يوسف ١١١: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(QRobot edit)
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::لَقَد|لَقَدْ]] [[شامل این ریشه::قد| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::قَصَصِهِم|قَصَصِهِمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::قَصَصِهِم| ]] [[شامل این ریشه::قصص‌| ]][[ریشه غیر ربط::قصص‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::عِبْرَة|عِبْرَةٌ]] [[کلمه غیر ربط::عِبْرَة| ]] [[شامل این ریشه::عبر| ]][[ریشه غیر ربط::عبر| ]][[شامل این کلمه::لِأُولِي|لِأُولِي‌]] [[کلمه غیر ربط::لِأُولِي| ]] [[شامل این ریشه::اولى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اولى‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::الْأَلْبَاب|الْأَلْبَابِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْأَلْبَاب| ]] [[شامل این ریشه::لبب‌| ]][[ریشه غیر ربط::لبب‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::حَدِيثا|حَدِيثاً]] [[کلمه غیر ربط::حَدِيثا| ]] [[شامل این ریشه::حدث‌| ]][[ریشه غیر ربط::حدث‌| ]][[شامل این کلمه::يُفْتَرَى|يُفْتَرَى‌]] [[کلمه غیر ربط::يُفْتَرَى| ]] [[شامل این ریشه::فرى‌| ]][[ریشه غیر ربط::فرى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لٰکِن|لٰکِنْ‌]] [[شامل این ریشه::لکن‌| ]][[شامل این کلمه::تَصْدِيق|تَصْدِيقَ‌]] [[کلمه غیر ربط::تَصْدِيق| ]] [[شامل این ریشه::صدق‌| ]][[ریشه غیر ربط::صدق‌| ]][[شامل این کلمه::الّذِي|الَّذِي‌]] [[شامل این ریشه::الذى‌| ]][[شامل این کلمه::بَيْن|بَيْنَ‌]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[شامل این کلمه::يَدَيْه|يَدَيْهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَدَيْه| ]] [[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این ریشه::يدى‌| ]][[ریشه غیر ربط::يدى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::تَفْصِيل|تَفْصِيلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::تَفْصِيل| ]] [[شامل این ریشه::فصل‌| ]][[ریشه غیر ربط::فصل‌| ]][[شامل این کلمه::کُل|کُلِ‌]] [[شامل این ریشه::کلل‌| ]][[شامل این کلمه::شَيْء|شَيْ‌ءٍ]] [[کلمه غیر ربط::شَيْء| ]] [[شامل این ریشه::شى‌ء| ]][[ریشه غیر ربط::شى‌ء| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::هُدًى|هُدًى‌]] [[کلمه غیر ربط::هُدًى| ]] [[شامل این ریشه::هدى‌| ]][[ریشه غیر ربط::هدى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::رَحْمَة|رَحْمَةً]] [[کلمه غیر ربط::رَحْمَة| ]] [[شامل این ریشه::رحم‌| ]][[ریشه غیر ربط::رحم‌| ]][[شامل این کلمه::لِقَوْم|لِقَوْمٍ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِقَوْم| ]] [[شامل این ریشه::قوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::قوم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::يُؤْمِنُون|يُؤْمِنُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُؤْمِنُون| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::لَقَد|لَقَدْ]] [[شامل این ریشه::قد| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::قَصَصِهِم|قَصَصِهِمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::قَصَصِهِم| ]] [[شامل این ریشه::قصص‌| ]][[ریشه غیر ربط::قصص‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::عِبْرَة|عِبْرَةٌ]] [[کلمه غیر ربط::عِبْرَة| ]] [[شامل این ریشه::عبر| ]][[ریشه غیر ربط::عبر| ]][[شامل این کلمه::لِأُولِي|لِأُولِي‌]] [[کلمه غیر ربط::لِأُولِي| ]] [[شامل این