يونس ٩: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن جزییات آیه)
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
 
خط ۳۹: خط ۳۹:
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link1 | آيات ۱۰ - ۱، سوره يونس]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link1 | آيات ۱ - ۱۰ سوره يونس]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link2 | كيفيت و مكان نزول سوره يونس و بيان غرض و آهنگ كلى اين سوره مباركه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link2 | بيان غرض و آهنگ كلى سوره مباركه یونس]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link3 | اشاره به استعمال كلمه ((آيه )) در مورد معانى ، اعيان واقوال]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link4 | مراد از «حكيم»، در: آیه: «تِلكَ الكِتَابُ الحَكِيم»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link4 | بيان مراد از ((حكيم )) در: ((تلك الكتاب الحكيم ))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link6 | جواب خداى تعالى به تعجب كفار، از نزول وحى به پيامبر «ص»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link5 | وحى مشتمل است بر انذار همه مردم و تبشير مؤ منين . و بيان معناى : ((قدم صدق ))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link9 | دو برهان، برای استدلال و اثبات معاد]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link6 | جواب خداى تعالى به ترديد و تعجب كفار ازنزول وحى و اينكه پيامبر (ص )]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link10 | حقانيت خلقت الهى، در آفرينش آفتاب و ماه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link7 | معناى حق بودن معاد]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۲#link12 | فراموشى روز حساب و دلبستگى به زندگى دنيا، اساس انكار دين است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link8 | استدلال بر اثبات معاد، به سنت جاريه الهيه بر اضافه رحمت تا تماميت وكمال موجودات]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۲#link13 | مراد از هدايت مؤمنان به ايمانشان، و رابطه بين ايمان و عمل]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link9 | حجت دوم : اعمال فسط و عدل الهى ، با پاداش دادن به صالح و كيفر دادن صالح(ليجزى الذين آمنوا...)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۲#link14 | محبت خالص مؤمنان به خداى تعالى، تسبيح او، و تحيت آنان به يكديگر در جنات نعيم]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link10 | حقانيت خلقت الهى در آفرينش آفتاب و ماه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۲#link16 | بحث روايتى: (روایاتی ذیل آیات گذشته)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۱#link11 | معناى اختلاف ليل و نهار و حكمتهايى كه در آن وجود دارد]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۲#link12 | انكار لقاء اللّه و فراموشى روز حساب و دلبستگى به زندگى دنيا و اساس انكار دينمى باشد]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۲#link13 | مراد از هدايت مؤ منين به ايمانشان ، و اشاره به رابطه بين ايمان وعمل و آثار هر يك]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۲#link14 | محبت خالص مؤ منين به خداى تعالى ، تسبيح او، و تحيت و درود آنان به يكديگر در جناتنعيم]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۲#link15 | حمد و ستايش خداى تعالى فقط از بندگان مخلص خدا بر مى آيد]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۲#link16 | بحث روايتى]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۲#link17 | (رواياتى در مورد: ((قدم صدق عند ربهم ))، و تسبيح و حمد پروردگار توسطاهل بهشت )]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۲#link18 | توضيحى درباره معناى تسبيح و حمد خداى تعالى و بيانى درباره انقطاع تمام سخناندر دنيا جز ذكر: ((الحمدلله ))]]


}}
}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۸ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۰۳:۲۰

کپی متن آیه
إِنَ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ‌ يَهْدِيهِمْ‌ رَبُّهُمْ‌ بِإِيمَانِهِمْ‌ تَجْرِي‌ مِنْ‌ تَحْتِهِمُ‌ الْأَنْهَارُ فِي‌ جَنَّاتِ‌ النَّعِيمِ‌

ترجمه

(ولی) کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، پروردگارشان آنها را در پرتو ایمانشان هدایت می‌کند؛ از زیر (قصرهای) آنها در باغهای بهشت، نهرها جاری است.

