الطور ٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(←تفسیر) |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::يَوْم|يَوْمَ]] [[کلمه غیر ربط::يَوْم| ]] [[شامل این ریشه::يوم| ]][[ریشه غیر ربط::يوم| ]][[شامل این کلمه::تَمُور|تَمُورُ]] [[کلمه غیر ربط::تَمُور| ]] [[شامل این ریشه::مور| ]][[ریشه غیر ربط::مور| ]][[شامل این کلمه::السّمَاء|السَّمَاءُ]] [[کلمه غیر ربط::السّمَاء| ]] [[شامل این ریشه::سمو| ]][[ریشه غیر ربط::سمو| ]][[شامل این کلمه::مَوْرا|مَوْراً]] [[کلمه غیر ربط::مَوْرا| ]] [[شامل این ریشه::مور| ]][[ریشه غیر ربط::مور| ]]'''}} | {{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::يَوْم|يَوْمَ]] [[کلمه غیر ربط::يَوْم| ]] [[شامل این ریشه::يوم| ]][[ریشه غیر ربط::يوم| ]][[شامل این کلمه::تَمُور|تَمُورُ]] [[کلمه غیر ربط::تَمُور| ]] [[شامل این ریشه::مور| ]][[ریشه غیر ربط::مور| ]][[شامل این کلمه::السّمَاء|السَّمَاءُ]] [[کلمه غیر ربط::السّمَاء| ]] [[شامل این ریشه::سمو| ]][[ریشه غیر ربط::سمو| ]][[شامل این کلمه::مَوْرا|مَوْراً]] [[کلمه غیر ربط::مَوْرا| ]] [[شامل این ریشه::مور| ]][[ریشه غیر ربط::مور| ]]'''}} | ||
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed" | |||
!کپی متن آیه | |||
|- | |||
|يَوْمَ تَمُورُ السَّمَاءُ مَوْراً | |||
|} | |||
'''ترجمه ''' | '''ترجمه ''' | ||
<tabber> | <tabber> | ||
خط ۱۵: | خط ۱۸: | ||
|-|صادقی تهرانی=روزی که آسمان روان گردد، چه روانشدنی! | |-|صادقی تهرانی=روزی که آسمان روان گردد، چه روانشدنی! | ||
|-|معزی=روزی که خزد آسمان خزیدنی | |-|معزی=روزی که خزد آسمان خزیدنی | ||
|-|</tabber>< | |-|english=<div id="qenag">On the Day when the heaven sways in agitation.</div> | ||
{{آيه | سوره = سوره الطور | نزول = | |-|</tabber> | ||
<div class="audiotable"> | |||
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/052009.mp3"></sound></div> | |||
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/052009.mp3"></sound></div> | |||
</div> | |||
{{آيه | سوره = سوره الطور | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::9|٩]] | قبلی = الطور ٨ | بعدی = الطور ١٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | |||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَوْراً»: حرکت و اضطراب. رفت و برگشت. موج زدن و چرخیدن. درهم لولیدن و حرکت مارپیچی پیدا کردن. | «مَوْراً»: حرکت و اضطراب. رفت و برگشت. موج زدن و چرخیدن. درهم لولیدن و حرکت مارپیچی پیدا کردن. | ||
خط ۳۰: | خط ۳۸: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۹_بخش۱#link1 | آيات ۱ - | {{ نمایش فشرده تفسیر| | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۹_بخش۱#link2 | | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۹_بخش۱#link1 | آيات ۱ - ۱۰ سوره طور]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۹_بخش۱#link3 | اقوال مختلف در معناى | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۹_بخش۱#link2 | مفاد كلّى سوره مباركه طور]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۹_بخش۱#link4 | مقصود از بيت | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۹_بخش۱#link3 | اقوال مختلف در معناى «رقّ منشور»]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۹_بخش۱#link4 | مقصود از بيت مَعمُور و بحر مَسجُور]] | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۹_بخش۱#link6 | | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۹_بخش۱#link6 | بحث روايتى]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۲۲_بخش۲۱#link190 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۲۲_بخش۲۱#link190 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
يَوْمَ تَمُورُ السَّماءُ مَوْراً «9» وَ تَسِيرُ الْجِبالُ سَيْراً «10» | |||
روزى كه آسمان به شدّت درهمپيچيده شود و كوهها از جا كنده شده و به شتاب روان گردند. | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
يَوْمَ تَمُورُ السَّماءُ مَوْراً «9» | |||
بعد از آن زمان ورود عذاب را فرمايد: | |||
يَوْمَ تَمُورُ السَّماءُ مَوْراً: واقع شود عذاب روزى كه مضطرب شود آسمان | |||
---- | |||
«1» تفسير ابو الفتوح رازى ج 10 ص 314. | |||
جلد 12 - صفحه 296 | |||
مضطرب شدنى، يعنى متزلزل شود در آمدن و رفتن و آنگاه شكافته شود، يا آسمان به گرد خود موج زند و بگردد مانند كشتى بر روى آب كه به گرد خود آيد. | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ | |||
وَ الطُّورِ «1» وَ كِتابٍ مَسْطُورٍ «2» فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ «3» وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ «4» | |||
وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوعِ «5» وَ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ «6» إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ لَواقِعٌ «7» ما لَهُ مِنْ دافِعٍ «8» يَوْمَ تَمُورُ السَّماءُ مَوْراً «9» | |||
وَ تَسِيرُ الْجِبالُ سَيْراً «10» فَوَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ «11» الَّذِينَ هُمْ فِي خَوْضٍ يَلْعَبُونَ «12» يَوْمَ يُدَعُّونَ إِلى نارِ جَهَنَّمَ دَعًّا «13» هذِهِ النَّارُ الَّتِي كُنْتُمْ بِها تُكَذِّبُونَ «14» | |||
أَ فَسِحْرٌ هذا أَمْ أَنْتُمْ لا تُبْصِرُونَ «15» اصْلَوْها فَاصْبِرُوا أَوْ لا تَصْبِرُوا سَواءٌ عَلَيْكُمْ إِنَّما تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «16» | |||
ترجمه | |||
سوگند به كوه طور | |||
و كتاب نوشته شده | |||
در صفحه گشوده | |||
و سوگند بخانه آباد از ملائكه | |||
و سقف افراشته شده | |||
و درياى پر شده | |||
همانا عذاب پروردگارت واقع شونده است | |||
نيست براى آن دفعكنندهاى | |||
روز كه موج ميزند آسمان موج زدنى | |||
و روان ميشوند كوهها روان شدنى | |||
پس واى در چنين روز بر تكذيبكنندگان | |||
آنانكه در گفتگوى باطل بازى ميكنند | |||
روز كه افكنده ميشوند بخوارى بسوى آتش دوزخ افكندنى | |||
اينست آتشى كه آنرا دروغ ميپنداشتيد | |||
آيا پس جادو است اين يا شما نمىبينيد | |||
فرود آئيد در آن صبر كنيد يا صبر نكنيد مساوى است بر شما جز اين نيست كه جزا داده ميشويد آنچه را كه عمل ميكرديد. | |||
تفسير | |||
