الجاثية ٣٠: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::فَأَمّا|فَأَمَّا]] [[شامل این ریشه::اما| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::آمَنُوا|آمَنُوا]] [[کلمه غیر ربط::آمَنُوا| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::عَمِلُوا|عَمِلُوا]] [[کلمه غیر ربط::عَمِلُوا| ]] [[شامل این ریشه::عمل‌| ]][[ریشه غیر ربط::عمل‌| ]][[شامل این کلمه::الصّالِحَات|الصَّالِحَاتِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الصّالِحَات| ]] [[شامل این ریشه::صلح‌| ]][[ریشه غیر ربط::صلح‌| ]][[شامل این کلمه::فَيُدْخِلُهُم|فَيُدْخِلُهُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَيُدْخِلُهُم| ]] [[شامل این ریشه::دخل‌| ]][[ریشه غیر ربط::دخل‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::رَبّهُم|رَبُّهُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::رَبّهُم| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::رَحْمَتِه|رَحْمَتِهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::رَحْمَتِه| ]] [[شامل این ریشه::رحم‌| ]][[ریشه غیر ربط::رحم‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::ذٰلِک|ذٰلِکَ‌]] [[شامل این ریشه::ذلک‌| ]][[شامل این کلمه::هُو|هُوَ]] [[شامل این ریشه::هو| ]][[شامل این کلمه::الْفَوْز|الْفَوْزُ]] [[کلمه غیر ربط::الْفَوْز| ]] [[شامل این ریشه::فوز| ]][[ریشه غیر ربط::فوز| ]][[شامل این کلمه::الْمُبِين|الْمُبِينُ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْمُبِين| ]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[ریشه غیر ربط::بين‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::فَأَمّا|فَأَمَّا]] [[شامل این ریشه::اما| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::آمَنُوا|آمَنُوا]] [[کلمه غیر ربط::آمَنُوا| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::عَمِلُوا|عَمِلُوا]] [[کلمه غیر ربط::عَمِلُوا| ]] [[شامل این ریشه::عمل‌| ]][[ریشه غیر ربط::عمل‌| ]][[شامل این کلمه::الصّالِحَات|الصَّالِحَاتِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الصّالِحَات| ]] [[شامل این ریشه::صلح‌| ]][[ریشه غیر ربط::صلح‌| ]][[شامل این کلمه::فَيُدْخِلُهُم|فَيُدْخِلُهُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَيُدْخِلُهُم| ]] [[شامل این ریشه::دخل‌| ]][[ریشه غیر ربط::دخل‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::رَبّهُم|رَبُّهُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::رَبّهُم| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::رَحْمَتِه|رَحْمَتِهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::رَحْمَتِه| ]] [[شامل این ریشه::رحم‌| ]][[ریشه غیر ربط::رحم‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::ذٰلِک|ذٰلِکَ‌]] [[شامل این ریشه::ذلک‌| ]][[شامل این کلمه::هُو|هُوَ]] [[شامل این ریشه::هو| ]][[شامل این کلمه::الْفَوْز|الْفَوْزُ]] [[کلمه غیر ربط::الْفَوْز| ]] [[شامل این ریشه::فوز| ]][[ریشه غیر ربط::فوز| ]][[شامل این کلمه::الْمُبِين|الْمُبِينُ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْمُبِين| ]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[ریشه غیر ربط::بين‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|فَأَمَّا الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ‌ فَيُدْخِلُهُمْ‌ رَبُّهُمْ‌ فِي‌ رَحْمَتِهِ‌ ذٰلِکَ‌ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ‌
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=پس امّا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته‌‌(ی ایمان) کرده‌اند، در نتیجه پروردگارشان آنان را در جوار رحمت خویش داخل می‌گرداند. این همان کامیابی سالم روشنگر است.
|-|صادقی تهرانی=پس امّا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته‌‌(ی ایمان) کرده‌اند، در نتیجه پروردگارشان آنان را در جوار رحمت خویش داخل می‌گرداند. این همان کامیابی سالم روشنگر است.
|-|معزی=اما آنان که ایمان آوردند و کردارهای نکو کردند پس درآردشان پروردگارشان در رحمت خویش این است آن رستگاری آشکار
|-|معزی=اما آنان که ایمان آوردند و کردارهای نکو کردند پس درآردشان پروردگارشان در رحمت خویش این است آن رستگاری آشکار
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">As for those who believed and did righteous deeds, their Lord will admit them into His mercy. That is the clear triumph.</div>
{{آيه | سوره = سوره الجاثية | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::30|٣٠]] | قبلی = الجاثية ٢٩ | بعدی = الجاثية ٣١  | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف =  }}
