الإسراء ٦٦: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::رَبّکُم|رَبُّکُمُ‌]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::الّذِي|الَّذِي‌]] [[شامل این ریشه::الذى‌| ]][[شامل این کلمه::يُزْجِي|يُزْجِي‌]] [[کلمه غیر ربط::يُزْجِي| ]] [[شامل این ریشه::زجو| ]][[ریشه غیر ربط::زجو| ]][[شامل این کلمه::لَکُم|لَکُمُ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::الْفُلْک|الْفُلْکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْفُلْک| ]] [[شامل این ریشه::فلک‌| ]][[ریشه غیر ربط::فلک‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::الْبَحْر|الْبَحْرِ]] [[کلمه غیر ربط::الْبَحْر| ]] [[شامل این ریشه::بحر| ]][[ریشه غیر ربط::بحر| ]][[شامل این کلمه::لِتَبْتَغُوا|لِتَبْتَغُوا]] [[کلمه غیر ربط::لِتَبْتَغُوا| ]] [[شامل این ریشه::بغى‌| ]][[ریشه غیر ربط::بغى‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::فَضْلِه|فَضْلِهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَضْلِه| ]] [[شامل این ریشه::فضل‌| ]][[ریشه غیر ربط::فضل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::إِنّه|إِنَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::إِنّه| ]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[ریشه غیر ربط::انن‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::بِکُم|بِکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::رَحِيما|رَحِيماً]] [[کلمه غیر ربط::رَحِيما| ]] [[شامل این ریشه::رحم‌| ]][[ریشه غیر ربط::رحم‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::رَبّکُم|رَبُّکُمُ‌]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::الّذِي|الَّذِي‌]] [[شامل این ریشه::الذى‌| ]][[شامل این کلمه::يُزْجِي|يُزْجِي‌]] [[کلمه غیر ربط::يُزْجِي| ]] [[شامل این ریشه::زجو| ]][[ریشه غیر ربط::زجو| ]][[شامل این کلمه::لَکُم|لَکُمُ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::الْفُلْک|الْفُلْکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْفُلْک| ]] [[شامل این ریشه::فلک‌| ]][[ریشه غیر ربط::فلک‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::الْبَحْر|الْبَحْرِ]] [[کلمه غیر ربط::الْبَحْر| ]] [[شامل این ریشه::بحر| ]][[ریشه غیر ربط::بحر| ]][[شامل این کلمه::لِتَبْتَغُوا|لِتَبْتَغُوا]] [[کلمه غیر ربط::لِتَبْتَغُوا| ]] [[شامل این ریشه::بغى‌| ]][[ریشه غیر ربط::بغى‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::فَضْلِه|فَضْلِهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَضْلِه| ]] [[شامل این ریشه::فضل‌| ]][[ریشه غیر ربط::فضل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::إِنّه|إِنَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::إِنّه| ]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[ریشه غیر ربط::انن‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::بِکُم|بِکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::رَحِيما|رَحِيماً]] [[کلمه غیر ربط::رَحِيما| ]] [[شامل این ریشه::رحم‌| ]][[ریشه غیر ربط::رحم‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|رَبُّکُمُ‌ الَّذِي‌ يُزْجِي‌ لَکُمُ‌ الْفُلْکَ‌ فِي‌ الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ‌ فَضْلِهِ‌ إِنَّهُ‌ کَانَ‌ بِکُمْ‌ رَحِيماً
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=پروردگار شما کسی است که کشتی را در دریا (از امواج سهمگینش) برای شما از جای بر می‌کَند، تا از فضل او (برای خود) بجویید. او (نسبت) به شما رحمتگری ویژه بوده است.
|-|صادقی تهرانی=پروردگار شما کسی است که کشتی را در دریا (از امواج سهمگینش) برای شما از جای بر می‌کَند، تا از فضل او (برای خود) بجویید. او (نسبت) به شما رحمتگری ویژه بوده است.
|-|معزی=پروردگار تو است آنکه می‌راند برای شما کشتی را در دریا تا بجوئید از فضلش همانا او است به شما مهربان‌
|-|معزی=پروردگار تو است آنکه می‌راند برای شما کشتی را در دریا تا بجوئید از فضلش همانا او است به شما مهربان‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">Your Lord is He who propels for you the ships at sea, that you may seek of His bounty. He is towards you Most Merciful.</div>
{{آيه | سوره = سوره الإسراء | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::66|٦٦]] | قبلی = الإسراء ٦٥ | بعدی = الإسراء ٦٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف =  }}
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/017066.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/017066.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره الإسراء | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::66|٦٦]] | قبلی = الإسراء ٦٥ | بعدی = الإسراء ٦٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«یُزْجِی»: می‌راند. سوق می‌دهد. «الْفُلْکَ»: کشتیها (نگا: بقره / . «مِن فَضْلِهِ»: از خیر و خوبی او.
«یُزْجِی»: می‌راند. سوق می‌دهد. «الْفُلْکَ»: کشتیها (نگا: بقره / . «مِن فَضْلِهِ»: از خیر و خوبی او.
خط ۳۰: خط ۳۸:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link138 | آيات ۶۶ - ۷۲ سوره اسرى]]
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link139 | انسان بالفطره متوجه خدا است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link138 | آيات ۶۶ - ۷۲ سوره إسراء]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link140 | آيا در خشكى تضمينى وتاءمينى از گرفتارى ها داريد كه از خدا اعراض مى كنيد؟]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link139 | انسان، همیشه به وسیله فطرتش، به سوی خدا هدایت می شود]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link141 | معناى آيه : ((ولقد كرمنا بنى آدم ...((]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link140 | آيا در خشكى، تضمينى از گرفتارى ها داريد، كه از خدا اعراض مى كنيد؟]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link142 | امتياز وخصيصه انسان بين همه موجودات ونظر مفسرين در اين باره]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link141 | معناى آيه: «وَ لَقَد كَرَّمنَا بَنِى آدَم...»