ریشه::اولى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اولى‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::الْأَلْبَاب|الْأَلْبَابِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْأَلْبَاب| ]] [[شامل این ریشه::لبب‌| ]][[ریشه غیر ربط::لبب‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::حَدِيثا|حَدِيثاً]] [[کلمه غیر ربط::حَدِيثا| ]] [[شامل این ریشه::حدث‌| ]][[ریشه غیر ربط::حدث‌| ]][[شامل این کلمه::يُفْتَرَى|يُفْتَرَى‌]] [[کلمه غیر ربط::يُفْتَرَى| ]] [[شامل این ریشه::فرى‌| ]][[ریشه غیر ربط::فرى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لٰکِن|لٰکِنْ‌]] [[شامل این ریشه::لکن‌| ]][[شامل این کلمه::تَصْدِيق|تَصْدِيقَ‌]] [[کلمه غیر ربط::تَصْدِيق| ]] [[شامل این ریشه::صدق‌| ]][[ریشه غیر ربط::صدق‌| ]][[شامل این کلمه::الّذِي|الَّذِي‌]] [[شامل این ریشه::الذى‌| ]][[شامل این کلمه::بَيْن|بَيْنَ‌]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[شامل این کلمه::يَدَيْه|يَدَيْهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَدَيْه| ]] [[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این ریشه::يدى‌| ]][[ریشه غیر ربط::يدى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::تَفْصِيل|تَفْصِيلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::تَفْصِيل| ]] [[شامل این ریشه::فصل‌| ]][[ریشه غیر ربط::فصل‌| ]][[شامل این کلمه::کُل|کُلِ‌]] [[شامل این ریشه::کلل‌| ]][[شامل این کلمه::شَيْء|شَيْ‌ءٍ]] [[کلمه غیر ربط::شَيْء| ]] [[شامل این ریشه::شى‌ء| ]][[ریشه غیر ربط::شى‌ء| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::هُدًى|هُدًى‌]] [[کلمه غیر ربط::هُدًى| ]] [[شامل این ریشه::هدى‌| ]][[ریشه غیر ربط::هدى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::رَحْمَة|رَحْمَةً]] [[کلمه غیر ربط::رَحْمَة| ]] [[شامل این ریشه::رحم‌| ]][[ریشه غیر ربط::رحم‌| ]][[شامل این کلمه::لِقَوْم|لِقَوْمٍ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِقَوْم| ]] [[شامل این ریشه::قوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::قوم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::يُؤْمِنُون|يُؤْمِنُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُؤْمِنُون| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|لَقَدْ کَانَ‌ فِي‌ قَصَصِهِمْ‌ عِبْرَةٌ لِأُولِي‌ الْأَلْبَابِ‌ مَا کَانَ‌ حَدِيثاً يُفْتَرَى‌ وَ لٰکِنْ‌ تَصْدِيقَ‌ الَّذِي‌ بَيْنَ‌ يَدَيْهِ‌ وَ تَفْصِيلَ‌ کُلِ‌ شَيْ‌ءٍ وَ هُدًى‌ وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ‌ يُؤْمِنُونَ‌
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=بی‌گمان در سرگذشت آنان، برای خردمندان همواره عبرتی بوده است. این سخنی نبوده که به دروغ ساخته شده باشد، بلکه تصدیق‌کننده‌ی آنچه از کتاب‌هایی بوده که در برابرش بوده (و پیش از آن گذشته) و جداسازی همه چیز است و گروهی را که ایمان می‌آورند رهنمودی و رحمتی (بزرگ) است.
|-|صادقی تهرانی=بی‌گمان در سرگذشت آنان، برای خردمندان همواره عبرتی بوده است. این سخنی نبوده که به دروغ ساخته شده باشد، بلکه تصدیق‌کننده‌ی آنچه از کتاب‌هایی بوده که در برابرش بوده (و پیش از آن گذشته) و جداسازی همه چیز است و گروهی را که ایمان می‌آورند رهنمودی و رحمتی (بزرگ) است.
|-|معزی=همانا بوده است در داستانهای ایشان عبرتی برای خردمندان نیست داستانی دروغ پرداخته و لیکن گواهی آنچه پیش روی او است و تفصیل همه چیز و هدایت و رحمتی برای گروه ایمان‌آورندگان‌