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/045030.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/045030.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره الجاثية | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::30|٣٠]] | قبلی = الجاثية ٢٩ | بعدی = الجاثية ٣١  | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِینُ»: (نگا: انعام / ).
«ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِینُ»: (نگا: انعام / ).
خط ۲۶: خط ۳۴:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۰#link175 | آيات ۲۰ - ۳۷ سوره جاثيه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۰#link175 | آيات ۲۰ - ۳۷ سوره جاثيه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۰#link176 | مراد از رحمت خداوند و اختصاص آن به گروه خاصى در اين آيه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۰#link176 | رحمت خاص خداوند، نسبت به برخی از مؤمنان]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۰#link177 | توضيح اينكه بد كاران نه در حيات و نه در ممات با مؤ منان صالح العمل برابر نيستند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۰#link177 | بدكاران، در حيات و ممات، با مؤمنان برابر نيستند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۱#link178 | احتجاج براى اثبات معاد با استناد به حق و عدالت]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۱#link179 | ابطال پندار كفّار در يكسان دانستن مرگ نيكوكار و بدكار]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۱#link179 | ابطال پندار كفار در يكسان دانستن مرگ نيكوكار و بدكار]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۱#link181 | معناى «إله» گرفتن هواى نفس]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۱#link180 | حقيقت عبادت اطاعت كردن است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۱#link183 | آنان که در قیامت دچار خسران می شوند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۱#link181 | معناى ((اله )) گرفتن ((هوى ))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۱#link185 | توضیحی پیرامون کتابت اعمال و معنای آيه: «هذَا كِتَابُنَا يَنطِقُ عَلَيكُم بِالحَقّ إنّا كُنّا نَستَنسِخُ مَا كُنتُم تَعمَلُون»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۱#link182 | مفاد جمله : ((و اضله الله على علم )) و بيان عدم منافات بين ضلالت و علم]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۲#link186 | اقوال ديگر مفسران در تفسير اين آيه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۱#link183 | معناى سخن منكران معاد: ((ما هى الا حياتنا الدنيا نموت و نحيا و ما يهلكنا الا الدهر)) واشاره به چند قول در معناى اين آيه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۲#link187 | بحث روایتی]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۱#link184 | گفتار برخى مفسرين كه مراد آيه را نتاسخ و ثنى ها دانسته اند و نقد گفتار آنان]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۲#link188 | رواياتى درباره كتابت و استنساخ اعمال]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۱#link185 | معنا و تفسير آيه : ((هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق انا كنا نستنسخ ما كنتم تعملون )) وتوضيحى درباره كتابت اعمال]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۲#link186 | اقوال ديگر مفسرين در تفسير اين آيه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۲#link187 | چند روايت در ذيل آيه : ((افراءيت من اتخذ الهه هويه )) و ((و ما يهلكنا الا الدهر))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۸_بخش۲۲#link188 | روايات و توضيحاتى درباره كتابت و استنساخاعمال در ذيل آيه : ((هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق ...))]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۲۱_بخش۱۴#link126 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۲۱_بخش۱۴#link126 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِي رَحْمَتِهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ «30»
پس كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، پروردگارشان آنان را در رحمت خويش داخل مى‌كند، اين است آن رستگارى آشكار.
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِي رَحْمَتِهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ (30)
----