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link143 | معناى جمله : ((وفضلنا هم على كثير ممن خلقنا تفضيلا((]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link144 | فرق بين «تكريم» و «تفضيل» انسان، و نظر بعضى مفسران در اين باره]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link144 | فرق بين ((تكريم (( و((تفضيل (( انسان ونظر بعضى مفسرين در اين خصوص]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link145 | آيه شريفه، ناظر به تفضيل انسان از حيث وجود مادى است ]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link145 | آيه شريفه ناظر به تفضيل انسان از حيث وجود مادى است وملائكه ازمفضل عليه (كثير ممن خلقنا) خارج است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link146 | گفتار در برترى انسان از ملائكه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link146 | گفتار در برترى انسان از ملائكه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link147 | نقد كلام زمخشرى كه قول بر تفضيل انسان بر ملك را مردود دانسته است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link147 | نقد كلام زمخشرى كه قول بر «تفضيل انسان بر مَلَك» را مردود دانسته است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link148 | افضل بودن اطاعت انسان از جهت كشف صفاى باطن وحسن سريره اواست]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link148 | افضل بودن اطاعت، از جهت كشف صفاى باطن و حُسن سريره اوست]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link149 | موارد استعمال كلمه ((امام (( در قرآن]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link150 | مراد از «امام» در جمله: «يَومَ نَدعُوا كُلَّ أُنَاسٍ بِإمَامِهِم»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link150 | مراد از ((امامهم (( در جمله : ((يوم ندعوا كل اناس بامامهم ((]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link151 | اقوال مختلف درباره مراد از «امام»، در آیه فوق]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link151 | اقوال ووجوه مختلف درباره مراد از ((امام (( در جمله فوق]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۹#link152 | وجوهی که در معناى آیه «مَن كَانَ فِى هَذِهِ أعمَى فَهُوَ فِى الآخِرَةِ أعمَى» گفته شده]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۹#link152 | معناى ((من كان فى هذه اعمى فهوفى الاخرة اعمى (( ووجوهى كه در اين باره گفته شده است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۹#link153 | بحث روايتى: (رواياتى درباه برخی از آیات گذشته)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۹#link153 | بحث روايتى (رواياتى درباه برترى انسان ، احضار هر گروه با امام خود در قيامت و...)]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۱#link64 | &nbsp;&nbsp;آيه ۶۶ ـ ۶۹]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۱#link64 | &nbsp;&nbsp;آيه ۶۶ ـ ۶۹]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۱#link65 | &nbsp;&nbsp; تفسير: ]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۱#link65 | &nbsp;&nbsp; تفسير: ]]
خط ۵۴: خط ۶۲:
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۲#link68 | &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;۲ - فرار از محدوده حكومت خدا ممكن نيست]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۲#link68 | &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;۲ - فرار از محدوده حكومت خدا ممكن نيست]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۲#link69 | &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;۳ - معنى چند لغت]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۲#link69 | &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;۳ - معنى چند لغت]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
رَبُّكُمُ الَّذِي يُزْجِي لَكُمُ الْفُلْكَ فِي الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ كانَ بِكُمْ رَحِيماً 66
پروردگار شما كسى است كه برايتان كشتى را در دريا به حركت درمى‌آورد، تا با تلاش خود از فضل و رحمتش بهره بريد. البتّه او همواره نسبت به شما مهربان است.
===نکته ها===
راههاى دريايى از نظرِ ارزانى، هميشگى و عمومى بودن، نقش خوبى در نقل و انتقال اشخاص و اجناس دارد و بركات كشتيرانى در حمل ونقل بار و مسافر و ماهيگيرى، فراوان است. سهم دريا در اكسيژن سازى، توليد بخار و ابر و باران، پرورش ماهى و تغذيه و شگفتى‌هاى جمادى و گياهى و حيوانى آن بسيار است. در دعاى جوشن كبير مى‌خوانيم:
«يا من فى البحر عجائبه»
===پیام ها===
1- تأمين نيازهاى مادّى انسان، نشانه‌ى قدرت خداوند بر كفايت انسان است.
كَفى‌ بِرَبِّكَ وَكِيلًا رَبُّكُمُ الَّذِي‌ ...
2- امكانات وفضل از سوى خداست و كار و تلاش از ما. «يُزْجِي‌ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ»
3- آنچه از نعمت‌هاى دريا به دست مى‌آوريم، تفضّل اوست. «مِنْ فَضْلِهِ»
4- ربوبيّت خداوند همراه رحمتِ دائمى اوست. رَبُّكُمُ‌ ... كانَ بِكُمْ رَحِيماً
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
رَبُّكُمُ الَّذِي يُزْجِي لَكُمُ الْفُلْكَ فِي الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ كانَ بِكُمْ رَحِيماً (66)
----
«1» حجر آيه 40.
جلد 7 - صفحه 412
چون مقدم شد ذكر شيطان و مشركان و بت‌پرستان، سپس احتجاج فرمايد به دلايل توحيد بر ايشان و فرمايد:
رَبُّكُمُ الَّذِي يُزْجِي لَكُمُ الْفُلْكَ‌: پروردگار شما ذاتى است كه جريان دهد براى فايده شما كشتى را. فِي الْبَحْرِ: در دريا لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ‌: تا طلب كنيد از فضل الهى به سوارى در كشتيها بر روى آب در آنچه صلاح دنياى شما باشد از تجارت و آنچه صلاح دين شما باشد از جهاد و غير آن. إِنَّهُ كانَ بِكُمْ رَحِيماً: به درستى كه خداى تعالى به شما مهربان است از جهت آنكه انعام فرموده به شما اين نعم را و اسباب آسايش شما را از تمام حيثيات فراهم نموده.
تذكره: يكى از شواهد الطاف ذات احديت، جريان كشتى است در دريا به سبب خلق بادها و به قرار دادن آن را بر وجهى كه ممكن باشد حركت كشتى در آنكه محملى است براى تجارت و رفاهيت بشر، چه بسا امتعه و عقاقير و ادويه و غير آن در بلاد خود مى‌ماند و سايرين انتفاع نمى‌بردند و فاسد مى‌شد. زيرا اجرت حملش از قيمتش زيادتر مى‌بود. و دو مفسده بزرگ را داشت: يكى ناياب شدن چيزهاى زيادى در بسيارى شهرها با شدت احتياج مردم به آنها، و ديگر منقطع شدن معشيت تجارتى كه اين امتعه را نقل و از ربح آنها زندگانى نمايد. حضرت منّان، موجبات رواج امتعه و رفع احتياج جامعه را بوسيله كشتى فرمود.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
رَبُّكُمُ الَّذِي يُزْجِي لَكُمُ الْفُلْكَ فِي الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ كانَ بِكُمْ رَحِيماً (66) وَ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلاَّ إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَ كانَ الْإِنْسانُ كَفُوراً (67) أَ فَأَمِنْتُمْ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمْ جانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلاً (68) أَمْ أَمِنْتُمْ أَنْ يُعِيدَكُمْ فِيهِ تارَةً أُخْرى‌ فَيُرْسِلَ عَلَيْكُمْ قاصِفاً مِنَ الرِّيحِ فَيُغْرِقَكُمْ بِما كَفَرْتُمْ ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ عَلَيْنا بِهِ تَبِيعاً (69)