|-|معزی=همانا بوده است در داستانهای ایشان عبرتی برای خردمندان نیست داستانی دروغ پرداخته و لیکن گواهی آنچه پیش روی او است و تفصیل همه چیز و هدایت و رحمتی برای گروه ایمان‌آورندگان‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">In their stories is a lesson for those who possess intelligence. This is not a fabricated tale, but a confirmation of what came before it, and a detailed explanation of all things, and guidance, and mercy for people who believe.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/012111.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/012111.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره يوسف | نزول = [[نازل شده در سال::11|١١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::111|١١١]] | قبلی = يوسف ١١٠ | بعدی = يوسف ١١٢  | کلمه = [[تعداد کلمات::27|٢٧]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره يوسف | نزول = [[نازل شده در سال::11|١١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::111|١١١]] | قبلی = يوسف ١١٠ | بعدی = يوسف ١١٢  | کلمه = [[تعداد کلمات::27|٢٧]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۲۷: خط ۳۵:
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۱#link258 | آيات ۱۱۱ - ۱۰۳، سوره يوسف]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۱#link258 | آيات ۱۰۳ - ۱۱۱ سوره يوسف]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۱#link259 | اشاره اى به دلالت جمله : ((يمرّون عليها)) بر حركت زمين]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۱#link259 | دلالت جملۀ: «يَمُرُّونَ عَلَيهَا»، بر حركت زمين]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۱#link260 | توضيحى در مورد نسبى و اضافى بودن ايمان و شرك و امكان اجتماع بعض مراتب آن دوباهم]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۱#link260 | توضيحى در مورد نسبى بودن ايمان و شرك]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۲#link261 | اعلام راه : ((هذه سبيلى )) بيان راه : ((ادعوا الى الله على بصيرة )) دعوت كنندگان :رسول الله(صلى الله عليه و آله ) و پيروان او]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۲#link261 | بیان راه دعوت كنندگان رسول الله «ص» و پيروان او]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۲#link262 | تطبيق دعوت پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) با دعوت پيامبران پيش از آن حضرت]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۲#link262 | تطبيق دعوت پيامبر اسلام «ص»، با دعوت پيامبران پيشین]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۲#link263 | معناى آيه : ((حتى اذا استياءس الرّسل و ظنّوا انّهم قد كذبوا..))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۲#link263 | معناى آيه: «حَتّى إذَا استَيأسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أنَّهُم قَد كُذِبُوا..»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۲#link264 | بحث روايتى]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۲#link264 | بحث روايتى]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۲#link265 | رواياتى در معناى جمله ! ((ما يؤ من اكثرهم بالله الّا و هم مشركون ))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۲#link266 | دو روايت در بيان اينكه مراد از: ((من اتّبعنى )) در آيه :((قل هذه سبيلى ...)) على (عليه السلام ) است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۱_بخش۳۲#link267 | چند روايت در معناى آيه : ((حتى اذا استياءسالرّسل ...))]]