«1» مجمع البيان (1403 ق- قم) ج 5 ص 80.
جلد 12 - صفحه 60
فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا: پس اما آنانكه ايمان آورده‌اند به خدا و تمام آنچه پيغمبر از جانب خدا آورده، وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‌: و بجا آوردند كارهاى شايسته از طاعات و عبادات و خيرات و مبرات، فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِي رَحْمَتِهِ‌: پس داخل فرمايد ايشان را پروردگارشان در رحمت بى‌منتهاى خود كه از جمله آن بهشت با نعيم ابديه است، ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ‌: اين دخول در رحمت شامله آنست رستگارى آشكارا و ظفر هويدا. آيه شريفه اشعار است به آنكه شايسته مثبت و محقق ايمان است، بنابراين ايمان قولى فقط بدون عمل صالح در آخرت منتج نتيجه نخواهد بود.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
قُلِ اللَّهُ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يَجْمَعُكُمْ إِلى‌ يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فِيهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ «26» وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يَوْمَئِذٍ يَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ «27» وَ تَرى‌ كُلَّ أُمَّةٍ جاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى‌ إِلى‌ كِتابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «28» هذا كِتابُنا يَنْطِقُ عَلَيْكُمْ بِالْحَقِّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «29» فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِي رَحْمَتِهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ (30)
ترجمه‌
بگو خدا زنده ميكند شما را پس ميميراند شما را پس جمع ميكند شما را براى روز قيامت نيست شكى در آن ولى بيشتر مردم نميدانند
و براى خدا است پادشاهى آسمانها و زمين و روزى كه بپا ميشود قيامت چنين روز زيان ميكنند اهل باطل و تباه كاران‌
و مى‌بينى هر دسته‌اى را بزانو در آينده هر دسته‌اى خوانده ميشود بسوى كتابش امروز جزا داده ميشويد آنچه را كه بوديد ميكرديد
اين كتاب ما است سخن ميگويد بر شما بحق همانا ما بوديم كه امر بنوشتن مينموديم آنچه را كه بوديد ميكرديد
پس امّا آنانكه گرويدند و كردند كارهاى شايسته پس داخل ميكند ايشانرا پروردگارشان در رحمتش اين است آن كاميابى آشكار.
تفسير
خداوند متعال در مقام ردّ قول منكرين معاد به پيغمبر خود دستور فرموده كه بگو خداوند شما را از كتم عدم بوجود آورده و زنده نموده پس ميميراند پس جمع ميكند ارواح شما را تا پايان اينعالم كه روز قيامت است و بايد در آنروز زنده شويد و شكّى در آن نيست چون بأدلّه قطعيّه معاد ثابت شده و معلوم است كسيكه قدرت داشته باشد نابودى را بود كند و نابود كند دو مرتبه ميتواند او را بود كند بلكه اعاده هر امرى آسانتر است از ابتداء بآن ولى بيشتر مردم از بيفكرى نميدانند اين امر واضح را و بعيد ميپندارند اعاده را با آنكه معترفند بابتداء و سلطنت حقّه حقيقيّه در آسمانها و زمين از آن حق است پس چگونه نميتواند مرده را زنده كند و روز كه برپا شود قيامت در آنروز اهل عدول از حق‌
----
جلد 4 صفحه 642
بباطل و تباه‌كاران خسارت زيادى ميكشند چون در نتيجه صرف عمر عزيز عذاب اليم هميشگى را تحصيل نموده‌اند و مى‌بينى تو اى پيغمبر هر امّت و جماعتى را از امم سابقه و فرق لاحقه كه دينى اختيار نمودند خواه حق باشد خواه باطل از هول محشر و خستگى ايستادن بدو كنده زانو درآيند براى انتظار حساب و بعضى جاثيه را مأخوذ از جثوه بمعناى جماعت دانسته‌اند و گفته‌اند هر امّت و فرقه‌اى مجتمعا حاضر در محشر ميشوند و در هر حال خوانده ميشوند براى مشاهده نامه اعمالشان و خدا ميفرمايد امروز بجزاى اعمالتان خواهيد رسيد اين نوشته ما است كه ملائكه بامر ما نوشته‌اند اعمال شما را براستى و درستى براى شما بيان ميكند چون ما معمولا تمام عمليّات شما را استنساخ مينموديم در دنيا يعنى ملائكه بامر ما مينوشتند و نسخه بردارى ميكردند و از بعضى روايات استفاده ميشود كه استنساخ از روى لوح محفوظ است و در هر حال خداوند بيان حال اهل ايمان و اعمال صالحه را فرموده كه مشمول رحمت حق و داخل در بهشت ميشوند و كاملا كامياب و بهره‌مند ميگردند و بيان احوال كفّار در آيات آتيه بيايد انشاء اللّه تعالى.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
فَأَمَّا الَّذِين‌َ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحات‌ِ فَيُدخِلُهُم‌ رَبُّهُم‌ فِي‌ رَحمَتِه‌ِ ذلِك‌َ هُوَ الفَوزُ المُبِين‌ُ (30)