ترجمه‌
پروردگار شما است آنكه ميراند براى شما كشتى را در دريا تا بجوئيد از فضلش همانا او باشد بشما مهربان‌
و چون برسد بشما سختيى در دريا برود از خاطرها هر كس كه ميخوانيد جز او پس چون نجات داد شما را و رساند بخشكى رو گردان شديد و باشد انسان ناسپاس‌
آيا پس ايمن شديد كه فرو برد با شما جانبى از خشكى را يا فرستد بر شما باد سنگ ريزه پاشى را پس نيابيد براى خودتان نگهدارى‌
يا ايمن شديد كه باز گرداند شما را در آن بار ديگر پس فرستد بر شما درهم شكننده‌اى را از باد پس غرق كند شما را براى آنكه ناسپاسى كرديد پس نيابيد براى خودتان بر ما بسبب آن باز خواست كننده‌اى.
تفسير
باد بفرمان الهى كشتى را در دريا سير ميدهد و منافعى كه مردم و تجّار از سفر دريا ميبرند بفضل و كرم الهى است و يكى از ادلّه قويّه بر توحيد صانع عالم آنستكه تمام عقلاء دنيا اهل هر دين و مذهبى كه باشند بر حسب ظاهر باطنا و در كمون قلب اعتقاد بوجود خداوند عالم قادر حىّ خبير بصير سميع توانائى دارند لذا در موقع اضطرار بالطّبع و بالفطره پناه باو مى‌برند و غير او را فراموش ميكنند يعنى قهرا جز خدا وقتى كه انسان در گرداب بلا افتاده از نظرش محو ميشود و نجات خود را از او ميخواهد و چون خداوند از او دستگيرى كرد و بساحل مراد رساند باز دچار غفلت و وساوس ميشود و بعقائد فاسده ملتزم ميگردد و كفران نعمت خدا را شعار خود ميسازد لذا خداوند آنها را متنبه باين اقرار عملى كه كاشف از اعتقاد قلبى است فرموده و ضمنا گوشزدشان نموده كه دريا و صحرا و ساير موجودات همه در تحت قدرت و اختيار خداوند است شما همينكه بساحل رسيديد نبايد ايمن از غضب الهى شويد چون در صورت استحقاق و اصرار بر كفر و كفران ممكن است خداوند همان ساحل را كه جانبى از خشكى است خسف كند و شما بزمين فرو رويد و هلاك شويد چنانچه نسبت بامم سابقه اين معامله را فرمود و مبتلا بخسف شدند و آثارش را شما مشاهده كرديد اين در صورتى است كه مراد از جانب البرّ اراضى كناره باشد براى اشاره بحصول غفلت براى بندگان غافل بمجرد خروج از دريا و محتمل است مراد قطعه زير پاى آنها باشد كه آن لابدّ در جانبى از جوانب زمين‌
----
جلد 3 صفحه 376
خواهد بود در هر حال مراد از برّ مطلق زمين و خشكى است نه خصوص بيابان كه از لفظ برّ بدوا بنظر ميرسد بقرينه مقابله آن با بحر كه معلوم ميشود مراد غير دريا است و نيز ممكن است خداوند تند بادى را كه حامل سنگ ريزه باشد براى سركوبى بفرستد و شما چاره و مفرّى نداشته باشيد چون كسى قادر نيست از قضاء الهى جلوگيرى نمايد و نبايد ايمن شويد از آنكه خداوند بار ديگر در شما ايجاد شوق و حاجت بمسافرت دريا نمايد و چون بكشتى نشستيد بفرستد بر شما باد شديد مهلك شكننده اركان كشتى را پس غرق كند شما را بپاداش كفر يا كفرانتان از نعم الهى پس كسى را نيابيد كه در پى مطالبه و خون خواهى بر آيد و براى شما از ما باز خواستى كند يا نگذارد كه قضاى ما در باره شما جارى شود چون تبيع بمعناى تابع و پيرو و طلبكار و خونخواه و مددكار است ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
رَبُّكُم‌ُ الَّذِي‌ يُزجِي‌ لَكُم‌ُ الفُلك‌َ فِي‌ البَحرِ لِتَبتَغُوا مِن‌ فَضلِه‌ِ إِنَّه‌ُ كان‌َ بِكُم‌ رَحِيماً (66)
جلد 12 - صفحه 281
پروردگار ‌شما‌ خداونديست‌ ‌که‌ ميراند ‌از‌ ‌براي‌ ‌شما‌ كشتيها ‌را‌ ‌در‌ دريا ‌براي‌ اينكه‌ طلب‌ كنيد ‌از‌ فضل‌ الهي‌ محققا ‌او‌ ميباشد بشما رحم‌ كننده‌ رَبُّكُم‌ُ الَّذِي‌ يُزجِي‌ لَكُم‌ُ الفُلك‌َ فِي‌ البَحرِ يكي‌ ‌از‌ ادله‌ توحيد و خداشناسي‌ اينست‌ ‌که‌ بقدرة كامله‌ ‌خود‌ درياها ‌را‌ ‌که‌ مملو ‌از‌ آب‌ ‌است‌ نحوي‌ قرار داده‌ ‌که‌ اخشاب‌ روي‌ آب‌ نگاهداده‌ شود و فرو نرود و ‌از‌ ‌آنها‌ كشتي‌ها بسازيد و ‌در‌ ‌آنها‌ برويد ‌که‌ ‌از‌ غرق‌ شدن‌ محفوظ مانيد و ‌اينکه‌ كشتيها بتوسط باد ‌ يا ‌ مكينه‌ ‌از‌ بندر ببندر حركت‌ كند و بسا ‌از‌ درياها بسيار عميق‌ و بسيار طولاني‌ ‌شما‌ ‌را‌ بممالك‌ بعيده‌ مثل‌ امريكا برساند و بارهاي‌ سنگين‌ ‌را‌ ‌شما‌ بآن‌ طرف‌ دريا بتوسط كشتي‌ ببريد لِتَبتَغُوا مِن‌ فَضلِه‌ِ ‌که‌ استفاده‌ كنيد اجناس‌ ‌اينکه‌ مملكت‌ ‌را‌ بآن‌ مملكت‌ برسانيد و اجناس‌ ‌آنها‌ ‌را‌ باين‌ مملكت‌ وارد كنيد و فوايد بسياري‌ ديگر ‌در‌ ‌اينکه‌ مسافرت‌ دريا بهره‌برداري‌ كنيد و ‌اينکه‌ تفضل‌ ‌براي‌ اينست‌ ‌که‌ إِنَّه‌ُ كان‌َ بِكُم‌ رَحِيماً رحمت‌ الهي‌ توسعه‌ دارد وَ رَحمَتِي‌ وَسِعَت‌ كُل‌َّ شَي‌ءٍ اعراف‌ ‌آيه‌ 155.
وَسِعت‌َ كُل‌َّ شَي‌ءٍ رَحمَةً وَ عِلماً مؤمن‌ ‌آيه‌ 7 غاية الامر رحمت‌ الهي‌ ‌در‌ دنيا شامل‌ مؤمن‌ و كافر صالح‌ و طالح‌ نيك‌ و بد ميشود. زيرا احتياج‌ بيكديگر دارند و ‌براي‌ مؤمن‌ نعمت‌ ‌است‌ و ‌براي‌ كافر بلاء ‌است‌ ولي‌ ‌در‌ آخرت‌ مخصوص‌ بمؤمن‌ ‌است‌ چنانچه‌ ‌در‌ ‌آيه‌ مذكوره‌ ‌در‌ سوره‌ اعراف‌ ميفرمايد:
فَسَأَكتُبُها لِلَّذِين‌َ يَتَّقُون‌َ وَ يُؤتُون‌َ الزَّكاةَ وَ الَّذِين‌َ هُم‌ بِآياتِنا يُؤمِنُون‌َ الَّذِين‌َ يَتَّبِعُون‌َ الرَّسُول‌َ النَّبِي‌َّ الأُمِّي‌َّ الَّذِي‌ يَجِدُونَه‌ُ مَكتُوباً عِندَهُم‌ فِي‌ التَّوراةِ وَ الإِنجِيل‌ِ يَأمُرُهُم‌ بِالمَعرُوف‌ِ وَ يَنهاهُم‌ عَن‌ِ المُنكَرِ وَ يُحِل‌ُّ لَهُم‌ُ الطَّيِّبات‌ِ وَ يُحَرِّم‌ُ عَلَيهِم‌ُ الخَبائِث‌َ وَ يَضَع‌ُ عَنهُم‌ إِصرَهُم‌ وَ الأَغلال‌َ الَّتِي‌ كانَت‌ عَلَيهِم‌ فَالَّذِين‌َ آمَنُوا بِه‌ِ وَ عَزَّرُوه‌ُ وَ نَصَرُوه‌ُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي‌ أُنزِل‌َ مَعَه‌ُ أُولئِك‌َ هُم‌ُ المُفلِحُون‌َ.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
]
(آیه 66)- با این همه نعمت این همه کفران چرا؟! بحثهایی را که در زمینه توحید و مبارزه با شرک در گذشته داشتیم در اینجا نیز آن را تعقیب می‌کند، و از دو راه مختلف (راه استدلال و برهان- و راه وجدان و درون) در این موضوع وارد بحث می‌شود.
نخست به توحید استدلالی اشاره کرده، می‌گوید: «پروردگار شما کسی است که کشتی را در دریا به حرکت در می‌آورد، حرکتی مداوم و مستمر»! (رَبُّکُمُ الَّذِی یُزْجِی لَکُمُ الْفُلْکَ فِی الْبَحْرِ).
ج2، ص654
بدیهی است برای حرکت کشتیها در دریا، نظاماتی دست به دست هم داده تا این امر فراهم گردد.
البته می‌دانید کشتیها همیشه بزرگترین وسیله نقلیه انسانها بوده و هستند، هم اکنون کشتیهای غول پیکری داریم که به اندازه یک شهر کوچک وسعت و سرنشین دارند.
سپس اضافه می‌کند: هدف از این برنامه آن است «تا از نعمت او بهره‌مند شوید» (لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ). برای مسافرتهای خودتان، برای نقل و انتقال مال التجاره‌ها، و برای آنچه به دین و دنیای شما کمک می‌کند.
چرا که: «خدا نسبت به شما مهربان است» (إِنَّهُ کانَ بِکُمْ رَحِیماً).
}}