خداوند متعال سوگند ياد فرموده بكوه طور سينا كه شرافت آن بتكلّم خدا با حضرت موسى در آن معروف است و بكتاب مقدّسى كه مرتّب نوشته شده در صفحه رقيق درخشانى گشوده براى قرائت ملائكه و آن قرآن مجيد يا لوح محفوظ در آسمان ميباشد كه مشتمل بر تمام حقائق و وقايع گذشته و آينده است و نيز قسم ياد نموده به بيت المعمور كه معبد ملائكه است در آسمان محاذى | |||
---- | |||
جلد 5 صفحه 74 | |||
خانه كعبه و در هر روز هفتاد هزار ملك داخل در آن ميشوند و ديگر معاودت بآن نمينمايند چنانچه مستفاد از چند روايت معتبر در اينمقام است و سوگند ياد فرموده بآسمان كه سقف رفيع و مقام منيع است و در بعضى از روايات بآن تصريح شده و بدرياى مملوّ از آب كه محيط بزمين است يا افروخته از آتش چنانچه خداوند فرموده و اذا البحار سجّرت و در اينمقام روايت شده و قمّى ره تأييد فرموده كه قيامت خداوند درياها را مبدّل بآتش ميكند و جهنّم بآن افروخته ميگردد و متعلّق قسم آنست كه عذاب خدا در روز قيامت حق و محقّق است و يقينا واقع خواهد شد و دافع و مانعى براى آن نخواهد بود و قبلا اشاره شد كه قسم از خداوند در اين امور براى كسانى است كه قاصر از فهم برهانند و براى سايرين هم مؤكّد اعتقاد خواهد بود و در آنروز آسمان مانند دود حركت ميكند و مانند آب موج ميزند و مضطرب است و كوهها مانند باد سير ميكنند و مبسوط بزمين ميگردند پس واى بحال كسانيكه تكذيب كردند در دنيا خدا و پيغمبر و امام و نوّاب او را آنانكه در مقالات باطله و عقائد فاسده و معاصى الهيه بحث و توغل مينمايند و عمرى را بلهو و لعب ميگذرانند و آنروزى است كه بعنف و جبر آنها را سرازير در جهنّم نموده برو بر آتش اندازند و براى توبيخ و تعيير و معارضه بمثل گفته آنها در دنيا بآنان گفته ميشود اين آتش موعودى است كه شما آنرا تكذيب مينموديد و معجزات پيغمبر صلى اللّه عليه و آله و سلّم را سحر ميخوانديد اينهم سحر است يا شما كوريد وارد شويد و بيابيد آنرا پس صبر كنيد بر عذابش يا صبر نكنيد بلكه جزع و فزع نمائيد بحال شما فرق نميكند خلاصى از آن نداريد جزاى اعمال زشت دنيويّه شما است كه بشما رسيده و كلمه رقّ ظاهرا پوست رقيق شفّافى است كه مهيّا براى نوشتن مطالب مهمّه مينمودند مانند پوست آهو ولى در مطلق صفحه مكتوب استعمال ميشود و تنكير آن و كتاب براى تعظيم و اشاره بآنستكه آن دو از قبيل كتاب و ورق معمولى نيست و اللّه اعلم. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
يَومَ تَمُورُ السَّماءُ مَوراً «9» وَ تَسِيرُ الجِبالُ سَيراً «10» | |||
روزي که موج ميزند آسمان چه موج زدني و از جا كنده ميشود كوهها و سير ميكند چه سيري. | |||
يَومَ تَمُورُ السَّماءُ مَوراً اشاره بآيه شريفه إِذَا السَّماءُ انشَقَّت از هم پاشيده ميشود و از جا كنده ميشود و مثل امواج دريا موج ميزند و در هم پيچيده ميشود که ميفرمايد يَومَ نَطوِي السَّماءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلكُتُبِ انبياء آيه 104. | |||
وَ تَسِيرُ الجِبالُ سَيراً اشاره به آيه شريفه وَ إِذَا الجِبالُ سُيِّرَت تكوير آيه 4 که از هم پاشيده ميشود و مثل گرد پراكنده بيابانها ميشود و زمين قاعا صفصفا ميشود و در درياها خشك ميشود و عمارات و اشجار و آنچه روي زمين است از بين ميرود. | |||
پس ويل در همچه روزي از براي تكذيب كنندگان است، مراد تكذيب انبياء است و اينکه منحصر بتكذيب رسالت نيست که اصلا انكار رسالت انبياء و رسل كنند، اگر تكذيب يك حكم و فرمان الهي و فرمايشات نبي كنند صدق مكذب ميكنند، مثل انكار نصب امير المؤمنين للخلافة في يوم الغدير يا ساير ائمه يا انكار متعه حج و متعه نساء يا انكار حرمت لحم خنزير و رباء يا ساير احكام. | |||
