) كه در قالبتمثيل نزديكى قيامت را بيان مى كند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۲۴#link208 | (چند روايت راجع به سوال مردم از زمان وقوع قيامت و جواب خداى تعالى )]]


}}
}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۱۳

کپی متن آیه
فِيمَ‌ أَنْتَ‌ مِنْ‌ ذِکْرَاهَا

ترجمه

تو را با یادآوری این سخن چه کار؟!

ترتیل:
ترجمه:
النازعات ٤٢ آیه ٤٣ النازعات ٤٤
سوره : سوره النازعات
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«فِیمَ»: مخفّف (فِی مَا) است. «ذِکْری»: خبر دادن. بیان کردن.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

نزول

شأن نزول آیات ۴۲ تا ۴۴:

عائشه گوید: از رسول خدا صلى الله علیه و آله اغلب درباره روز قیامت سؤال می‌گردید تا این که این آیات نازل شد[۱] و نیز از طریق جویبر از ضحاک و او از ابن عباس روایت شده که مشرکین مکه از پیامبر از روى مسخره سؤال می‌کردند که چه وقتى روز قیامت برپا خواهد گشت[۲] و نیز از طارق بن شهاب[۳] و همچنین از عروة[۴] این حدیث نقل و روایت گردیده است.

تفسیر

نکات آیه

۱ - آگاهى به زمان وقوع قیامت - حتى براى پیامبر(ص) - مقدور نیست. (فیم أنت من ذکریها) «ذکرى» به معناى ذکر فراوان است. این کلمه نسبت به کلمه «ذکر»، مبالغه بیشترى دارد (مفردات راغب). مراد از استفهام انکارى در جمله «فیمَ أنت...» این است که اى پیامبر! تو منزلتى نیستى که بتوانى هرگونه اطلاعى را درباره قیامت، به آنان ارائه کنى.

۲ - پیامبر(ص)، براى پاسخ به پرسش هاى مردم، نیازمند راهنمایى خداوند و داراى آگاهى هاى محدود (فیم أنت من ذکریها) خداوند، با بیان این حقیقت که مقام پیامبر(ص) قاصر از بیان تمام ویژگى هاى قیامت است; شیوه پاسخ گویى به پرسش مردم از زمان وقوع قیامت را به آن حضرت مى آموزد.

۳ - پرسش کنندگان از پیامبر(ص)، نباید انتظار شنیدن پاسخ تمام پرسش هاى خود را داشته باشند. (فیم أنت من ذکریها) جمله «فیم أنت...»، خطاب به پیامبر(ص) است; ولى به قرینه «إنّما أنت منذر» (در جملات بعد) بیانگر این نکته است که مردم باید تنها معارفى را از پیامبر(ص) بخواهند که در حیطه وظیفه و مسؤولیت آن حضرت قرار دارد.

موضوعات مرتبط

  • انسان: جهل انسان ها ۱
  • قیامت: جهل به قیامت ۱
  • محمد(ص): توقع بیجا از محمد(ص) ۳; محدوده علم محمد(ص) ۱، ۲، ۳; محدوده مسؤولیت محمد(ص) ۳; نیازهاى محمد(ص) ۲
  • نیازها: نیاز به هدایتهاى خدا ۲

منابع

  1. طبرى صاحب جامع البیان و حاکم صاحب المستدرک.
  2. تفسیر ابن ابى حاتم.
  3. تفاسیر طبرى و طبرانى.
  4. تفسیر ابن ابى حاتم.