|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۱۰۸: خط ۲۳۲:
[[رده:آثار مطالعه آفرینش]][[رده:رحیم]][[رده:زمینه امکانات مادى]][[رده:منشأ امکانات مادى]][[رده:تأمین نیازهاى انسان]][[رده:حامى انسان ها]][[رده:حمایت از انسان ها]][[رده:منافع انسان]][[رده:آثار تلاش]][[رده:آثار رحمت خدا]][[رده:آثار فضل خدا]][[رده:توصیه هاى خدا]][[رده:دلایل حمایتهاى خدا]][[رده:دلایل قدرت خدا]][[رده:دلایل کفایتهاى خدا]][[رده:ربوبیت خدا]][[رده:رحمت خدا]][[رده:فضل خدا]][[رده:نشانه هاى ربوبیت خدا]][[رده:ویژگیهاى ربوبیت خدا]][[رده:استفاده از دریاها]][[رده:فواید دریاها]][[رده:تلاش براى روزى]][[رده:آثار حرکت کشتیها]][[رده:فواید کشتیها]][[رده:اهمیت تأمین معاش]][[رده:استفاده از نعمت]][[رده:زمینه استفاده از نعمت]][[رده:زمینه تحصیل نعمت]][[رده:منشأ نعمت]][[رده:نعمت هاى دریایى]][[رده:نعمت هاى دنیوى]][[رده:عوامل هدایت]]
[[رده:آثار مطالعه آفرینش]][[رده:رحیم]][[رده:زمینه امکانات مادى]][[رده:منشأ امکانات مادى]][[رده:تأمین نیازهاى انسان]][[رده:حامى انسان ها]][[رده:حمایت از انسان ها]][[رده:منافع انسان]][[رده:آثار تلاش]][[رده:آثار رحمت خدا]][[رده:آثار فضل خدا]][[رده:توصیه هاى خدا]][[رده:دلایل حمایتهاى خدا]][[رده:دلایل قدرت خدا]][[رده:دلایل کفایتهاى خدا]][[رده:ربوبیت خدا]][[رده:رحمت خدا]][[رده:فضل خدا]][[رده:نشانه هاى ربوبیت خدا]][[رده:ویژگیهاى ربوبیت خدا]][[رده:استفاده از دریاها]][[رده:فواید دریاها]][[رده:تلاش براى روزى]][[رده:آثار حرکت کشتیها]][[رده:فواید کشتیها]][[رده:اهمیت تأمین معاش]][[رده:استفاده از نعمت]][[رده:زمینه استفاده از نعمت]][[رده:زمینه تحصیل نعمت]][[رده:منشأ نعمت]][[رده:نعمت هاى دریایى]][[رده:نعمت هاى دنیوى]][[رده:عوامل هدایت]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الإسراء ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الإسراء ]]
{{#seo:
|title=آیه 66 سوره إسراء
|title_mode=replace
|keywords=آیه 66 سوره إسراء,إسراء 66,رَبُّکُمُ‌ الَّذِي‌ يُزْجِي‌ لَکُمُ‌ الْفُلْکَ‌ فِي‌ الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ‌ فَضْلِهِ‌ إِنَّهُ‌ کَانَ‌ بِکُمْ‌ رَحِيماً,آثار مطالعه آفرینش,رحیم,زمینه امکانات مادى,منشأ امکانات مادى,تأمین نیازهاى انسان,حامى انسان ها,حمایت از انسان ها,منافع انسان,آثار تلاش,آثار رحمت خدا,آثار فضل خدا,توصیه هاى خدا,دلایل حمایتهاى خدا,دلایل قدرت خدا,دلایل کفایتهاى خدا,ربوبیت خدا,رحمت خدا,فضل خدا,نشانه هاى ربوبیت خدا,ویژگیهاى ربوبیت خدا,استفاده از دریاها,فواید دریاها,تلاش براى روزى,آثار حرکت کشتیها,فواید کشتیها,اهمیت تأمین معاش,استفاده از نعمت,زمینه استفاده از نعمت,زمینه تحصیل نعمت,منشأ نعمت,نعمت هاى دریایى,نعمت هاى دنیوى,عوامل هدایت,آیات قرآن سوره الإسراء
|description=رَبُّکُمُ‌ الَّذِي‌ يُزْجِي‌ لَکُمُ‌ الْفُلْکَ‌ فِي‌ الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ‌ فَضْلِهِ‌ إِنَّهُ‌ کَانَ‌ بِکُمْ‌ رَحِيماً
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ خرداد ۱۴۰۳، ساعت ۰۳:۰۵