و اينکه بسيار عموميت دارد و معناي ويل را هم مكرر گفتهايم اسمي و وصفي و | |||
جلد 16 - صفحه 295 | |||
يومئذ روز قيامت است. | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
] | |||
(آیه 9)- در آیات گذشته اشاره سر بستهای به عذاب الهی در قیامت شده بود، در اینجا که توضیح و تفسیری بر این معنی است بعضی از ویژگیهای روز قیامت را بازگو میکند، و سپس کیفیت عذاب تکذیب کنندگان را. | |||
میفرماید: این عذاب الهی «در آن روزی است که آسمان (کرات آسمانی) به شدت به حرکت در میآید» (یَوْمَ تَمُورُ السَّماءُ مَوْراً). | |||
بدین ترتیب در آستانه قیامت نظام حاکم بر کرات آسمانی بر هم میریزد آنها از مدارات خود منحرف میشوند، و به هر سو رفت و آمد میکنند، سپس درهم | |||
ج4، ص559 | |||
نور دیده میشوند، و به جای آنها آسمانی نو به فرمان خدا بر پا میشود، چنانکه آیه 104 سوره انبیاء میگوید: «روزی که آسمان را همچون طومار در هم میپیچیم». | |||
و در آیه 48 سوره ابراهیم میخوانیم: «روزی که این زمین به زمینی دیگر و آسمانها به آسمان دیگری تبدیل میشود». | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||
خط ۶۴: | خط ۲۰۸: | ||
[[رده:شگفتى تحولات آفرینش]][[رده:سرعت حرکت اجرام آسمانى]][[رده:آفرینش در قیامت]][[رده:اجرام آسمانى در قیامت]][[رده:نشانه هاى قیامت]] | [[رده:شگفتى تحولات آفرینش]][[رده:سرعت حرکت اجرام آسمانى]][[رده:آفرینش در قیامت]][[رده:اجرام آسمانى در قیامت]][[رده:نشانه هاى قیامت]] | ||
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الطور ]] | [[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الطور ]] | ||
{{#seo: | |||
|title=آیه 9 سوره طور | |||
|title_mode=replace | |||
|keywords=آیه 9 سوره طور,طور 9,يَوْمَ تَمُورُ السَّمَاءُ مَوْراً,شگفتى تحولات آفرینش,سرعت حرکت اجرام آسمانى,آفرینش در قیامت,اجرام آسمانى در قیامت,نشانه هاى قیامت,آیات قرآن سوره الطور | |||
|description=يَوْمَ تَمُورُ السَّمَاءُ مَوْراً | |||
|image=Wiki_Logo.png | |||
|image_alt=الکتاب | |||
|site_name=الکتاب | |||
}} |
نسخهٔ کنونی تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۱:۱۳
کپی متن آیه |
---|
يَوْمَ تَمُورُ السَّمَاءُ مَوْراً |
ترجمه
الطور ٨ | آیه ٩ | الطور ١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَوْراً»: حرکت و اضطراب. رفت و برگشت. موج زدن و چرخیدن. درهم لولیدن و حرکت مارپیچی پیدا کردن.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
تفسیر نور (محسن قرائتی)
يَوْمَ تَمُورُ السَّماءُ مَوْراً «9» وَ تَسِيرُ الْجِبالُ سَيْراً «10»
روزى كه آسمان به شدّت درهمپيچيده شود و كوهها از جا كنده شده و به شتاب روان گردند.
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
يَوْمَ تَمُورُ السَّماءُ مَوْراً «9»
بعد از آن زمان ورود عذاب را فرمايد:
يَوْمَ تَمُورُ السَّماءُ مَوْراً: واقع شود عذاب روزى كه مضطرب شود آسمان
«1» تفسير ابو الفتوح رازى ج 10 ص 314.
جلد 12 - صفحه 296
مضطرب شدنى، يعنى متزلزل شود در آمدن و رفتن و آنگاه شكافته شود، يا آسمان به گرد خود موج زند و بگردد مانند كشتى بر روى آب كه به گرد خود آيد.