}}
}}
خط ۳۷۹: خط ۳۸۴:
[[رده:عبرت از سرنوشت امتها]][[رده:عبرت از قصه انبیا]][[رده:نیازهاى معنوى انسان]][[رده:عبرت پذیرى اولوالالباب]][[رده:ویژگیهاى اولوالالباب]][[رده:عبرت از تاریخ]][[رده:آثار راستگویى]][[رده:عوامل سعادت اخروى]][[رده:عوامل سعادت دنیوى]][[رده:آثار صداقت]][[رده:زمینه عبرت]][[رده:عوامل عبرت]][[رده:تعالیم قرآن]][[رده:تنزیه قرآن]][[رده:رحمت بودن قرآن]][[رده:صداقت قرآن]][[رده:فضیلت قرآن]][[رده:قرآن و کتب آسمانى]][[رده:مشمولان رحمت قرآن]][[رده:نقش قرآن]][[رده:وحیانیت قرآن]][[رده:ویژگیهاى قرآن]][[رده:ویژگیهاى هدایت قرآن]][[رده:هدایتگرى قرآن]][[رده:شرایط حسن قصه]][[رده:عبرت آموزى قصه]][[رده:تصدیق کتب آسمانى]][[رده:دلایل صداقت کتب آسمانى]][[رده:هماهنگى کتب آسمانى]][[رده:فضایل مؤمنان]][[رده:ویژگیهاى مؤمنان]][[رده:هدایت پذیرى مؤمنان]][[رده:عبرت از قصه یوسف]]
[[رده:عبرت از سرنوشت امتها]][[رده:عبرت از قصه انبیا]][[رده:نیازهاى معنوى انسان]][[رده:عبرت پذیرى اولوالالباب]][[رده:ویژگیهاى اولوالالباب]][[رده:عبرت از تاریخ]][[رده:آثار راستگویى]][[رده:عوامل سعادت اخروى]][[رده:عوامل سعادت دنیوى]][[رده:آثار صداقت]][[رده:زمینه عبرت]][[رده:عوامل عبرت]][[رده:تعالیم قرآن]][[رده:تنزیه قرآن]][[رده:رحمت بودن قرآن]][[رده:صداقت قرآن]][[رده:فضیلت قرآن]][[رده:قرآن و کتب آسمانى]][[رده:مشمولان رحمت قرآن]][[رده:نقش قرآن]][[رده:وحیانیت قرآن]][[رده:ویژگیهاى قرآن]][[رده:ویژگیهاى هدایت قرآن]][[رده:هدایتگرى قرآن]][[رده:شرایط حسن قصه]][[رده:عبرت آموزى قصه]][[رده:تصدیق کتب آسمانى]][[رده:دلایل صداقت کتب آسمانى]][[رده:هماهنگى کتب آسمانى]][[رده:فضایل مؤمنان]][[رده:ویژگیهاى مؤمنان]][[رده:هدایت پذیرى مؤمنان]][[رده:عبرت از قصه یوسف]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره يوسف ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره يوسف ]]
{{#seo:
|title=آیه 111 سوره يوسف
|title_mode=replace
|keywords=آیه 111 سوره يوسف,يوسف 111,لَقَدْ کَانَ‌ فِي‌ قَصَصِهِمْ‌ عِبْرَةٌ لِأُولِي‌ الْأَلْبَابِ‌ مَا کَانَ‌ حَدِيثاً يُفْتَرَى‌ وَ لٰکِنْ‌ تَصْدِيقَ‌ الَّذِي‌ بَيْنَ‌ يَدَيْهِ‌ وَ تَفْصِيلَ‌ کُلِ‌ شَيْ‌ءٍ وَ هُدًى‌ وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ‌ يُؤْمِنُونَ‌,عبرت از سرنوشت امتها,عبرت از قصه انبیا,نیازهاى معنوى انسان,عبرت پذیرى اولوالالباب,ویژگیهاى اولوالالباب,عبرت از تاریخ,آثار راستگویى,عوامل سعادت اخروى,عوامل سعادت دنیوى,آثار صداقت,زمینه عبرت,عوامل عبرت,تعالیم قرآن,تنزیه قرآن,رحمت بودن قرآن,صداقت قرآن,فضیلت قرآن,قرآن و کتب آسمانى,مشمولان رحمت قرآن,نقش قرآن,وحیانیت قرآن,ویژگیهاى قرآن,ویژگیهاى هدایت قرآن,هدایتگرى قرآن,شرایط حسن قصه,عبرت آموزى قصه,تصدیق کتب آسمانى,دلایل صداقت کتب آسمانى,هماهنگى کتب آسمانى,فضایل مؤمنان,ویژگیهاى مؤمنان,هدایت پذیرى مؤمنان,عبرت از قصه یوسف,آیات قرآن سوره يوسف
|description=لَقَدْ کَانَ‌ فِي‌ قَصَصِهِمْ‌ عِبْرَةٌ لِأُولِي‌ الْأَلْبَابِ‌ مَا کَانَ‌ حَدِيثاً يُفْتَرَى‌ وَ لٰکِنْ‌ تَصْدِيقَ‌ الَّذِي‌ بَيْنَ‌ يَدَيْهِ‌ وَ تَفْصِيلَ‌ کُلِ‌ شَيْ‌ءٍ وَ هُدًى‌ وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ‌ يُؤْمِنُونَ‌
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۳ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱۱:۱۶