کپی متن آیه
رَبُّکُمُ‌ الَّذِي‌ يُزْجِي‌ لَکُمُ‌ الْفُلْکَ‌ فِي‌ الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ‌ فَضْلِهِ‌ إِنَّهُ‌ کَانَ‌ بِکُمْ‌ رَحِيماً

ترجمه

پروردگارتان کسی است که کشتی را در دریا برای شما به حرکت درمی‌آورد، تا از نعمت او بهره‌مند شوید؛ او نسبت به شما مهربان است.

|پروردگار شما كسى است كه كشتى را در دريا براى شما به حركت در مى‌آورد تا از فضل او روزى بجوييد همانا او همواره به شما مهربان است
پروردگار شما كسى است كه كشتى را در دريا براى شما به حركت در مى‌آورد، تا از فضل او براى خود بجوييد، چرا كه او همواره به شما مهربان است.
پروردگار شما همان است که به دریا برای شما کشتی‌ها را به حرکت می‌آورد تا از فضل خدا (یعنی روزی) طلبید، که او درباره شما بسیار مهربان است.
پروردگارتان کسی است که کشتی ها را در دریا برای شما روان می کند تا [با رفتن از اقلیمی به اقلیم دیگر] از رزقش بطلبید؛ زیرا او همواره به شما مهرباناست.
پروردگار شماست كه كشتى را در دريا مى‌راند تا از فضل او روزى خود به چنگ آريد، زيرا با شما مهربان است.
پروردگار شماست که کشتی را برای شما در دریا روان می‌کند تا از فضل او [روزی خویش را] بجویید، چرا که او با شما مهربان است‌
پروردگار شما آن است كه براى شما كشتى را در دريا مى‌راند تا از فزون‌بخشى او- يعنى روزى- بجوييد، كه او به شما مهربان است.
پروردگارتان آن کسی است که کشتیها را در دریاها به حرکت در می‌آورد تا جویای رزق او (شوید و از فضل و نعمتش برخوردار) گردید. خداوند همیشه در حق شما (بندگان) مهربان بوده است.
پروردگار شما کسی است که کشتی را در دریا (از امواج سهمگینش) برای شما از جای بر می‌کَند، تا از فضل او (برای خود) بجویید. او (نسبت) به شما رحمتگری ویژه بوده است.
پروردگار تو است آنکه می‌راند برای شما کشتی را در دریا تا بجوئید از فضلش همانا او است به شما مهربان‌

Your Lord is He who propels for you the ships at sea, that you may seek of His bounty. He is towards you Most Merciful.
ترتیل:
ترجمه:
الإسراء ٦٥ آیه ٦٦ الإسراء ٦٧
سوره : سوره الإسراء
نزول : ٨ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یُزْجِی»: می‌راند. سوق می‌دهد. «الْفُلْکَ»: کشتیها (نگا: بقره / . «مِن فَضْلِهِ»: از خیر و خوبی او.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر


تفسیر نور (محسن قرائتی)


رَبُّكُمُ الَّذِي يُزْجِي لَكُمُ الْفُلْكَ فِي الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ كانَ بِكُمْ رَحِيماً 66

پروردگار شما كسى است كه برايتان كشتى را در دريا به حركت درمى‌آورد، تا با تلاش خود از فضل و رحمتش بهره بريد. البتّه او همواره نسبت به شما مهربان است.