‌پس‌ امّا كساني‌ ‌که‌ ايمان‌ آوردند و عمل‌ صالح‌ نمودند ‌پس‌ پروردگار ‌آنها‌ ‌آنها‌ ‌را‌ داخل‌ ميكند ‌در‌ رحمت‌ ‌خود‌ ‌اينکه‌ ‌است‌ فوز آشكارا. البته‌ كسي‌ ‌که‌ داخل‌ رحمت‌ الهي‌ شد ‌از‌ عذاب‌ الهي‌ ‌در‌ امان‌ ‌است‌ و هيچ‌ نعمتي‌ ‌از‌ ‌او‌ دريغ‌ نخواهد فرمود، و ‌اينکه‌ وعده‌ الهي‌ ‌است‌ ‌در‌ بسياري‌ ‌از‌ آيات‌ شريفه قرآن‌ و البته‌ وعده‌ الهي‌ تخلف‌ ندارد زيرا خلف‌ وعد قبيح‌ ‌است‌ و محال‌ ‌است‌ ‌از‌ ‌خدا‌ صادر شود بمقتضاي‌ عدلش‌.
فَأَمَّا الَّذِين‌َ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحات‌ِ اينها كساني‌ هستند ‌که‌ نامه عملشان‌ بدست‌ راست‌ ميافتد.
فَيُدخِلُهُم‌ رَبُّهُم‌ فِي‌ رَحمَتِه‌ِ دخول‌ رحمت‌ امّا ‌در‌ دنيا مغفرت‌ ذنوب‌، و فوز نعمت‌ و دفع‌ بليّات‌، و كشف‌ كربات‌، و قضاء حاجات‌، و توفيق‌ عبادات‌، و حفظ ‌از‌ خطرات‌ و امّا ‌در‌ آخرت‌ يسر حساب‌ و ثقل‌ ميزان‌ و عبور ‌از‌ صراط و دخول‌ جنات‌.
ذلِك‌َ هُوَ الفَوزُ المُبِين‌ُ چه‌ فوزي‌ بالاتر و بهتر ‌از‌ ‌اينکه‌ ‌است‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
]
(آیه 30)- در این آیه مرحله نهائی دادرسی قیامت را بیان می‌کند، آنجا که هرگروهی به نتیجه اعمال خود می‌رسند.
می‌فرماید: «اما کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند پروردگارشان آنها را در رحمت خود وارد می‌کند» (فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَیُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِی رَحْمَتِهِ).
و در پایان آیه می‌فرماید: «این پیروزی آشکار است» (ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِینُ).
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۱۰۳: خط ۱۹۸:
[[رده:علایق انسان]][[رده:نیازهاى معنوى انسان]][[رده:آثار ایمان]][[رده:عظمت بهشت]][[رده:مشمولان حمایت خدا]][[رده:رحمت اخروى خدا]][[رده:زمینه رحمت اخروى خدا]][[رده:نشانه هاى حاکمیت اراده خدا]][[رده:نشانه هاى ربوبیت خدا]][[رده:نشانه هاى رحمت خدا]][[رده:مشمولان رحمت اخروى خدا]][[رده:مشمولان رحمت خدا]][[رده:رستگارى آشکار]][[رده:پاداش اخروى صالحان]][[رده:حسابرسى صالحان]][[رده:رحمت بر صالحان]][[رده:فضایل اخروى صالحان]][[رده:فضایل صالحان]][[رده:وقت پاداش صالحان]][[رده:آثار علاقه به رستگارى]][[رده:آثار عمل صالح]][[رده:اضطراب در قیامت]][[رده:ظهور حقایق در قیامت]][[رده:ویژگیهاى قیامت]][[رده:حسابرسى اخروى گناهکاران]][[رده:پاداش اخروى مؤمنان]][[رده:حسابرسى مؤمنان]][[رده:رحمت بر مؤمنان]][[رده:فضایل اخروى مؤمنان]][[رده:فضایل مؤمنان]][[رده:وقت پاداش مؤمنان]][[رده:نیاز به هدایت]]
[[رده:علایق انسان]][[رده:نیازهاى معنوى انسان]][[رده:آثار ایمان]][[رده:عظمت بهشت]][[رده:مشمولان حمایت خدا]][[رده:رحمت اخروى خدا]][[رده:زمینه رحمت اخروى خدا]][[رده:نشانه هاى حاکمیت اراده خدا]][[رده:نشانه هاى ربوبیت خدا]][[رده:نشانه هاى رحمت خدا]][[رده:مشمولان رحمت اخروى خدا]][[رده:مشمولان رحمت خدا]][[رده:رستگارى آشکار]][[رده:پاداش اخروى صالحان]][[رده:حسابرسى صالحان]][[رده:رحمت بر صالحان]][[رده:فضایل اخروى صالحان]][[رده:فضایل صالحان]][[رده:وقت پاداش صالحان]][[رده:آثار علاقه به رستگارى]][[رده:آثار عمل صالح]][[رده:اضطراب در قیامت]][[رده:ظهور حقایق در قیامت]][[رده:ویژگیهاى قیامت]][[رده:حسابرسى اخروى گناهکاران]][[رده:پاداش اخروى مؤمنان]][[رده:حسابرسى مؤمنان]][[رده:رحمت بر مؤمنان]][[رده:فضایل اخروى مؤمنان]][[رده:فضایل مؤمنان]][[رده:وقت پاداش مؤمنان]][[رده:نیاز به هدایت]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الجاثية ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الجاثية ]]
{{#seo:
|title=آیه 30 سوره جاثيه
|title_mode=replace
|keywords=آیه 30 سوره جاثيه,جاثيه 30,فَأَمَّا الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ‌ فَيُدْخِلُهُمْ‌ رَبُّهُمْ‌ فِي‌ رَحْمَتِهِ‌ ذٰلِکَ‌ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ‌,علایق انسان,نیازهاى معنوى انسان,آثار ایمان,عظمت بهشت,مشمولان حمایت خدا,رحمت اخروى خدا,زمینه رحمت اخروى خدا,نشانه هاى حاکمیت اراده خدا,نشانه هاى ربوبیت خدا,نشانه هاى رحمت خدا,مشمولان رحمت اخروى خدا,مشمولان رحمت خدا,رستگارى آشکار,پاداش اخروى صالحان,حسابرسى صالحان,رحمت بر صالحان,فضایل اخروى صالحان,فضایل صالحان,وقت پاداش صالحان,آثار علاقه به رستگارى,آثار عمل صالح,اضطراب در قیامت,ظهور حقایق در قیامت,ویژگیهاى قیامت,حسابرسى اخروى گناهکاران,پاداش اخروى مؤمنان,حسابرسى مؤمنان,رحمت بر مؤمنان,فضایل اخروى مؤمنان,فضایل مؤمنان,وقت پاداش مؤمنان,نیاز به هدایت,آیات قرآن سوره الجاثية
|description=فَأَمَّا الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ‌ فَيُدْخِلُهُمْ‌ رَبُّهُمْ‌ فِي‌ رَحْمَتِهِ‌ ذٰلِکَ‌ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ‌
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۲