ترتیل:
ترجمه:
يونس ٨ آیه ٩ يونس ١٠
سوره : سوره يونس
نزول : ٤ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«بِإِیمَانِهِمْ»: به سبب داشتن ایمان صحیح و درستی که دارند. «جَنَّاتِ النَّعِیمِ»: بهشت پرناز و نعمت. جای لذّت و شادخواری و خوشگذرانی.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر


نکات آیه

۱ - بهشت، جایگاه ابدى مؤمنان نیک کردار (إن الذین ءامنوا و عملوا الصلحت ... فى جنت النعیم )

۲ - عمل صالح، شرط بهره مندى اهل ایمان از پاداشهاى اخروى است. (إن الذین ءامنوا و عملوا الصلحت ... فى جنت النعیم )

۳ - دستیابى به سعادت اخروى، در گرو دستگیرى و هدایت مستمر و دایم خداوند است. (یهدیهم ربهم بإیمنهم تجرى من تحتهم الأنهر فى جنت النعیم)

۴ - مؤمنان نیک کردار، در کنف حمایت و هدایت مستمر و دایم الهى (إن الذین ءامنوا و عملوا الصلحت یهدیهم ربهم)

۵ - ایمان توأم با عمل، شرط بهره مندى از حمایت و هدایت مستمر و دایم الهى و برخوردار شدن از پاداشهاى اخروى است. (إن الذین ءامنوا و عملوا الصلحت ... فى جنت النعیم )

۶ - نقش اساسى و محورى ایمان، در مقایسه با عمل و رفتار آدمى، در هدایت و سعادت وى (یهدیهم ربهم بإیمنهم) خداوند فرمود: «کسانى را که داراى ایمان و عمل صالح هستند به سوى بهشت هدایت خواهد کرد.» آن گاه علت و سبب هدایت را ایمان آنان ذکر فرمود ; با آنکه اینان دو ویژگى ایمان و عمل صالح را با هم دارا هستند. این، حکایت از آن دارد که ایمان اصل و محور بوده و عمل در مرتبه دوم قرار دارد.

۷ - ربوبیت خداوند، مقتضى دستگیرى و هدایت پیوسته مؤمنان نیک کردار (إن الذین ءامنوا ... یهدیهم ربهم)

۸ - بهشت، داراى چشمه سارهاى روان در زیر پاى بهشتیان (تجرى من تحتهم الأنهر فى جنت النعیم)

۹ - بهشت، داراى باغهاى متعدد (فى جنت)

۱۰ - باغهاى بهشت، سرشار از نعمتهاى الهى است. (فى جنت النعیم )

روایات و احادیث

۱۱ - از امام صادق (ع) روایت شده است: « ... ان اللّه تبارک و تعالى ... یوم القیامة ... یهدى اهل الإیمان و العمل الصالح إلى جنته ... قال عزّ و جل: «إن الذین آمنوا و عملوا الصالحات یهدیهم ربهم بإیمانهم تجرى من تحتهم الأنهار فى جنات النعیم » ... ;[۱] ... خداى تبارک و تعالى ... روز قیامت ... اهل ایمان و عمل صالح را به سوى بهشت خود راهنمایى مى کند ... خداى عزوجل فرمود: به تحقیق کسانى که ایمان آورده اند و داراى اعمال صالح هستند، پروردگارشان آنان را در پرتو ایمانشان هدایت مى کند. از زیر [قصرهاى] آنان در باغه--اى پر نعمت، نهرها ج--ارى است ... ».

موضوعات مرتبط

  • ایمان: آثار ایمان ۶ ; اهمیّت ایمان ۶ ; ایمان و عمل ۵، ۶
  • بهشت: باغهاىبهشت۱۰; تعدد باغ بهشت ۹; جاودانان در بهشت۱; چشمه هاى بهشت ۸; نعمتهاى بهشت ۸، ۹، ۱۰
  • بهشتیان: ۱
  • پاداش: زمینه پاداش اخروى ۲، ۵
  • خدا: آثار ربوبیت خدا ۷ ; آثار هدایتهاى خدا ۳ ; زمینه حمایت هاى خدا ۵ ; زمینه هدایتهاى خدا ۵
  • سعادت: عوامل سعادت ۶ ; عوامل سعادت اخروى ۳
  • صالحان: حامى صالحان ۴ ; فضایل صالحان ۴ ; هدایت صالحان ۴، ۷
  • عمل صالح: آثار عمل صالح ۲
  • مؤمنان: جاودانگى مؤمنان در بهشت ۱ ; حامى مؤمنان ۴ ; عوامل هدایت مؤمنان ۷ ; فضایل مؤمنان ۴; مؤمنان در بهشت ۱۱ ; هدایت اخروى مؤمنان ۱۱ ; هدایت مؤمنان ۴
  • هدایت: عوامل هدایت ۶ ; مشمولان هدایت ۴

منابع

  1. توحید صدوق، ص ۲۴۱، ح ۱، باب ۳۵ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۲۹۴، ح ۱۹.