نکته ها

راههاى دريايى از نظرِ ارزانى، هميشگى و عمومى بودن، نقش خوبى در نقل و انتقال اشخاص و اجناس دارد و بركات كشتيرانى در حمل ونقل بار و مسافر و ماهيگيرى، فراوان است. سهم دريا در اكسيژن سازى، توليد بخار و ابر و باران، پرورش ماهى و تغذيه و شگفتى‌هاى جمادى و گياهى و حيوانى آن بسيار است. در دعاى جوشن كبير مى‌خوانيم:

«يا من فى البحر عجائبه»

پیام ها

1- تأمين نيازهاى مادّى انسان، نشانه‌ى قدرت خداوند بر كفايت انسان است.

كَفى‌ بِرَبِّكَ وَكِيلًا رَبُّكُمُ الَّذِي‌ ...

2- امكانات وفضل از سوى خداست و كار و تلاش از ما. «يُزْجِي‌ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ»

3- آنچه از نعمت‌هاى دريا به دست مى‌آوريم، تفضّل اوست. «مِنْ فَضْلِهِ»

4- ربوبيّت خداوند همراه رحمتِ دائمى اوست. رَبُّكُمُ‌ ... كانَ بِكُمْ رَحِيماً

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)



رَبُّكُمُ الَّذِي يُزْجِي لَكُمُ الْفُلْكَ فِي الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ كانَ بِكُمْ رَحِيماً (66)


«1» حجر آيه 40.

جلد 7 - صفحه 412

چون مقدم شد ذكر شيطان و مشركان و بت‌پرستان، سپس احتجاج فرمايد به دلايل توحيد بر ايشان و فرمايد:

رَبُّكُمُ الَّذِي يُزْجِي لَكُمُ الْفُلْكَ‌: پروردگار شما ذاتى است كه جريان دهد براى فايده شما كشتى را. فِي الْبَحْرِ: در دريا لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ‌: تا طلب كنيد از فضل الهى به سوارى در كشتيها بر روى آب در آنچه صلاح دنياى شما باشد از تجارت و آنچه صلاح دين شما باشد از جهاد و غير آن. إِنَّهُ كانَ بِكُمْ رَحِيماً: به درستى كه خداى تعالى به شما مهربان است از جهت آنكه انعام فرموده به شما اين نعم را و اسباب آسايش شما را از تمام حيثيات فراهم نموده.

تذكره: يكى از شواهد الطاف ذات احديت، جريان كشتى است در دريا به سبب خلق بادها و به قرار دادن آن را بر وجهى كه ممكن باشد حركت كشتى در آنكه محملى است براى تجارت و رفاهيت بشر، چه بسا امتعه و عقاقير و ادويه و غير آن در بلاد خود مى‌ماند و سايرين انتفاع نمى‌بردند و فاسد مى‌شد. زيرا اجرت حملش از قيمتش زيادتر مى‌بود. و دو مفسده بزرگ را داشت: يكى ناياب شدن چيزهاى زيادى در بسيارى شهرها با شدت احتياج مردم به آنها، و ديگر منقطع شدن معشيت تجارتى كه اين امتعه را نقل و از ربح آنها زندگانى نمايد. حضرت منّان، موجبات رواج امتعه و رفع احتياج جامعه را بوسيله كشتى فرمود.


تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)


رَبُّكُمُ الَّذِي يُزْجِي لَكُمُ الْفُلْكَ فِي الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ كانَ بِكُمْ رَحِيماً (66) وَ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلاَّ إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَ كانَ الْإِنْسانُ كَفُوراً (67) أَ فَأَمِنْتُمْ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمْ جانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلاً (68) أَمْ أَمِنْتُمْ أَنْ يُعِيدَكُمْ فِيهِ تارَةً أُخْرى‌ فَيُرْسِلَ عَلَيْكُمْ قاصِفاً مِنَ الرِّيحِ فَيُغْرِقَكُمْ بِما كَفَرْتُمْ ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ عَلَيْنا بِهِ تَبِيعاً (69)

ترجمه‌

پروردگار شما است آنكه ميراند براى شما كشتى را در دريا تا بجوئيد از فضلش همانا او باشد بشما مهربان‌

و چون برسد بشما سختيى در دريا برود از خاطرها هر كس كه ميخوانيد جز او پس چون نجات داد شما را و رساند بخشكى رو گردان شديد و باشد انسان ناسپاس‌

آيا پس ايمن شديد كه فرو برد با شما جانبى از خشكى را يا فرستد بر شما باد سنگ ريزه پاشى را پس نيابيد براى خودتان نگهدارى‌

يا ايمن شديد كه باز گرداند شما را در آن بار ديگر پس فرستد بر شما درهم شكننده‌اى را از باد پس غرق كند شما را براى آنكه ناسپاسى كرديد پس نيابيد براى خودتان بر ما بسبب آن باز خواست كننده‌اى.

تفسير

باد بفرمان الهى كشتى را در دريا سير ميدهد و منافعى كه مردم و تجّار از سفر دريا ميبرند بفضل و كرم الهى است و يكى از ادلّه قويّه بر توحيد صانع عالم آنستكه تمام عقلاء دنيا اهل هر دين و مذهبى كه باشند بر حسب ظاهر باطنا و در كمون قلب اعتقاد بوجود خداوند عالم قادر حىّ خبير بصير سميع توانائى دارند لذا در موقع اضطرار بالطّبع و بالفطره پناه باو مى‌برند و غير او را فراموش ميكنند يعنى قهرا جز خدا وقتى كه انسان در گرداب بلا افتاده از نظرش محو ميشود و نجات خود را از او ميخواهد و چون خداوند از او دستگيرى كرد و بساحل مراد رساند باز دچار غفلت و وساوس ميشود و بعقائد فاسده ملتزم ميگردد و كفران نعمت خدا را شعار خود ميسازد لذا خداوند آنها را متنبه باين اقرار عملى كه كاشف از اعتقاد قلبى است فرموده و ضمنا گوشزدشان نموده كه دريا و صحرا و ساير موجودات همه در تحت قدرت و اختيار خداوند است شما همينكه بساحل رسيديد نبايد ايمن از غضب الهى شويد چون در صورت استحقاق و اصرار بر كفر و كفران ممكن است خداوند همان ساحل را كه جانبى از خشكى است خسف كند و شما بزمين فرو رويد و هلاك شويد چنانچه نسبت بامم سابقه اين معامله را فرمود و مبتلا بخسف شدند و آثارش را شما مشاهده كرديد اين در صورتى است كه مراد از جانب البرّ اراضى كناره باشد براى اشاره بحصول غفلت براى بندگان غافل بمجرد خروج از دريا و محتمل است مراد قطعه زير پاى آنها باشد كه آن لابدّ در جانبى از جوانب زمين‌


