آل عمران ٥٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۰۶
ترجمه
آل عمران ٥١ | آیه ٥٢ | آل عمران ٥٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَنْ أَنصَارِی إِلَی اللهِ»: چه کسانی در دعوت به سوی خدا مرا یاری خواهند کرد؟ (إِلی) به معنی (لِ) یا (فی) است. «حَوَارِیُّونَ»: جمع حَواریّ، خاصّگان. یاران گزیده. این واژه بیشتر برای یاران یکرنگ انبیاء به کار میرود. «مُسْلِمُونَ»: مطیعان اوامر خدا.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۰ - ۴۲، سوره آل عمران
- منظور از اصطفا (برگزيدن ) و تطهير مريم سلام اللّه عليها
- وجه اينكه قضاياى مربوط به مريم عليها السلام از اخبار غيبى شمرده شده است
- وجه تعبير به ((ملائكه )) در جمله ((اذ قالت الملائكة ...))
- گفتار معصومين در تفسير ((كلمه ))
- معناى ((كلمه خدا)) و مراد از ((كلمه )) در جمله : ((يبشرك بكلمة منه ...))
- وجه تسميه عيسى به مريم (عليهما السلام ) به ((مسيح ))
- يهود و كلمه ((مسيح ))
- معناى كلمه ((عيسى ))
- اقوالى كه درباره سخن گفتن عيسى (ع )با مردم در سن كهولت ، گفته شده است
- مراد از ((تورات )) ((انجيل )) در قرآن كريم
- بعثت حضرت عيسى (ع ) عموميت داشته ، هر چند رسالت او به سوى بنىاسرائيل بوده است
- معجزات عيسى (ع ) مستند به اذن خدا بوده است و عيسى (ع ) در صدور آن آيات استقلالىنداشته است
- معجزات حضرت عيسى (ع ) در خارج ، از آن جناب صادر مى شده است
- جمله ((مصدقا لما بين يدى من التورية ...)) براى اينكه عيسى (ع ) تورات موجود درزندگى خودرا قبول داشته است دلالت نمى كند
- عملى كه عيسى (ع ) براى باز شناختن مؤ منين به خود وتشكل دادن به آنها انجام داد
- قيد ((الى اللّه )) در آيه به چه جهتى آمده است ؟
- مراد از ايمان در جمله ((قال الحواريون نحن انصار اللّه آمنا باللّه ...)) ايمان بعد ازايمان است
- راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است
- معناى ((توفى )) و تفاوت مورد استعمال اين كلمه با كلمه ((موت ))
- توّفى حضرت عيسى به معناى گرفتن آن حضرت از دست يهود است
- منظور از ((رفع عيسى به سوى خدا)) و ((تطهير او از كافران ))
- مراد از تفوق پيروان عيسى (ع ) بر كافران تا روز قيامت
- مقصود از تفّوق حجت تفوق از نظر مقبوليت نيست
- تبعيت از نياكان سبب مى شود كه مراد عموم يهود و مطلق نصارا باشد
- وعده نيكو به پيروان حقيقى (قولى و عملى ) عيسى (ع )
- دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (ع ) در تمثيل او به آدم (ع )
- جمله ((الحق من ربك )) از بديع ترين بيانات قرآنى است
- بحث روايتى (در ذيل آيات كريمه گذشته )
- رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه (س ) مريم ، خديجه و آسيه )
- اثبات سيادت اثبات عالى ترين مراتب اصطفاء است
- اخبار غيب حضرت عيسى (ع ) معجزه قابلقبول براى مردم بود
- روايتى درباره آنچه در شريعت عيسى (ع ) آمده بود
- روايت درباره به دار آويختن حضرت عيسى (ع )
- روايتى در مورد كيفيت بالا بردن عيسى (ع ) به آسمان
- روايتى از امام رضا (ع ) درباره قضيه حضرت عيسى (ع )
- بحث روايتى ديگر در معناى محدث
- فرق ميان نبى ، رسول و محدث
- على (ع ) محدث بود
- مطالبى پيرامون ((وحى )) و واژه ((محدث ))
- تشخيص القائات رحمانى از شيطانى مستند به تاءييد الهى است و خارج از معيارهاىمعمولى تشخيص است
- توضيح اينكه : ((محدث صوت فرشته را مى شنود ولى فرشته را نمى بيند))
نکات آیه
۱ - کفر و انکار بنى اسرائیل به رسالت عیسى (ع)، على رغم مشاهده معجزات او (انّى قد جئتکم بایة من ربّکم ... فلمّا احسّ عیسى منهم الکفر)
۲ - یقین عیسى (ع) به ایمان نیاوردن بنى اسرائیل و اصرار آنان بر کفر (فلمّا احسّ عیسى منهم الکفر) با وجود اینکه کفر، امرى قلبى است و قابل حسّ نیست، کلمه احساس به کار برده شده تا اشاره به شدت کفر آنان باشد. یعنى گویا مى توان کفرشان را احساس کرد; لذا در برداشت فوق از احساس، تعبیر به یقین شده است.