کپی متن آیه
فَأَمَّا الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ‌ فَيُدْخِلُهُمْ‌ رَبُّهُمْ‌ فِي‌ رَحْمَتِهِ‌ ذٰلِکَ‌ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ‌

ترجمه

امّا کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، پروردگارشان آنها را در رحمت خود وارد می‌کند؛ این همان پیروزی بزرگ است!

|و اما كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كردند، پروردگارشان آنها را در [جوار] رحمت خود در مى‌آورد. اين همان كاميابى آشكار است
و اما كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌اند، پس پروردگارشان آنان را در جوار رحمت خويش داخل مى‌گرداند. اين همان كاميابى آشكار است.
اما آنان که ایمان آورده و نیکوکار شدند آنها را خدا در رحمت خود داخل سازد که آن سعادت و فیروزی معیّن و معلومی است.
و اما کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، پس پروردگارشان آنان را در رحمت خود درآورد؛ این همان کامیابی آشکار است،
اما كسانى را كه ايمان آورده‌اند و كارهاى شايسته مى‌كنند، پروردگارشان داخل در رحمت خويش مى‌كند، و اين كاميابى آشكار است.
اما کسانی که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته کرده‌اند، پروردگارشان ایشان را به جوار رحمت خویش [بهشت‌] در می‌آورد، این همان رستگاری آشکار است‌
اما كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى نيك و شايسته كردند، پس پروردگارشان ايشان را در رحمت خود- در بهشت- درآرد. اين است كاميابى و پيروزى بزرگ.
و امّا کسانی که ایمان می‌آورند و کارهای شایسته می‌کنند، پروردگارشان ایشان را (به بهشت می‌برد و) غرق نعمت خویش می‌گرداند. رستگاری و پیروزی آشکار همین است.
پس امّا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته‌‌(ی ایمان) کرده‌اند، در نتیجه پروردگارشان آنان را در جوار رحمت خویش داخل می‌گرداند. این همان کامیابی سالم روشنگر است.
اما آنان که ایمان آوردند و کردارهای نکو کردند پس درآردشان پروردگارشان در رحمت خویش این است آن رستگاری آشکار

As for those who believed and did righteous deeds, their Lord will admit them into His mercy. That is the clear triumph.
ترتیل:
ترجمه:
الجاثية ٢٩ آیه ٣٠ الجاثية ٣١
سوره : سوره الجاثية
نزول : ٨ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِینُ»: (نگا: انعام / ).


