الأعراف ٦٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۰۳
ترجمه
الأعراف ٦٤ | آیه ٦٥ | الأعراف ٦٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَخَاهُمْ»: برادرشان. مراد اخوّت در جنس است. در میان عربها رسم است که خطاب به هم میگویند: یا أَخا الْعَرَبِ. واژه (أَخا) مفعول فعل محذوف (أَرْسَلْنا) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَکْبَرُوا فِي... (۲) أَ لَمْ تَرَ کَيْفَ فَعَلَ رَبُّکَ... (۰)
إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ (۰) الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي... (۰)
تفسیر
نکات آیه
۱- هود، از انبیا و فرستادگان الهى است. (لقد أرسلنا ... و إلى عاد أخاهم هوداً) «إلى عاد» عطف بر «إلى قومه» و «أخاهم» عطف بر «نوحاً» در آیه ۵۹ است، یعنى: أرسلنا إلى عاد أخاهم هوداً.
۲- رسالت هود (ع) در محدوده قوم عاد بود. (و إلى عاد أخاهم هوداً)
۳- وجود رابطه خویشاندى و نسبى میان هود(ع) و قوم عاد (و إلى عاد أخاهم هوداً) تصریح به اینکه هود برادر قوم عاد بود، مى تواند اشاره به این باشد که آن حضرت از خویشان قوم عاد بوده و نیز مى تواند اشاره به این باشد که وى براى آنان، حتى پیش از نبوتش، انسانى دلسوز بوده و به آنان محبت داشته است. برداشت فوق بر اساس احتمال اول است.
۴- هود، پیامبرى دلسوز و با محبت به مردم خویش (قوم عاد) (و إلى عاد أخاهم هوداً قال یقوم)
۵- هود با برانگیختن عواطف قومى مردم، دعوت خویش را آغاز کرد. (قال یقوم)
۶- دعوت به پرستش خداى یکتا، مهمترین و نخستین پیام هود براى قوم عاد (قال یقوم اعبدوا اللّه)
۷- باور به وجود خداوند، باورى ریشه دار در تاریخ بشر (یقوم اعبدوا اللّه ما لکم من إله غیره)
۸- انسان از دیرباز برخوردار از روحیه پرستش بود. (یقوم اعبدوا اللّه ما لکم من إله غیره)
۹- ضرورت پرستش خداوند و باور به نبودن معبودى سزاوار پرستش جز او (اعبدوا اللّه ما لکم من إله غیره)
۱۰- قوم عاد، مردمى مشرک بودند. (ما لکم من إله غیره)
۱۱- مبارزه با شرک، از وظایف اصلى هود (قال یقوم اعبدوا اللّه ما لکم من إله غیره)
۱۲- توحید عملى مبتنى بر توحید نظرى است. (اعبدوا اللّه ما لکم من إله غیره)
۱۳- هود برحذردارنده قوم خویش از گرفتار شدن به عذابهاى الهى به سبب پرستش نکردن خداى یکتا و پرهیز نکردن از گرایشهاى شرک آلود (أفلاتتقون) «اتقاء» مصدر «تتقون» به معناى گرفتن حفاظ براى دورى از مکروه و مانع شدن از رسیدن مکروه است. در اینجا به مناسبت مورد و تأیید آیات بعد (همانند آیه ۷۰)، مراد از مکروه، عذابهاى الهى است، یعنى: أفلا تتقون عذاب اللّه.
موضوعات مرتبط
- انسان: فطرت انسان ۸
- انگیزش: عوامل انگیزش ۵
- ایمان: به خدا ۷
- تبلیغ: روش تبلیغ ۵ ; عواطف در تبلیغ ۵
- توحید: اقسام توحید ۱۲ ; اهمیت توحید عبادى ۹ ; توحید عملى ۱۲ ; توحید نظرى ۱۲ ; دعوت به توحید عبادى ۶ ; کیفر ترک توحید عبادى ۱۳
- جهانبینى: و ایدئولوژى ۱۲
- خدا: عذابهاى خدا ۱۳
- خداشناسى: در تاریخ ۷
- رسولان خدا:۱
- شرک: رد شرک عبادى ۹ ; کیفر شرک ۱۳ ; مبارزه با شرک ۱۱
- عبادت: تاریخ عبادت ۸ ; کیفر ترک عبادت ۱۳ ; گرایش به عبادت ۸
- عذاب: موجبات نجات از عذاب ۱۳
- قوم عاد: شرک قوم عاد ۱۰
- مشرکان:۱۰
- هود(ع): اولین دعوت هود(ع) ۶ ; تبلیغ هود(ع) ۱۳ ; تعالیم هود(ع) ۶ ; خویشاوندى هود(ع) با قوم عاد ۳ ; دعوت هود(ع) ۵ ; دلسوزى هود(ع) ۴ ; فضایل هود(ع) ۴ ; قصه هود(ع) ۳، ۴، ۵، ۶ ; محبت هود(ع) ۴ ; محدوده رسالت هود(ع) ۲ ; مسؤولیت هود(ع) ۱۱ ; نبوت هود(ع) ۱ ; نواهى هود(ع) ۱۳ ; هود(ع) و قوم عاد ۲، ۴