النحل ٥٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۱۰
ترجمه
النحل ٥٤ | آیه ٥٥ | النحل ٥٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لِیَکْفُرُوا بِمَآ آتَیْنَاهُمْ»: بگذار کفران و ناسپاسی چیزهائی را بکنند که بدیشان دادهایم. بگذار نعمتهائی را که بدیشان دادهایم نادیده انگارند. لام آن لام عاقبت، و کفران به معنی ناسپاسی و انکار است.
تفسیر
- آيات ۴۱ - ۶۴،سوره نحل
- مقصود از حسنه در دنيا كه خداوند به مهاجرين وعده داده مجتمع صالح اسلامى است
- علت توصيف مهاجرين به دو صفت صبر و توكل
- مفاد آيه : ((و ما ارسلنا من قبلك الا رجالا...)) حصر رسالت در بشر عادى است
- معنا و موارد استعمال كلمه : ((ذكر))
- مراد از اهل ذكر در فاسئلوا اهل الذكر)) و اينكه مخاطبين اين خطاب كيانند
- معنا و مفاد آيه : ((و انزل اليك الذكر لتبين للناس مانزل اليهم ...))
- وجوهى كه مفسرين در تفسير آيه گفته اند
- حجت بودن بيانات رسول الله و عترت او (ائمه ) عليهم الصلاة و السلام
- انذار و تهديد مشركين كه از در مكه به خدا و پيامبرانش گناه مى كردند (مكروا السيئات )
- مراد از ((اخذ در تقلب )) و ((اخذ بر تخوف )) كه مشركين بدان تهديد شده اند
- گردش سايه اشياء نشانه خضوع و سجود موجودات در برابر خداست
- سجده جنبندگان آسمانها و زمين براى خدا به معناى خضوع وتذلل آنان در برابر خدا است
- توضيحى درباره استكبار در مقابل مخلوق و درمقابل خالق
- توضيحى درباره در مقابل مخلوق و در مقابل خالق
- وجه عدم استكبار عملى ملائكه در برابر خداى سبحان
- رد استدلال برخى به آيه : ((يخافون ربهم ...)) براىقول به اينكه ملائكه مكلف بوده خوف و رجا دارند وافضل از بشر هستند
- مقصود از جمله : ((لا تتخدوا الهين اثنين )) و معنايى كه از نهى از دو خدا گرفتن استفادهمى شود
- لازمه مالكيت مطلقه خدا اين است كه فقط او معبود و دين دائما از او باشد (له الدين و اصبا)
- در تنگناها و شدائد، اميد بستن به مسبب الاسباب و دست به دامان او شدن فطرى انسان است
- توضيح اينكه كفران نعمت غات و غرض شرك ورزيدن مشركين است
- مقصود از اينكه مشركين بخشى از روزى خود را نصيب ((ما لا يعملون )) قرار مى دهند
- منشاء و سبب اينكه مشركين ملائكه را مؤ نث و دختران خدا مى دانستند
- معناى جمله : ((و لهم ما يشتهون )) و گفتگوئى كه در مورد شده است
- حكايت دختر كشى مشركين و نكوهش آن
- ايمان به آخرت منبع همه خيرات و بركات و ايمان نداشتن به آخرت ريشه همه گناهاناست .
- منزه بودن خداى تعالى از هر قبيح عقلى و طبعى و از اتصاف به صفات ممكنات
- معناى جمله ((ولله المثل الاعلى ))
- اگر خدا مردم را به ظلمشان اخذ كند دابه اى روى زمين نخواهد ماند
- بيان ضعف استدلال به اين آيه براى قول به معصوم نبودن انبياء
- مراد از ((امم )) و ((اليوم )) در آيه : ((تالله لقد ارسلنا الى امم من قبلك ...))
- رواياتى كه در آنها اهل ذكر در جمله : ((فاسئلوااهل الذكر)) به اهل بيت عليهم السلام تفسير شده است
- بيان اينكه با توجه به سياق آيات مراد از اهل ذكراهل كتاب است و با قطع نظر از خصوص آيه مراداهل بيت عليهم السلام مى باشد
- چند روايت در معناى : ((فاسئلوا اهل الذكر))، ((افا من الذين مكروا))، ((له الدين واصبا)) و ((لله المثل الاعلى ))
نکات آیه
۱- شرک ربوبى رهیدگان از ناگواریها، کفران نعمتهاى خداوند است. (بربّهم یشرکون . لیکفروا بما ءاتینهم) «لام» در «لیکفروا» احتمال دارد لام عاقبت باشد. بنابراین معنا چنین مى شود: عاقبت شرک آنان، کفران نعمتها شد. لازم به ذکراست به تناسب «ما ءاتیناهم» مراد از «یکفروا» کفران است.
۲- هدف رهیدگان از ناگواریها از گرایش به شرک، انکار خدایى بودن نجاتشان است. (ثمّ إذا مسّکم الضرّ ... لیکفروا بما ءاتینهم) لام «لیکفروا» احتمال دارد به معناى «کى» باشد. بنابراین معناى آیه چنین مى شود: آنان شرک ورزیدند تا اثبات کنند که نجاتشان از جانب خداوند نبوده است. در این برداشت مراد از «ما ءاتیناهم» رفع ناگوارى و معناى «یکفروا» همان پوشاندن و انکار کردن است.
۳- برطرف ساختن گرفتاریها و ناگواریها، از نعمتها و عطیه هاى خداوند است. (ثمّ إذا کشف الضرّ عنکم ... بما ءاتینهم)
۴- مشرکان ناسپاس، مورد تهدید شدید خداوند (بربّهم یشرکون . لیکفروا ... فتمتّعوا فسوف تعلمون)
۵- مشرکان ناسپاس، على رغم کفران نعمتهاى الهى، از آنها برخوردار بوده و به آنان مهلت حیات داده مى شود. (بربّهم یشرکون . لیکفروا بما ءاتینهم فتمتّعوا فسوف تعلمون)
۶- مشرکان ناسپاس، از سزاى ناسپاسى شان مطلع خواهند شد. (بربّهم یشرکون ... فتمتّعوا فسوف تعلمون)
۷- غضب شدید خداوند از مشرکان ناسپاس رهیده از مشکلات و ناگواریها (ثمّ إذا کشف الضرّ عنکم إذا ... بربّهم یشرکون ... فتمتّعوا فسوف تعلمون) التفات از غیبت به خطاب، احتمال دارد براى بیان شدت غضب و سخط خداوند باشد.
۸- گرفتارى مشرکان به عذاب الهى، پس از برخوردارى از نعمتها و لذتهاى دنیوى (فتمتّعوا فسوف تعلمون)
موضوعات مرتبط
- خدا: انذارهاى خدا ۴; مکذبان نجات بخشى خدا ۲; نعمتهاى خدا ۳
- شرک: شرک هنگام رفع سختی ۱
- کفران: کفران نعمت ۱، ۵; کیفر کفران نعمت ۶
- مشرکان: آگاهى مشرکان ۶; انذار مشرکان ۴; اهداف مشرکان ۲; عذاب مشرکان ۸; غضب بر مشرکان ناسپاس ۷; کفران مشرکان ۱، ۴، ۵; مشرکان هنگام رفع سختى ۲; مهلت به مشرکان ۵; نعمتهاى دنیوى مشرکان ۸
- مغضوبان خدا ۷:
- نعمت: نعمت رفع سختى ۳