روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۳۱: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۳۱ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۳۱ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۹
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، أَبْوَابُ الْقَضَايَا وَ الْأَحْكَام-بَابُ الْحِيَلِ فِي الْأَحْكَام
في روايه عمرو بن شمر عن جعفر بن غالب الاسدي رفع الحديث قال :
من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۳۰ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۳۲ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۴ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۱۹
در روايت عمرو بن شمر از جعفر بن غالب اسدى كه بيكى از روات مىرساند گويد: دو تن از مسلمانان در زمان عمر بن خطاب همين طور كه در كنار يك ديگر نشسته بودند مردى از جلويشان ردّ شد كه پاى در بند زنجير داشت. يكى از آن دو گفت: اگر وزن اين زنجير فلان مقدار نبود زوجهام سه طلاقه باشد و ديگرى نيز گفت: اگر آن مقدار كه تو گفتى بود همسر من سه طلاقه باشد، پس هر دو نزد صاحب آن غلام فرارى كه در زنجير بود رفتند و قصّه خود را باز گفتند و گفتند: كه ما هر دو چنين قسم خورديم، اين زنجير را از پاى غلام باز كن تا آن را وزن كرده تكليفمان روشن شود، مولاى غلام نيز گفت: زوجهام مطلّقه باشد اگر اين بند از غلام برگيرم، كار دشوار شد و حكايت را نزد خليفه عمر بردند و چاره خواستند، عمر گفت: اختيار غلام با مولايش باشد حكم را نزد علىّ بن ابى طالب ببريد تا او چه دستور دهد شايد راهى را او در اين مسأله بداند، پس نزد على عليه السّلام آمدند و قضيه را بازگفتند، حضرت فرمود: اينكه بسيار آسانست لاوك (طشت) و ريسمانى بياوريد، چون آوردند، فرمود: ريسمان را در يكى از حلقههاى زنجير كرده، ببنديد بعد پاى اين مرد را با همان زنجير در لاوك نهاده آب بر آن بريخت تا پر كرد بعد ريسمان را گرفته آهسته با زنجير از آب بيرون كشيد و بنگريست آب تا چه حدّ در ظرف پائين آمده است آن وقت وزنه آهنى خواست و در آب لاوك نهاد تا آب به جاى اول خود بازگشت (زمانى كه قيد و زنجير در آب بود) بعد فرمود وزنههايى كه در آب نهادهايد معيّن كنيد كه آن مقدار وزن زنجير خواهد بود. شيخ صدوق- ره- مؤلف اين كتاب پس از نقل از اين قضيه گويد: مراد آن حضرت آن بود كه راه رهائى از حكم كسانى كه طلاق را به چنين سوگندها جايز مىدانند بمردم بياموزد و الّا طلاق به قسم اصلا باطل بوده است.