ریشه قنع: تفاوت میان نسخهها
(افزودن نمودار دفعات) |
|||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۲۹: | خط ۲۹: | ||
=== قاموس قرآن === | === قاموس قرآن === | ||
در مفردات و اقرب الموارد آمده: قَنَعَ يَقْنَعُ قُنُوعاً از باب مَنَعَ يَمْنَعُ به معنى سؤال و از باب عَلِمَ يَعْلَمُ كه مصدر آن قَناعَة قَنَعان است. به معنى رضا و خشنودى است. [حج:36]. از قربانى بخوريد و قانع و سائل را اطعام كنيد ظاهراً قانع كسى است به آنچه مىدهى راضى باشد خواه سؤال كند يا نه و معتر آن است كه با قصد سؤال پيش تو آمده در مجمع از حضرت باقر و صادق عليهما السلام منقول است:«اَلْقانِعُ اَلّذى يَقْنَعُ بِما اَعْطَيْتَهُ وَ لايَسْخَطُ وَ لايَكْلَحُ وَ لايَلْوى شَدْقَهُ غَضَباً وَالْمُعْتَّرُ الْمادُّ يَدَهُ لِتَطْعَمَهُ». [ابراهيم:43]. اقناع رأس بلند كردن آن است، مقنع كسى است كه سرش را بلند كرده يعنى در اجابت ندا كننده سريع اند و سر بالا نگاهدارندگانند، نگاهشان به خودشان بر نمىگردد (فقط به طرف عذاب نگاه مىكنند). | در مفردات و اقرب الموارد آمده: قَنَعَ يَقْنَعُ قُنُوعاً از باب مَنَعَ يَمْنَعُ به معنى سؤال و از باب عَلِمَ يَعْلَمُ كه مصدر آن قَناعَة قَنَعان است. به معنى رضا و خشنودى است. [حج:36]. از قربانى بخوريد و قانع و سائل را اطعام كنيد ظاهراً قانع كسى است به آنچه مىدهى راضى باشد خواه سؤال كند يا نه و معتر آن است كه با قصد سؤال پيش تو آمده در مجمع از حضرت باقر و صادق عليهما السلام منقول است:«اَلْقانِعُ اَلّذى يَقْنَعُ بِما اَعْطَيْتَهُ وَ لايَسْخَطُ وَ لايَكْلَحُ وَ لايَلْوى شَدْقَهُ غَضَباً وَالْمُعْتَّرُ الْمادُّ يَدَهُ لِتَطْعَمَهُ». [ابراهيم:43]. اقناع رأس بلند كردن آن است، مقنع كسى است كه سرش را بلند كرده يعنى در اجابت ندا كننده سريع اند و سر بالا نگاهدارندگانند، نگاهشان به خودشان بر نمىگردد (فقط به طرف عذاب نگاه مىكنند). | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
ها:100, هم:100, طعم:55, بصر:55, هطع:55, رئس:55, عرر:55, ه:49, ذلک:49, من:44, فى:44, ک:44, ف:44, لا:44, ل:44, سخر:38, ردد:38, کم:38, شخص:38, يوم:33, الى:33, اکل:33, طرف:21, جنب:21, وجب:16, لعل:10, فئد:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۴۸
تکرار در قرآن: ۲(بار)
قاموس قرآن
در مفردات و اقرب الموارد آمده: قَنَعَ يَقْنَعُ قُنُوعاً از باب مَنَعَ يَمْنَعُ به معنى سؤال و از باب عَلِمَ يَعْلَمُ كه مصدر آن قَناعَة قَنَعان است. به معنى رضا و خشنودى است. [حج:36]. از قربانى بخوريد و قانع و سائل را اطعام كنيد ظاهراً قانع كسى است به آنچه مىدهى راضى باشد خواه سؤال كند يا نه و معتر آن است كه با قصد سؤال پيش تو آمده در مجمع از حضرت باقر و صادق عليهما السلام منقول است:«اَلْقانِعُ اَلّذى يَقْنَعُ بِما اَعْطَيْتَهُ وَ لايَسْخَطُ وَ لايَكْلَحُ وَ لايَلْوى شَدْقَهُ غَضَباً وَالْمُعْتَّرُ الْمادُّ يَدَهُ لِتَطْعَمَهُ». [ابراهيم:43]. اقناع رأس بلند كردن آن است، مقنع كسى است كه سرش را بلند كرده يعنى در اجابت ندا كننده سريع اند و سر بالا نگاهدارندگانند، نگاهشان به خودشان بر نمىگردد (فقط به طرف عذاب نگاه مىكنند).
ریشههای نزدیک مکانی
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
مُقْنِعِي | ۱ |
الْقَانِعَ | ۱ |