تفسیر


تفسیر نور (محسن قرائتی)


فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِي رَحْمَتِهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ «30»

پس كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، پروردگارشان آنان را در رحمت خويش داخل مى‌كند، اين است آن رستگارى آشكار.

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)



فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِي رَحْمَتِهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ (30)


«1» مجمع البيان (1403 ق- قم) ج 5 ص 80.

جلد 12 - صفحه 60

فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا: پس اما آنانكه ايمان آورده‌اند به خدا و تمام آنچه پيغمبر از جانب خدا آورده، وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‌: و بجا آوردند كارهاى شايسته از طاعات و عبادات و خيرات و مبرات، فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِي رَحْمَتِهِ‌: پس داخل فرمايد ايشان را پروردگارشان در رحمت بى‌منتهاى خود كه از جمله آن بهشت با نعيم ابديه است، ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ‌: اين دخول در رحمت شامله آنست رستگارى آشكارا و ظفر هويدا. آيه شريفه اشعار است به آنكه شايسته مثبت و محقق ايمان است، بنابراين ايمان قولى فقط بدون عمل صالح در آخرت منتج نتيجه نخواهد بود.


تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)


قُلِ اللَّهُ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يَجْمَعُكُمْ إِلى‌ يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فِيهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ «26» وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يَوْمَئِذٍ يَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ «27» وَ تَرى‌ كُلَّ أُمَّةٍ جاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى‌ إِلى‌ كِتابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «28» هذا كِتابُنا يَنْطِقُ عَلَيْكُمْ بِالْحَقِّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «29» فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِي رَحْمَتِهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ (30)

ترجمه‌

بگو خدا زنده ميكند شما را پس ميميراند شما را پس جمع ميكند شما را براى روز قيامت نيست شكى در آن ولى بيشتر مردم نميدانند

و براى خدا است پادشاهى آسمانها و زمين و روزى كه بپا ميشود قيامت چنين روز زيان ميكنند اهل باطل و تباه كاران‌

و مى‌بينى هر دسته‌اى را بزانو در آينده هر دسته‌اى خوانده ميشود بسوى كتابش امروز جزا داده ميشويد آنچه را كه بوديد ميكرديد

اين كتاب ما است سخن ميگويد بر شما بحق همانا ما بوديم كه امر بنوشتن مينموديم آنچه را كه بوديد ميكرديد

پس امّا آنانكه گرويدند و كردند كارهاى شايسته پس داخل ميكند ايشانرا پروردگارشان در رحمتش اين است آن كاميابى آشكار.

تفسير

خداوند متعال در مقام ردّ قول منكرين معاد به پيغمبر خود دستور فرموده كه بگو خداوند شما را از كتم عدم بوجود آورده و زنده نموده پس ميميراند پس جمع ميكند ارواح شما را تا پايان اينعالم كه روز قيامت است و بايد در آنروز زنده شويد و شكّى در آن نيست چون بأدلّه قطعيّه معاد ثابت شده و معلوم است كسيكه قدرت داشته باشد نابودى را بود كند و نابود كند دو مرتبه ميتواند او را بود كند بلكه اعاده هر امرى آسانتر است از ابتداء بآن ولى بيشتر مردم از بيفكرى نميدانند اين امر واضح را و بعيد ميپندارند اعاده را با آنكه معترفند بابتداء و سلطنت حقّه حقيقيّه در آسمانها و زمين از آن حق است پس چگونه نميتواند مرده را زنده كند و روز كه برپا شود قيامت در آنروز اهل عدول از حق‌