جلد 3 صفحه 376

خواهد بود در هر حال مراد از برّ مطلق زمين و خشكى است نه خصوص بيابان كه از لفظ برّ بدوا بنظر ميرسد بقرينه مقابله آن با بحر كه معلوم ميشود مراد غير دريا است و نيز ممكن است خداوند تند بادى را كه حامل سنگ ريزه باشد براى سركوبى بفرستد و شما چاره و مفرّى نداشته باشيد چون كسى قادر نيست از قضاء الهى جلوگيرى نمايد و نبايد ايمن شويد از آنكه خداوند بار ديگر در شما ايجاد شوق و حاجت بمسافرت دريا نمايد و چون بكشتى نشستيد بفرستد بر شما باد شديد مهلك شكننده اركان كشتى را پس غرق كند شما را بپاداش كفر يا كفرانتان از نعم الهى پس كسى را نيابيد كه در پى مطالبه و خون خواهى بر آيد و براى شما از ما باز خواستى كند يا نگذارد كه قضاى ما در باره شما جارى شود چون تبيع بمعناى تابع و پيرو و طلبكار و خونخواه و مددكار است ..

اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)


رَبُّكُم‌ُ الَّذِي‌ يُزجِي‌ لَكُم‌ُ الفُلك‌َ فِي‌ البَحرِ لِتَبتَغُوا مِن‌ فَضلِه‌ِ إِنَّه‌ُ كان‌َ بِكُم‌ رَحِيماً (66)

جلد 12 - صفحه 281

پروردگار ‌شما‌ خداونديست‌ ‌که‌ ميراند ‌از‌ ‌براي‌ ‌شما‌ كشتيها ‌را‌ ‌در‌ دريا ‌براي‌ اينكه‌ طلب‌ كنيد ‌از‌ فضل‌ الهي‌ محققا ‌او‌ ميباشد بشما رحم‌ كننده‌ رَبُّكُم‌ُ الَّذِي‌ يُزجِي‌ لَكُم‌ُ الفُلك‌َ فِي‌ البَحرِ يكي‌ ‌از‌ ادله‌ توحيد و خداشناسي‌ اينست‌ ‌که‌ بقدرة كامله‌ ‌خود‌ درياها ‌را‌ ‌که‌ مملو ‌از‌ آب‌ ‌است‌ نحوي‌ قرار داده‌ ‌که‌ اخشاب‌ روي‌ آب‌ نگاهداده‌ شود و فرو نرود و ‌از‌ ‌آنها‌ كشتي‌ها بسازيد و ‌در‌ ‌آنها‌ برويد ‌که‌ ‌از‌ غرق‌ شدن‌ محفوظ مانيد و ‌اينکه‌ كشتيها بتوسط باد ‌ يا ‌ مكينه‌ ‌از‌ بندر ببندر حركت‌ كند و بسا ‌از‌ درياها بسيار عميق‌ و بسيار طولاني‌ ‌شما‌ ‌را‌ بممالك‌ بعيده‌ مثل‌ امريكا برساند و بارهاي‌ سنگين‌ ‌را‌ ‌شما‌ بآن‌ طرف‌ دريا بتوسط كشتي‌ ببريد لِتَبتَغُوا مِن‌ فَضلِه‌ِ ‌که‌ استفاده‌ كنيد اجناس‌ ‌اينکه‌ مملكت‌ ‌را‌ بآن‌ مملكت‌ برسانيد و اجناس‌ ‌آنها‌ ‌را‌ باين‌ مملكت‌ وارد كنيد و فوايد بسياري‌ ديگر ‌در‌ ‌اينکه‌ مسافرت‌ دريا بهره‌برداري‌ كنيد و ‌اينکه‌ تفضل‌ ‌براي‌ اينست‌ ‌که‌ إِنَّه‌ُ كان‌َ بِكُم‌ رَحِيماً رحمت‌ الهي‌ توسعه‌ دارد وَ رَحمَتِي‌ وَسِعَت‌ كُل‌َّ شَي‌ءٍ اعراف‌ ‌آيه‌ 155.

وَسِعت‌َ كُل‌َّ شَي‌ءٍ رَحمَةً وَ عِلماً مؤمن‌ ‌آيه‌ 7 غاية الامر رحمت‌ الهي‌ ‌در‌ دنيا شامل‌ مؤمن‌ و كافر صالح‌ و طالح‌ نيك‌ و بد ميشود. زيرا احتياج‌ بيكديگر دارند و ‌براي‌ مؤمن‌ نعمت‌ ‌است‌ و ‌براي‌ كافر بلاء ‌است‌ ولي‌ ‌در‌ آخرت‌ مخصوص‌ بمؤمن‌ ‌است‌ چنانچه‌ ‌در‌ ‌آيه‌ مذكوره‌ ‌در‌ سوره‌ اعراف‌ ميفرمايد:

فَسَأَكتُبُها لِلَّذِين‌َ يَتَّقُون‌َ وَ يُؤتُون‌َ الزَّكاةَ وَ الَّذِين‌َ هُم‌ بِآياتِنا يُؤمِنُون‌َ الَّذِين‌َ يَتَّبِعُون‌َ الرَّسُول‌َ النَّبِي‌َّ الأُمِّي‌َّ الَّذِي‌ يَجِدُونَه‌ُ مَكتُوباً عِندَهُم‌ فِي‌ التَّوراةِ وَ الإِنجِيل‌ِ يَأمُرُهُم‌ بِالمَعرُوف‌ِ وَ يَنهاهُم‌ عَن‌ِ المُنكَرِ وَ يُحِل‌ُّ لَهُم‌ُ الطَّيِّبات‌ِ وَ يُحَرِّم‌ُ عَلَيهِم‌ُ الخَبائِث‌َ وَ يَضَع‌ُ عَنهُم‌ إِصرَهُم‌ وَ الأَغلال‌َ الَّتِي‌ كانَت‌ عَلَيهِم‌ فَالَّذِين‌َ آمَنُوا بِه‌ِ وَ عَزَّرُوه‌ُ وَ نَصَرُوه‌ُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي‌ أُنزِل‌َ مَعَه‌ُ أُولئِك‌َ هُم‌ُ المُفلِحُون‌َ.