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
وَ الطُّورِ «1» وَ كِتابٍ مَسْطُورٍ «2» فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ «3» وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ «4»
وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوعِ «5» وَ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ «6» إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ لَواقِعٌ «7» ما لَهُ مِنْ دافِعٍ «8» يَوْمَ تَمُورُ السَّماءُ مَوْراً «9»
وَ تَسِيرُ الْجِبالُ سَيْراً «10» فَوَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ «11» الَّذِينَ هُمْ فِي خَوْضٍ يَلْعَبُونَ «12» يَوْمَ يُدَعُّونَ إِلى نارِ جَهَنَّمَ دَعًّا «13» هذِهِ النَّارُ الَّتِي كُنْتُمْ بِها تُكَذِّبُونَ «14»
أَ فَسِحْرٌ هذا أَمْ أَنْتُمْ لا تُبْصِرُونَ «15» اصْلَوْها فَاصْبِرُوا أَوْ لا تَصْبِرُوا سَواءٌ عَلَيْكُمْ إِنَّما تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «16»
ترجمه
سوگند به كوه طور
و كتاب نوشته شده
در صفحه گشوده
و سوگند بخانه آباد از ملائكه
و سقف افراشته شده
و درياى پر شده
همانا عذاب پروردگارت واقع شونده است
نيست براى آن دفعكنندهاى
روز كه موج ميزند آسمان موج زدنى
و روان ميشوند كوهها روان شدنى
پس واى در چنين روز بر تكذيبكنندگان
آنانكه در گفتگوى باطل بازى ميكنند
روز كه افكنده ميشوند بخوارى بسوى آتش دوزخ افكندنى
اينست آتشى كه آنرا دروغ ميپنداشتيد
آيا پس جادو است اين يا شما نمىبينيد
فرود آئيد در آن صبر كنيد يا صبر نكنيد مساوى است بر شما جز اين نيست كه جزا داده ميشويد آنچه را كه عمل ميكرديد.
تفسير
خداوند متعال سوگند ياد فرموده بكوه طور سينا كه شرافت آن بتكلّم خدا با حضرت موسى در آن معروف است و بكتاب مقدّسى كه مرتّب نوشته شده در صفحه رقيق درخشانى گشوده براى قرائت ملائكه و آن قرآن مجيد يا لوح محفوظ در آسمان ميباشد كه مشتمل بر تمام حقائق و وقايع گذشته و آينده است و نيز قسم ياد نموده به بيت المعمور كه معبد ملائكه است در آسمان محاذى
جلد 5 صفحه 74
خانه كعبه و در هر روز هفتاد هزار ملك داخل در آن ميشوند و ديگر معاودت بآن نمينمايند چنانچه مستفاد از چند روايت معتبر در اينمقام است و سوگند ياد فرموده بآسمان كه سقف رفيع و مقام منيع است و در بعضى از روايات بآن تصريح شده و بدرياى مملوّ از آب كه محيط بزمين است يا افروخته از آتش چنانچه خداوند فرموده و اذا البحار سجّرت و در اينمقام روايت شده و قمّى ره تأييد فرموده كه قيامت خداوند درياها را مبدّل بآتش ميكند و جهنّم بآن افروخته ميگردد و متعلّق قسم آنست كه عذاب خدا در روز قيامت حق و محقّق است و يقينا واقع خواهد شد و دافع و مانعى براى آن نخواهد بود و قبلا اشاره شد كه قسم از خداوند در اين امور براى كسانى است كه قاصر از فهم برهانند و براى سايرين هم مؤكّد اعتقاد خواهد بود و در آنروز آسمان مانند دود حركت ميكند و مانند آب موج ميزند و مضطرب است و كوهها مانند باد سير ميكنند و مبسوط بزمين ميگردند پس واى بحال كسانيكه تكذيب كردند در دنيا خدا و پيغمبر و امام و نوّاب او را آنانكه در مقالات باطله و عقائد فاسده و معاصى الهيه بحث و توغل مينمايند و عمرى را بلهو و لعب ميگذرانند و آنروزى است كه بعنف و جبر آنها را سرازير در جهنّم نموده برو بر آتش اندازند و براى توبيخ و تعيير و معارضه بمثل گفته آنها در دنيا بآنان گفته ميشود اين آتش موعودى است كه شما آنرا تكذيب مينموديد و معجزات پيغمبر صلى اللّه عليه و آله و سلّم را سحر ميخوانديد اينهم سحر است يا شما كوريد وارد شويد و بيابيد آنرا پس صبر كنيد بر عذابش يا صبر نكنيد بلكه جزع و فزع نمائيد بحال شما فرق نميكند خلاصى از آن نداريد جزاى اعمال زشت دنيويّه شما است كه بشما رسيده و كلمه رقّ ظاهرا پوست رقيق شفّافى است كه مهيّا براى نوشتن مطالب مهمّه مينمودند مانند پوست آهو ولى در مطلق صفحه مكتوب استعمال ميشود و تنكير آن و كتاب براى تعظيم و اشاره بآنستكه آن دو از قبيل كتاب و ورق معمولى نيست و اللّه اعلم.