جلد 4 صفحه 642

بباطل و تباه‌كاران خسارت زيادى ميكشند چون در نتيجه صرف عمر عزيز عذاب اليم هميشگى را تحصيل نموده‌اند و مى‌بينى تو اى پيغمبر هر امّت و جماعتى را از امم سابقه و فرق لاحقه كه دينى اختيار نمودند خواه حق باشد خواه باطل از هول محشر و خستگى ايستادن بدو كنده زانو درآيند براى انتظار حساب و بعضى جاثيه را مأخوذ از جثوه بمعناى جماعت دانسته‌اند و گفته‌اند هر امّت و فرقه‌اى مجتمعا حاضر در محشر ميشوند و در هر حال خوانده ميشوند براى مشاهده نامه اعمالشان و خدا ميفرمايد امروز بجزاى اعمالتان خواهيد رسيد اين نوشته ما است كه ملائكه بامر ما نوشته‌اند اعمال شما را براستى و درستى براى شما بيان ميكند چون ما معمولا تمام عمليّات شما را استنساخ مينموديم در دنيا يعنى ملائكه بامر ما مينوشتند و نسخه بردارى ميكردند و از بعضى روايات استفاده ميشود كه استنساخ از روى لوح محفوظ است و در هر حال خداوند بيان حال اهل ايمان و اعمال صالحه را فرموده كه مشمول رحمت حق و داخل در بهشت ميشوند و كاملا كامياب و بهره‌مند ميگردند و بيان احوال كفّار در آيات آتيه بيايد انشاء اللّه تعالى.

اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)


فَأَمَّا الَّذِين‌َ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحات‌ِ فَيُدخِلُهُم‌ رَبُّهُم‌ فِي‌ رَحمَتِه‌ِ ذلِك‌َ هُوَ الفَوزُ المُبِين‌ُ (30)

‌پس‌ امّا كساني‌ ‌که‌ ايمان‌ آوردند و عمل‌ صالح‌ نمودند ‌پس‌ پروردگار ‌آنها‌ ‌آنها‌ ‌را‌ داخل‌ ميكند ‌در‌ رحمت‌ ‌خود‌ ‌اينکه‌ ‌است‌ فوز آشكارا. البته‌ كسي‌ ‌که‌ داخل‌ رحمت‌ الهي‌ شد ‌از‌ عذاب‌ الهي‌ ‌در‌ امان‌ ‌است‌ و هيچ‌ نعمتي‌ ‌از‌ ‌او‌ دريغ‌ نخواهد فرمود، و ‌اينکه‌ وعده‌ الهي‌ ‌است‌ ‌در‌ بسياري‌ ‌از‌ آيات‌ شريفه قرآن‌ و البته‌ وعده‌ الهي‌ تخلف‌ ندارد زيرا خلف‌ وعد قبيح‌ ‌است‌ و محال‌ ‌است‌ ‌از‌ ‌خدا‌ صادر شود بمقتضاي‌ عدلش‌.

فَأَمَّا الَّذِين‌َ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحات‌ِ اينها كساني‌ هستند ‌که‌ نامه عملشان‌ بدست‌ راست‌ ميافتد.

فَيُدخِلُهُم‌ رَبُّهُم‌ فِي‌ رَحمَتِه‌ِ دخول‌ رحمت‌ امّا ‌در‌ دنيا مغفرت‌ ذنوب‌، و فوز نعمت‌ و دفع‌ بليّات‌، و كشف‌ كربات‌، و قضاء حاجات‌، و توفيق‌ عبادات‌، و حفظ ‌از‌ خطرات‌ و امّا ‌در‌ آخرت‌ يسر حساب‌ و ثقل‌ ميزان‌ و عبور ‌از‌ صراط و دخول‌ جنات‌.

ذلِك‌َ هُوَ الفَوزُ المُبِين‌ُ چه‌ فوزي‌ بالاتر و بهتر ‌از‌ ‌اينکه‌ ‌است‌.

برگزیده تفسیر نمونه


]

(آیه 30)- در این آیه مرحله نهائی دادرسی قیامت را بیان می‌کند، آنجا که هرگروهی به نتیجه اعمال خود می‌رسند.

می‌فرماید: «اما کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند پروردگارشان آنها را در رحمت خود وارد می‌کند» (فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَیُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِی رَحْمَتِهِ).

و در پایان آیه می‌فرماید: «این پیروزی آشکار است» (ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِینُ).

نکات آیه

۱ - مؤمنان نیک کردار، مشمول رحمت پروردگار در قیامت (فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصلحت فیدخلهم ربّهم فى رحمته)

۲ - اعطاى پاداش به مؤمنان و نیک کرداران در قیامت، قبل از حسابرسى بدکرداران * (فأمّاالذین ءامنوا ... و أمّا الذین کفروا ) برداشت یاد شده بدان احتمال است که تقدم در بیان، بیانگر تقدم خارجى نیز باشد.