۳ - کفر آشکار بنى اسرائیل به رسالت عیسى(ع) (فلمّا احسّ عیسى منهم الکفر)
۴ - عیسى (ع) با مشاهده کفر بنى اسرائیل، در صدد اتمام حجّت و متمایز کردن جبهه حق از جبهه کفر شد. (فلمّا احسّ عیسى منهم الکفر قال من انصارى الى اللّه)
۵ - انکار دین پس از اتمام حجت و درک حقیقت، کفر است. (انّى قد جئتکم ... فلمّا احسّ عیسى منهم الکفر) زیرا عیسى (ع) پس از ارائه آیات و معجزات، منکران را کافر نامید.
۶ - عدم رعایت تقواى الهى، ترک اطاعت انبیا و بندگى خداوند، کفر است. (فاتقوا اللّه و اطیعون ... فاعبدوه ... فلمّا احسّ عیسى منهم الکفر) آیات قبل نشان دهنده مصادیق کفر بنى اسرائیل است.
۷ - درخواست عیسى (ع) از بنى اسرائیل، براى یارى وى جهت حرکت به سوى خدا (قال من انصارى الى اللّه)
۸ - پیامبران، نیازمند یارى مؤمنان، براى تحقق آرمانهاى متعالى خویش (من انصارى الى اللّه)
۹ - تلاش عیسى (ع) براى تشکّل بخشیدن و سازماندهى به جبهه مؤمنان، علیه جبهه کفر (فلمّا احسّ ... قال من انصارى الى اللّه)
۱۰ - نقش سازماندهى و تشکّل در پیشبرد اهداف (فلمّا احسّ ... قال من انصارى الى اللّه) جمله «قال من انصارى»، بیانگر تلاش عیسى (ع) براى سازماندهى است و طبعاً در پیشبرد هدف نقش داشته است.
۱۱ - لزوم تشکّل و جبهه گیرى مؤمنان، در قبال جبهه کفر (من انصارى الى اللّه)
۱۲ - لزوم یارى دین خدا (من انصارى الى اللّه قال الحواریّون نحن انصار اللّه) جمله «نحن انصار اللّه» در پاسخ «من انصارى الى اللّه» بیانگر این است که یارى کردن مسیح براى حرکت به سوى خدا، همان یارى خدا و دین اوست.
۱۳ - حواریون، تنها اجابت کنندگان دعوت عیسى (ع)، براى یارى وى در جهت حرکت به سوى خدا (من انصارى الى اللّه قال الحواریّون نحن انصار اللّه)
۱۴ - حواریون در پى دعوت عیسى (ع)، حمایت و ایمان خود را اظهار داشتند. (من انصارى الى اللّه ... قال الحواریّون نحن انصار اللّه)
۱۵ - یارى کردن دین خدا، مشخّصه ایمان آورندگان به خدا و تسلیم شدگان در برابر اوست. (نحن انصار اللّه امنا باللّه و اشهد بانّا مسلمون) جمله «امنا باللّه ... » به منزله برهانى است از جانب حواریون براى دعواى یارى خدا.
۱۶ - ایمان به خداوند و تسلیم در برابر او، ویژگى یاوران انبیا (من انصارى الى اللّه ... امنا باللّه و اشهد بانّا مسلمون)
۱۷ - یارى کردن دعوتگران راستین الهى، یارى خداست. (قال من انصارى الى اللّه ... نحن انصار اللّه) از اینکه حواریون در جواب درخواست عیسى (ع) (چه کسى مرا یارى مى کند)، گفتند (ما یاوران خداییم)، معلوم مى شود یارى کردن پیامبر، همان یارى خداست.