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
يَومَ تَمُورُ السَّماءُ مَوراً «9» وَ تَسِيرُ الجِبالُ سَيراً «10»
روزي که موج ميزند آسمان چه موج زدني و از جا كنده ميشود كوهها و سير ميكند چه سيري.
يَومَ تَمُورُ السَّماءُ مَوراً اشاره بآيه شريفه إِذَا السَّماءُ انشَقَّت از هم پاشيده ميشود و از جا كنده ميشود و مثل امواج دريا موج ميزند و در هم پيچيده ميشود که ميفرمايد يَومَ نَطوِي السَّماءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلكُتُبِ انبياء آيه 104.
وَ تَسِيرُ الجِبالُ سَيراً اشاره به آيه شريفه وَ إِذَا الجِبالُ سُيِّرَت تكوير آيه 4 که از هم پاشيده ميشود و مثل گرد پراكنده بيابانها ميشود و زمين قاعا صفصفا ميشود و در درياها خشك ميشود و عمارات و اشجار و آنچه روي زمين است از بين ميرود.
پس ويل در همچه روزي از براي تكذيب كنندگان است، مراد تكذيب انبياء است و اينکه منحصر بتكذيب رسالت نيست که اصلا انكار رسالت انبياء و رسل كنند، اگر تكذيب يك حكم و فرمان الهي و فرمايشات نبي كنند صدق مكذب ميكنند، مثل انكار نصب امير المؤمنين للخلافة في يوم الغدير يا ساير ائمه يا انكار متعه حج و متعه نساء يا انكار حرمت لحم خنزير و رباء يا ساير احكام.
و اينکه بسيار عموميت دارد و معناي ويل را هم مكرر گفتهايم اسمي و وصفي و
جلد 16 - صفحه 295
يومئذ روز قيامت است.
برگزیده تفسیر نمونه
]
(آیه 9)- در آیات گذشته اشاره سر بستهای به عذاب الهی در قیامت شده بود، در اینجا که توضیح و تفسیری بر این معنی است بعضی از ویژگیهای روز قیامت را بازگو میکند، و سپس کیفیت عذاب تکذیب کنندگان را.
میفرماید: این عذاب الهی «در آن روزی است که آسمان (کرات آسمانی) به شدت به حرکت در میآید» (یَوْمَ تَمُورُ السَّماءُ مَوْراً).
بدین ترتیب در آستانه قیامت نظام حاکم بر کرات آسمانی بر هم میریزد آنها از مدارات خود منحرف میشوند، و به هر سو رفت و آمد میکنند، سپس درهم
ج4، ص559
نور دیده میشوند، و به جای آنها آسمانی نو به فرمان خدا بر پا میشود، چنانکه آیه 104 سوره انبیاء میگوید: «روزی که آسمان را همچون طومار در هم میپیچیم».
و در آیه 48 سوره ابراهیم میخوانیم: «روزی که این زمین به زمینی دیگر و آسمانها به آسمان دیگری تبدیل میشود».
نکات آیه
۱ - حرکت سریع و بى سابقه اجرام آسمانى، در آستانه رخداد قیامت (یوم تمور السّماء مورًا) «مور» (مصدر «تمور») در معانى «حرکت سریع» و «اضطراب و ناآرامى» به کار مى رود. برداشت بالا با توجه به معناى نخست آن است.
۲ - تحولات شگفت و ناهنجار در نظام طبیعت، در آستانه رستاخیز (یوم تمور السّماء مورًا) برداشت یاد شده بر این اساس است که «تمور» در معناى اضطراب و ناآرامى به کار رفته باشد.
موضوعات مرتبط
- آفرینش: شگفتى تحولات آفرینش ۲
- اجرام آسمانى: سرعت حرکت اجرام آسمانى ۱
- قیامت: آفرینش در قیامت ۲; اجرام آسمانى در قیامت ۱; نشانه هاى قیامت ۱، ۲
منابع