۳ - شمول رحمت و حمایت خداوند، نسبت به اهل ایمان و عمل صالح، پس از حسابرسى آنان (کلّ أمّة تدعى إلى کتبها ... فأمّا الذین ءامنوا و عملواالصلحت فیدخلهم ربّهم فى رحمته)

۴ - مؤمنان نیک کردار، مشمول رحمت حق در پى مشاهده نگرانى هاى همگانى قیامت* (و ترى کلّ أمّة جاثیة ... فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصلحت فیدخلهم) برداشت بالا بدان احتمال است که «فأمّا الذین...» تفریع بر «ترى کلّ أمّة جاثیة» باشد.

۵ - قیامت، صحنه نمود حاکمیت اراده خداوند (فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصلحت فیدخلهم ربّهم ) تعبیر به «یدخلهم» گویاى این حقیقت است که بهره مند ساختن مردم از رحمت اخروى، کار خدا و وابسته به او است. در غیر این صورت، مى فرمود: «یدخلون فى رحمته ...».

۶ - همراهى ایمان با عمل صالح، مایه برخوردارى از رحمت خداوند، در آخرت (فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصلحت فیدخلهم ربّهم فى رحمته)

۷ - بهشت، تجلى رحمت الهى در قیامت (فیدخلهم ربّهم فى رحمته ) بنابراین که مراد از «رحمت» بهشت باشد، برداشت بالا به دست مى آید.

۸ - شمول رحمت حق در قیامت نسبت به مؤمنان صلاح پیشه، نمودى از ربوبیت او (فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصلحت فیدخلهم ربّهم فى رحمته) به کار رفتن واژه «ربّ» و اضافه آن به «هم»، بیانگر مطلب یاد شده است.

۹ - احاطه و فراگیرى رحمت الهى، نسبت به مؤمنان در قیامت (فیدخلهم ربّهم فى رحمته) تعبیر «یدخلهم...» مى رساند که شمول رحمت حق نسبت به مؤمنان نیک کردار، محدودیتى ندارد و آنان داخل در رحمت او و مستغرق در آن مى شوند.

۱۰ - برخوردارى انسان از رحمت گسترده الهى در قیامت، رستگارى واقعى و آشکار (فیدخلهم ربّهم فى رحمته ذلک هو الفوز المبین) برداشت بالا با توجه به ضمیر فصل «هو» است که تأکید را افاده کرده و رستگارى واقعى را مى نمایاند.

۱۱ - انسان، در اشتیاق رستگارى و نیازمند راهنمایى، براى تشخیص راه ها و مصادیق آن (ذلک هو الفوز المبین) تأکید با ضمیر فصل در زمینه نمایاندن رستگارى راستین، نشانگر آن است که اولاً انسان در نهاد خودش، عشق به رستگارى دارد و ثانیاً دستیابى به آن، نیازمند هدایت و راهنمایى است.

موضوعات مرتبط

  • انسان: علایق انسان ۱۱; نیازهاى معنوى انسان ۱۱
  • ایمان: آثار ایمان ۶
  • بهشت: عظمت بهشت ۷
  • حمایت خدا: مشمولان حمایت خدا ۳
  • خدا: رحمت اخروى خدا ۷; زمینه رحمت اخروى خدا ۶; نشانه هاى حاکمیت اراده خدا ۵; نشانه هاى ربوبیت خدا ۸; نشانه هاى رحمت خدا ۷
  • رحمت: مشمولان رحمت اخروى خدا ۴، ۱۰; مشمولان رحمت خدا ۱، ۳، ۸، ۹
  • رستگارى: رستگارى آشکار ۱۰
  • صالحان: پاداش اخروى صالحان ۲; حسابرسى صالحان ۳; رحمت بر صالحان ۱، ۴، ۸; فضایل اخروى صالحان ۱، ۴، ۸; فضایل صالحان ۳; وقت پاداش صالحان۲
  • علایق: آثار علاقه به رستگارى ۱۱
  • عمل صالح: آثار عمل صالح ۶
  • قیامت: اضطراب در قیامت ۴; ظهور حقایق در قیامت ۵; ویژگیهاى قیامت ۵
  • گناهکاران: حسابرسى اخروى گناهکاران ۲
  • مؤمنان: پاداش اخروى مؤمنان ۲; حسابرسى مؤمنان ۳; رحمت بر مؤمنان ۱، ۴، ۸، ۹; فضایل اخروى مؤمنان ۱، ۴، ۸، ۹; فضایل مؤمنان ۳; وقت پاداش مؤمنان ۲
  • نیازها: نیاز به هدایت ۱۱

منابع