گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۲ بخش۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۷۲: خط ۱۷۲:


==ردّ كلام فخر رازى، در خصوص استثناء در آيه شريفه ==
==ردّ كلام فخر رازى، در خصوص استثناء در آيه شريفه ==
و از همين جا روشن مى گردد كه چگونه دليل فخر رازى بر اين كه استثناء در آيه مورد بحث، استثناى متصل است، دليل باطلى است. براى اين كه او در تفسيرش، چنين دليل آورده كه: قدرت بر اين كه ايشان را وادار به كارى بكند، يكبار به قهر صاحب قدرت است، و يك بار به اين است كه داعى را در دلش قوى تر كند. مثلا در دل او ايجاد وسوسه نموده، او را تحريك و تشويق نمايد و اين، خود يك نوع تسلط است.  
و از همين جا روشن مى گردد كه چگونه دليل فخر رازى بر اين كه استثناء در آيه مورد بحث، استثناى متصل است، دليل باطلى است. براى اين كه او در تفسيرش، چنين دليل آورده كه:  
 
قدرت بر اين كه ايشان را وادار به كارى بكند، يكبار به قهر صاحب قدرت است، و يك بار به اين است كه داعى را در دلش قوى تر كند. مثلا در دل او ايجاد وسوسه نموده، او را تحريك و تشويق نمايد و اين، خود يك نوع تسلط است.  


پس گويا شيطان در قيامت مى گويد: تسلطى كه من بر شما داشتم، تسلط به چوب و چماق و تازيانه نبوده، بلكه تسلط از راه وسوسه بود. بنابراين، ديگر استثناء در آيه، منقطع نبوده، بلكه استثناى متصل است.
پس گويا شيطان در قيامت مى گويد: تسلطى كه من بر شما داشتم، تسلط به چوب و چماق و تازيانه نبوده، بلكه تسلط از راه وسوسه بود. بنابراين، ديگر استثناء در آيه، منقطع نبوده، بلكه استثناى متصل است.
۱۶٬۳۳۸

ویرایش