آل عمران ١٢٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۱۱
ترجمه
آل عمران ١٢٥ | آیه ١٢٦ | آل عمران ١٢٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بُشْرَی»: مژده.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ کَفَرُوا... (۱) سَيَهْدِيهِمْ وَ يُصْلِحُ بَالَهُمْ (۰) وَ يُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَهَا... (۰) إِنْ يَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلاَ... (۲)
تفسیر
نکات آیه
۱- نزول فرشتگان و یارى آنان، تنها مژده اى است براى مؤمنان پیکارگر و آرامش دهنده دلهاى آنان، نه تعیین کننده پیروزیها (و ما جعله اللّه الّا بشرى لکم و لتطمئنّ قلوبکم به) ضمیر در «ما جعله اللّه»، به امداد، که از «یمددکم» استفاده مى شود، برمى گردد.
۲- نیاز پیکارگران به بشارت و تقویت روحیه و آرامش دل، براى پیروزى بر دشمنان (و ما جعله اللّه الّا بشرى لکم و لتطمئنّ قلوبکم به)
۳- دل آدمى، کانون آرامش و اطمینان (و لتطمئنّ قلوبکم به)
۴- فتح و پیروزى بر دشمنان، تنها از جانب خداى «عزیز و حکیم» (و ما النّصر الّا من عند اللّه العزیز الحکیم)
۵- پیروزى جبهه مؤمنان، پرتویى از عزّت و حکمت خداوند (و ما النّصر الّا من عند اللّه العزیز الحکیم)
۶- خداوند، تعیین کننده اصلى و نهایى پیروزى مؤمنان است; نه فرشتگان و یا تواناییهاى شخصى رزمندگان (و ما جعله اللّه الّا بشرى لکم ... و ما النّصر الّا من عند اللّه) بیان انحصار پیروزى آفرینى به خدا و نقش امداد ملائکه تنها به عنوان بشارت و اطمینان قلب، در حقیقت نفى هر گونه عاملى (توانایى نیروها از نظر عِدّه و عُدِّه، امداد ملائکه و ... )، غیر از خواست الهى در پیروزیهاست.
۷- انحصار پیروزى آفرینى به خداوند، برخاسته از عزّت و اقتدار مطلق اوست. (و ما النّصر الّا من عند اللّه العزیز الحکیم)
۸- تعلق نصرت الهى به پیکارگران اهل صبر و تقوا، برخاسته از حکمت خداوند (ان تصبروا و تتّقوا ... و ما النّصر الّا من عند اللّه العزیز الحکیم)
۹- ضرورت اتّکاى اهل ایمان، تنها به خداوند، براى نیل به پیروزى (فلیتوکل المؤمنون ... و ما النّصر الّا من عند اللّه العزیز الحکیم)
۱۰- تحقق اطمینان قلب، با امدادهاى الهى (و لتطمئنّ قلوبکم به و ما النّصر الّا من عند اللّه العزیز الحکیم)
۱۱- خداوند، تنها محور جریان همه هستى و تمامى تغییرات و تحولات اجتماعى (یمددکم ربّکم بخسمة الاف ... و ما جعله اللّه الّا بشرى ... و ما النّصر الّا من عند اللّه) چنانچه ملائکه نقش تعیین کننده اى نداشته باشند، بلکه نقش بشارتى آنان نیز به جعل خداوند باشد (و ما جعله اللّه ... ) و تنها باید پیروزى از جانب خداوند اعطا شود، معلوم مى شود که سررشته تمام امور به دست و خواست خداوند است و هیچ چیز نمى تواند آدمى و جهان را از خدا بى نیاز کند.
۱۲- خداوند، «عزیز» (پیروز شکست ناپذیر) و «حکیم» است. (من عند اللّه العزیز الحکیم)
موضوعات مرتبط
- آفرینش: تدبیر آفرینش ۱۱
- اسماء و صفات: حکیم ۴، ۱۲ ; عزیز ۴، ۱۲ ; صفات جمال ۴، ۷، ۱۲
- اطمینان: عوامل اطمینان ۱، ۱۰
- اللّه: امدادهاى اللّه ۸، ۱۰ ; حکمت اللّه ۵، ۸ ; عزت اللّه ۵، ۷ ; قدرت اللّه ۷
- امدادهاى غیبى:۱
- پیروزى:۱، ۲، ۴، ۵، ۶ عوامل پیروزى ۱، ۲، ۴، ۵، ۶ ۷، ۹
- تاریخ: فلسفه تاریخ ۱۱
- تقویت روحیه:۲
- توکّل:۹ به خدا ۹
- جامعه: تحولات در جامعه ۱۱
- جهاد: عوامل پیروزى در جهاد ۱، ۲، ۴، ۵، ۶
- دشمنان:۴
- قلب: اطمینان قلب ۲، ۳، ۱۰
- مجاهدان: امداد به مجاهدان ۱ ; بشارت به مجاهدان ۲ ; مجاهدان صابر ۸ ; مجاهدان متّقى ۸
- ملائکه: امداد ۱، ۶، ۱۰
- مؤمنان: پیروزى مؤمنان ۵، ۶ ; توکل مؤمنان ۹