۱۸ - حواریون، پیشتازان ایمان به خدا و یارى کردن عیسى(ع) (قال الحواریّون نحن انصار اللّه)
۱۹ - ارزش پیشتازى و سبقت در ایمان به خدا و یارى دین (قال الحواریّون نحن انصار اللّه) به نظر مى رسد تمجید خداوند از حواریون، با وجود اینکه افراد بسیارى به نبوّت عیسى ایمان آوردند، به لحاظ پیشتازى آنان در ایمان به خدا و یارى دین بوده است.
۲۰ - درخواست حواریون از عیسى (ع)، مبنى بر شهادت و گواهى او بر مقام تسلیم آنان (امنا باللّه و اشهد بانّا مسلمون)
۲۱ - یارى کردن دین خدا و ایمان به او، نشانه تسلیم در برابر اوست. (نحن انصار اللّه امنّا باللّه و اشهد بانّا مسلمون)
۲۲ - ایمان و اعتقاد حواریون به رستاخیز و حسابرسى در قیامت* (و اشهد بانّا مسلمون) چون شاهد گرفتن حواریون در دنیا ظاهراً ثمرى براى آنان ندارد، لذا این استشهاد براى استفاده در آخرت خواهد بود.
۲۳ - اعتقاد حواریون به مفید بودن شهادت انبیاى الهى در رستاخیز* (و اشهد بانّا مسلمون)
۲۴ - رهبران الهى، گواهان امت خویش در قیامت* (و اشهد بانّا مسلمون)
روایات و احادیث
۲۵ - حواریون، یاوران مخلص و پاک عیسى(ع) و مبلّغ دین و موعظه کننده مردم (قال الحواریّون نحن انصار اللّه) از امام رضا (ع) سؤال شد: لم سمّى الحواریون الحواریین؟ آن حضرت فرمود: ... لانّهم کانوا مخلَصین فى انفسهم و مخلِصین لغیرهم من اوساخ الذنوب بالوعظ و التّذکیر.[۱]
۲۶ - شنیدن و دیدن حضرت عیسى (ع) سخنان و اعمال کفرآمیز از بنى اسرائیل (فلمّا احسّ منهم الکفر) امام صادق (ع) درباره آیه فوق فرمود: اى لما سمع و رأى انّهم یکفرون.[۲]
موضوعات مرتبط
- اتمام حجت: ۴، ۵
- ارزشها: ۱۹
- اطاعت: ۶
- انبیا: آرمانهاى انبیا ۸ ; اطاعت از انبیا ۶ ; انبیا و مؤمنان ۸ ; رسالت انبیا ۴ ; صفات پیروان انبیا ۱۶ ; گواهى انبیا ۲۳
- ایمان: ایمان به خدا ۱۶، ۲۱ ; ایمان به قیامت ۲۲
- بنى اسرائیل: تاریخ بنى اسرائیل ۷ ; کفر بنىاسرائیل ۱، ۲، ۳، ۴، ۲۶
- تبلیغ: ۲۵
- تسلیم: تسلیم به خدا ۱۶، ۲۰، ۲۱
- توحید: دعوت به توحید ۱۷
- تولّى و تبرّى: ۱۱
- حواریون: ایمان حواریون ۱۸ ; تبلیغ حواریون ۲۵
- دین: انکار دین ۵ ; پاسدارى دین ۱۲، ۱۵، ۱۷، ۱۹ ; سبقت در دین ۱۹
- رهبرى دینى: ۲۴
- سازماندهى: ۹ اهمیّت سازماندهى ۱۰، ۱۱
- عصیان: آثار عصیان ۶
- عیسى (ع): استمداد عیسى (ع) ۷، ۱۳ ; حواریون عیسى (ع) ۱۳، ۱۴، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۳، ۲۵ ; دعوت عیسى (ع) ۱۳ ; سازماندهى عیسى (ع) ۹ ; گواهى عیسى (ع) ۲۰ ; معجزات عیسى (ع) ۱ ; عیسى (ع) و بنى اسرائیل۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۷، ۲۶ ; عیسى (ع) و مؤمنان ۹
- قیامت: ایمان به قیامت ۲۲ ; حساب در قیامت ۲۲ ; گواهان در قیامت ۲۳، ۲۴
- کافران: ۱۱
- کفر: موارد کفر ۵، ۶
- مؤمنان: ۸، ۹ صفات مؤمنان ۱۵ ; انقیاد مؤمنان ۱۵
- معجزه: ۱
- هدف و وسیله: ۱۰