ریشه وثن: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات) |
|||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۲۹: | خط ۲۹: | ||
=== قاموس قرآن === | === قاموس قرآن === | ||
بت. جمع آن اوثان است در مصباح گويد: خواه از سنگ باشد يا چوب يا غير آن [حج:30]. از پليد به دور باشيد كه بتهااند و از قول باطل اجتناب كنيد، اوثان در سوره عنكبوت 17 و 25 نيز آمده است. در نهج البلاغه خطبه 145 فرموده: «فَبَعَثَ مُحَمَّداً «صلى الله و عليه واله» و سَلَّمَ بِالْحَقِ لِيُخْرِجَ عِبادَهُ مِنْ عِبادَةِ الْاَوْثانِ اِلَى عِبادِتِهِ» محمد عبده در شرح آن گفته «وَثَنَ فُلانٌ بِالْمَكانِ» يعنى: در مكانش ثابت و دائم شده صَنَم را از آن وَثَن گفتهاند كه نصب شده و دريك حال ثابت است. كلبى در كتاب الاصنام ص 53 نقل كرده: بت اگر بصورت انسان از چوب يا طلا يا نقره باشد صنم نامند و اگر از سنگ باشد وثن گويند.ناگفته نماند اين سخن با آنچه گفته شد مناسبت دارد. | بت. جمع آن اوثان است در مصباح گويد: خواه از سنگ باشد يا چوب يا غير آن [حج:30]. از پليد به دور باشيد كه بتهااند و از قول باطل اجتناب كنيد، اوثان در سوره عنكبوت 17 و 25 نيز آمده است. در نهج البلاغه خطبه 145 فرموده: «فَبَعَثَ مُحَمَّداً «صلى الله و عليه واله» و سَلَّمَ بِالْحَقِ لِيُخْرِجَ عِبادَهُ مِنْ عِبادَةِ الْاَوْثانِ اِلَى عِبادِتِهِ» محمد عبده در شرح آن گفته «وَثَنَ فُلانٌ بِالْمَكانِ» يعنى: در مكانش ثابت و دائم شده صَنَم را از آن وَثَن گفتهاند كه نصب شده و دريك حال ثابت است. كلبى در كتاب الاصنام ص 53 نقل كرده: بت اگر بصورت انسان از چوب يا طلا يا نقره باشد صنم نامند و اگر از سنگ باشد وثن گويند.ناگفته نماند اين سخن با آنچه گفته شد مناسبت دارد. | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
من:100, اله:96, الله:96, وله:92, جنب:67, دون:67, کم:55, انن:51, خلق:43, ودد:43, عبد:43, قول:43, ما:39, بين:39, رجس:39, افک:39, حنف:35, زور:35, ف:35, فى:30, الذين:30, حيى:26, دنو:22, على:22, ل:22, اخذ:22, ثم:18, تلو:18, يوم:14, قوم:10, الا:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۵۱
تکرار در قرآن: ۳(بار)
در حال بارگیری...
قاموس قرآن
بت. جمع آن اوثان است در مصباح گويد: خواه از سنگ باشد يا چوب يا غير آن [حج:30]. از پليد به دور باشيد كه بتهااند و از قول باطل اجتناب كنيد، اوثان در سوره عنكبوت 17 و 25 نيز آمده است. در نهج البلاغه خطبه 145 فرموده: «فَبَعَثَ مُحَمَّداً «صلى الله و عليه واله» و سَلَّمَ بِالْحَقِ لِيُخْرِجَ عِبادَهُ مِنْ عِبادَةِ الْاَوْثانِ اِلَى عِبادِتِهِ» محمد عبده در شرح آن گفته «وَثَنَ فُلانٌ بِالْمَكانِ» يعنى: در مكانش ثابت و دائم شده صَنَم را از آن وَثَن گفتهاند كه نصب شده و دريك حال ثابت است. كلبى در كتاب الاصنام ص 53 نقل كرده: بت اگر بصورت انسان از چوب يا طلا يا نقره باشد صنم نامند و اگر از سنگ باشد وثن گويند.ناگفته نماند اين سخن با آنچه گفته شد مناسبت دارد.
ریشههای نزدیک مکانی
من اله الله وله جنب دون کم انن خلق ودد عبد قول ما بين رجس افک حنف زور ف فى الذين حيى دنو على ل اخذ ثم تلو يوم قوم الا
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
الْأَوْثَانِ | ۱ |
أَوْثَاناً | ۲ |