کپی متن آیه
لَقَدْ کَانَ‌ فِي‌ قَصَصِهِمْ‌ عِبْرَةٌ لِأُولِي‌ الْأَلْبَابِ‌ مَا کَانَ‌ حَدِيثاً يُفْتَرَى‌ وَ لٰکِنْ‌ تَصْدِيقَ‌ الَّذِي‌ بَيْنَ‌ يَدَيْهِ‌ وَ تَفْصِيلَ‌ کُلِ‌ شَيْ‌ءٍ وَ هُدًى‌ وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ‌ يُؤْمِنُونَ‌

ترجمه

در سرگذشت آنها درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود! اینها داستان دروغین نبود؛ بلکه (وحی آسمانی است، و) هماهنگ است با آنچه پیش روی او (از کتب آسمانی پیشین) قرار دارد؛ و شرح هر چیزی (که پایه سعادت انسان است)؛ و هدایت و رحمتی است برای گروهی که ایمان می‌آورند!

ترتیل:
ترجمه:
يوسف ١١٠ آیه ١١١ يوسف ١١٢
سوره : سوره يوسف
نزول : ١١ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَا کَانَ حَدِیثاً یُفْتَرَی»: قرآن و از جمله این داستان، سخنی نیست که از سوی انسانها به هم بافته شده باشد و از اندیشه و خیال آنها سرچشمه گرفته باشد، بلکه یک واقعیّت عینی و جدای از یک خیال و پندار است و از هر نظر راهگشا است (نگا: یونس / و ، هود / و ). «تَصْدِیقَ الَّذِی ...»: مراد این است که قرآن تصدیق‌کننده کتابهای صحیح آسمانی پیشین است. «تَفْصِیلَ کُلِّ شَیْءٍ»: تفصیل دهنده و شرح کننده همه چیزهائی است که مؤمن در عقیده و عمل خود بدان نیازمند است.


تفسیر


نکات آیه

۱- داستان پیامبران و امتهاى ایشان حاوى پند و مایه عبرت است. (لقد کان فى قصصهم عبرة) «قصص» به معناى داستان است. ضمیر در «قصصهم» به «رسل» و نیز امتهاى ایشان - که از «من نشاء» و «القوم المجرمین» در آیه قبل استفاده مى شود - برمى گردد.

۲- تنها خردمندان از سرگذشتهاى پندآموز پیامبران بهره مى گیرند و عبرت مى آموزند. (لقد کان فى قصصهم عبرة لأولى الألبب) روشن است که داستان پیامبران براى همگان مى تواند عبرت باشد. بنابراین اختصاص دادن آن به خردمندان ، براى رساندن این حقیقت است که ایشان از داستان پیامبران درس مى گیرند و دیگران محرومند.

۳- سرگذشت یوسف(ع) و برادرانش سرگذشتى آموزنده و مایه عبرت است. (لقد کان فى قصصهم عبرة) مى توان گفت ضمیر در «قصصهم» به یوسف(ع) و برادران او و تمام کسانى که در داستان یوسف(ع) نظیر زلیخا نقش داشته اند باز مى گردد. بر این اساس دلالت جمله «لقد کان...» بر برداشت فوق صریح تر و روشن تر است.

۴- عبرت آموز بودن داستان ، از شرایط حسن آن داستان است. (نحن نقص علیک أحسن القصص ... لقد کان فى قصصهم عبرة) خداوند در مقدمه داستان یوسف(ع) بیان داشت که آن داستان نیکوترین داستان است و در پایان هدف از آن را عبرت و پند دانست. بنابراین حسن یک داستان از نظر قرآن به این است که مایه عبرت باشد.

۵- قرآن، گفتارى دروغ و بافته شده نبوده ; بلکه سخنى راست و درست است. (ما کان حدیثًا یفترى) مراد از ضمیر «کان» قرآن است. وصفهاى بیان شده در آیه (و لکن تصدیق ...) بیانگر این معناست.

۶- قرآن ، بسى فراتر از آن است که بافته شده و ساخته بشر باشد. (ما کان حدیثًا یفترى)

۷- تنها گفتار راست و درست - که از دروغ پیراسته باشد - مى تواند آموزنده بوده و مایه عبرت گردد. (لقد کان فى قصصهم عبرة ... ما کان حدیثًا یفترى) جمله «ما کان ...» به منزله تعلیل براى «لقد کان ...» است ; یعنى ، چون قرآن راست و درست است ، از داستانش مى توان عبرت گرفت.