برگزیده تفسیر نمونه


]

(آیه 66)- با این همه نعمت این همه کفران چرا؟! بحثهایی را که در زمینه توحید و مبارزه با شرک در گذشته داشتیم در اینجا نیز آن را تعقیب می‌کند، و از دو راه مختلف (راه استدلال و برهان- و راه وجدان و درون) در این موضوع وارد بحث می‌شود.

نخست به توحید استدلالی اشاره کرده، می‌گوید: «پروردگار شما کسی است که کشتی را در دریا به حرکت در می‌آورد، حرکتی مداوم و مستمر»! (رَبُّکُمُ الَّذِی یُزْجِی لَکُمُ الْفُلْکَ فِی الْبَحْرِ).

ج2، ص654

بدیهی است برای حرکت کشتیها در دریا، نظاماتی دست به دست هم داده تا این امر فراهم گردد.

البته می‌دانید کشتیها همیشه بزرگترین وسیله نقلیه انسانها بوده و هستند، هم اکنون کشتیهای غول پیکری داریم که به اندازه یک شهر کوچک وسعت و سرنشین دارند.

سپس اضافه می‌کند: هدف از این برنامه آن است «تا از نعمت او بهره‌مند شوید» (لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ). برای مسافرتهای خودتان، برای نقل و انتقال مال التجاره‌ها، و برای آنچه به دین و دنیای شما کمک می‌کند.

چرا که: «خدا نسبت به شما مهربان است» (إِنَّهُ کانَ بِکُمْ رَحِیماً).

نکات آیه

۱- حرکت پیوسته کشتیها و قوانین حاکم بر آن، در جهت منافع انسان و جلوه اى از ربوبیت خداوند است. (ربّکم الذى یزجى لکم الفلک فى البحر لتبتغوا من فضله)

۲- تأمین نیازهاى مادى انسان در زمین، دلیل قدرت و کفایت خدا در حمایت همه جانبه از انسان است. (و کفى بربّک وکیلاً. ربّکم الذى یزجى لکم الفلک فى البحر لتبتغوا من فضله) از اینکه خداوند، پس از تذکر کفایت و وکالت خود، این نکته را که کشتیها را به منظور برآوردن منافع انسانها به حرکت درمى آورد، یادآورى کرده است مى تواند براى بیان نکته یاد شده باشد.

۳- دریاها و کشتیها، در دستیابى انسان به موهبتهاى طبیعت و نعمتهاى خداوندى، نقش بس مهم و مؤثر دارند. (ربّکم الذى یزجى لکم الفلک فى البحر لتبتغوا من فضله)

۴- موهبتهاى طبیعى نهفته در درون دریاها، فضل الهى براى آدمیان است. (ربّکم الذى یزجى لکم الفلک فى البحر لتبتغوا من فضله)

۵- مطالعه در پدیده هاى نهفته در طبیعت، هدایت کننده انسان به ربوبیت خداى یگانه (ربّکم الذى یزجى لکم الفلک فى البحر لتبتغوا من فضله) از اینکه خداوند براى گرایش دادن انسانها به ربوبیت خویش، آنها را به مواهب طبیعت توجه داده است، برداشت فوق استفاده مى شود.

۶- نعمتهاى خداوند براى بشر، نشأت یافته از فضل و بخشش خداوند است. (ربّکم الذى یزجى ... لتبتغوا من فضله)

۷- بهرهورى از نعمتها و امکانات خدادادى، در پرتو سعى و تلاش امکان پذیر است. (ربّکم الذى یزجى ... لتبتغوا من فضله) خداوند، بهره گرفتن از فضل خود و امکانات موجود در دریاها را با کلمه «ابتغاء» (=تلاش براى دستیابى به مطلوب) آورده است و این نشان دهنده آن است که براى بهرهورى از امکانات، تلاش و کوشش لازم است.

۸- خداوند، خواهان سعى و تلاش انسان در راه تأمین روزى خویش و برخوردارى از مظاهر طبیعت چون دریاهاست. (ربّکم الذى یزجى لکم الفلک فى البحر لتبتغوا من فضله)

۹- خداوند، به انسانها مهرورز و رحیم است. (إنه کان بکم رحیمًا)

۱۰- آماده شدن موهبتهاى طبیعى به منظور تأمین نیازهاى انسانها، برخاسته از رحمت گسترده خداوند به آنان است. (ربّکم الذى یزجى لکم ... إنه کان بکم رحیمًا)

۱۱- ربوبیت خداوند به انسانها، آمیخته با رحمتى گسترده و فراگیر است. (ربّکم ... إنه کان بکم رحیمًا)

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: آثار مطالعه آفرینش ۵
  • اسماء و صفات: رحیم ۹
  • امکانات مادى: زمینه امکانات مادى ۷; منشأ امکانات مادى ۱۰
  • انسان: تأمین نیازهاى انسان ۲; حامى انسان ها ۲; حمایت از انسان ها ۲; منافع انسان ۱
  • تلاش: آثار تلاش ۷
  • خدا: آثار رحمت خدا ۱۰; آثار فضل خدا ۶; توصیه هاى خدا ۸; دلایل حمایتهاى خدا ۲; دلایل قدرت خدا ۲; دلایل کفایتهاى خدا ۲; ربوبیت خدا ۵; رحمت خدا ۹، ۱۱; فضل خدا ۴; نشانه هاى ربوبیت خدا ۱; ویژگیهاى ربوبیت خدا ۱۱
  • دریاها: استفاده از دریاها ۸; فواید دریاها ۳
  • روزى: تلاش براى روزى ۸
  • کشتیها: آثار حرکت کشتیها ۱; فواید کشتیها ۳
  • معاش: اهمیت تأمین معاش ۸
  • نعمت: استفاده از نعمت ۸; زمینه استفاده از نعمت ۷; زمینه تحصیل نعمت ۳; منشأ نعمت ۶، ۱۰; نعمت هاى دریایى ۴; نعمت هاى دنیوى ۴
  • هدایت: عوامل هدایت ۵

منابع