۸- قرآن تصدیق کننده و تأیید کننده کتابهاى آسمانى پیشین است. (و لکن تصدیق الذى بین یدیه) «تصدیق» مصدر است و به معناى اسم فاعل تصدیق کننده مى باشد. این کلمه به وسیله «لکن» بر «حدیثاً» عطف شده است.

۹- کتابهاى آسمانى هماهنگ و هم خوان با یکدیگرند. (و لکن تصدیق الذى بین یدیه)

۱۰- قرآن ، دلیل راستى و درستى کتابهاى آسمانى پیشین است. (و لکن تصدیق الذى بین یدیه) تصدیق کتابهاى آسمانى پیشین از سوى قرآن مى تواند به این معنا باشد که: نزول قرآن موجب شد ، اخبار و پیشگوییهاى آن کتابها مبنى بر آمدن قرآن تحقق یابد. از این رو نزول قرآن خود دلیلى براى اثبات راستى و درستى آن کتابهاست.

۱۱- قرآن هر آنچه را مردم براى رسیدن به سعادت دنیا و آخرت بدان نیازمندند ، به روشنى بیان کرده است. (و لکن ... تفصیل کل شىء) توصیف قرآن به «هدًى» و «رحمة» پس از «و لکن ... تفصیل کل شىء» مى رساند که مراد از «هر چیز» مسائل هدایتى و هر آنچه رحمت آفرین و مایه سعادت بشر مى باشد ، در آن بیان شده است.

۱۲- قرآن ، کتابى هدایت گر است. (لکن ... هدًى)

۱۳- هدایتهاى قرآن ، پیراسته از هر گمراهى و منزّه از کمترین پیامدى ناهنجار (و لکن ... هدًى) «هدًى» مصدر است و در این جا به معناى اسم فاعل (هدایت کننده) مى باشد. به کارگیرى مصدر به جاى اسم فاعل اشاره به این حقیقت دارد که: موصوفش (قرآن) محض هدایت است ; یعنى ، رهنمودهاى آن مستلزم هیچ گمراهى و آمیخته به هیچ ضلالتى نیست.

۱۴- قرآن ، براى مردم رحمت آفرین است. (و لکن ... هدًى و رحمة )

۱۵- تنها مؤمنان به قرآن ، از هدایتها و رحمت آفرینیهاى آن بهره مند مى شوند. (و لکن ... هدًى و رحمة لقوم یؤمنون) دلیل این برداشت نظیر سخنى است که در توضیح برداشت شماره ۲ از همین آیه آورده شد.

موضوعات مرتبط

  • امتها: عبرت از سرنوشت امتها ۱
  • انبیا: عبرت از قصه انبیا ۱، ۲
  • انسان: نیازهاى معنوى انسان ۱۱
  • اولوالالباب: عبرت پذیرى اولوالالباب ۲; ویژگیهاى اولوالالباب ۲
  • تاریخ: عبرت از تاریخ ۱، ۲
  • راستگویى: آثار راستگویى ۷
  • سعادت: عوامل سعادت اخروى ۱۱; عوامل سعادت دنیوى ۱۱
  • صداقت: آثار صداقت ۷
  • عبرت: زمینه عبرت ۷; عوامل عبرت ۱، ۲، ۳
  • قرآن: تعالیم قرآن ۱۱; تنزیه قرآن ۵، ۱۳; رحمت بودن قرآن ۱۴;صداقت قرآن ۵; فضیلت قرآن ۶; قرآن و کتب آسمانى ۸، ۱۰; مشمولان رحمت قرآن ۱۵; نقش قرآن ۸، ۱۰; وحیانیت قرآن ۶; ویژگیهاى قرآن ۵، ۶، ۱۲، ۱۴; ویژگیهاى هدایت قرآن ۱۳; هدایتگرى قرآن ۱۲، ۱۵
  • قصه: شرایط حُسن قصه ۴; عبرت آموزى قصه ۴
  • کتب آسمانى: تصدیق کتب آسمانى ۸; دلایل صداقت کتب آسمانى ۱۰; هماهنگى کتب آسمانى ۹
  • مؤمنان: فضایل مؤمنان ۱۵; ویژگیهاى مؤمنان ۱۵; هدایت پذیرى مؤمنان ۱۵
  • یوسف(ع): عبرت از قصه یوسف(ع) ۳

منابع