گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۴ بخش۹: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۹۸: خط ۱۹۸:


==آيات ۶۶ - ۷۲ سوره مريم ==
==آيات ۶۶ - ۷۲ سوره مريم ==
وَ يَقُولُ الانسانُ أَ ءِذَا مَا مِتُّ لَسوْف أُخْرَجُ حَياًّ(۶۶)
وَ يَقُولُ الانسَانُ أَ ءِذَا مَا مِتُّ لَسَوْف أُخْرَجُ حَياًّ(۶۶)


أَوَ لا يَذْكرُ الانسانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَ لَمْ يَكُ شيْئاً(۶۷)
أَوَ لا يَذْكُرُ الإنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَ لَمْ يَكُ شيْئاً(۶۷)


فَوَ رَبِّك لَنَحْشرَنَّهُمْ وَ الشيَاطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّا(۶۸)
فَوَ رَبِّك لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّيَاطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّا(۶۸)


ثمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشدُّ عَلى الرَّحْمَانِ عِتِيًّا(۶۹)
ثمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشدُّ عَلى الرَّحْمَانِ عِتِيًّا(۶۹)
خط ۲۰۸: خط ۲۰۸:
ثمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلى بهَا صِلِيًّا(۷۰)
ثمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلى بهَا صِلِيًّا(۷۰)


وَ إِن مِّنكمْ إِلّا وَارِدُهَا كانَ عَلى رَبِّك حَتْماً مَّقْضِيًّا(۷۱)
وَ إِن مِّنكُمْ إِلّا وَارِدُهَا كانَ عَلى رَبِّك حَتْماً مَّقْضِيًّا(۷۱)


ثمَّ نُنَجِّى الَّذِينَ اتَّقَوا وَّ نَذَرُ الظّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا(۷۲)
ثمَّ نُنَجِّى الَّذِينَ اتَّقَوا وَّ نَذَرُ الظّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا(۷۲)
خط ۲۳۰: خط ۲۳۰:
<center> «'''بیان آیات'''» </center>
<center> «'''بیان آیات'''» </center>


از اينجا به بعد، دو باره بر سر مطلب قبل از دو آيه اى كه گفتيم به منزله جمله معترضه است بر مى گردد و در حقيقت از اينجا دنباله جمله ((فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات فسوف يلقون غيا(( تعقيب مى شود، و بعضى از سخنانى كه از باب غى و ضلالت زدند براى نمونه ذكر مى شود و از همه آن سخنان تنها سه تا نقل شده يكى سخنى كه درباره معاد زدند، و يكى پيرامون نبوت و يكى پيرامون مبداء.
از اين جا به بعد، دوباره بر سرِ مطلب قبل از دو آيه اى كه گفتيم به منزلۀ جمله معترضه است، بر مى گردد و در حقيقت از اين جا دنباله جملۀ «فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ أضَاعُوا الصَّلَوةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَوَات فَسَوفَ يَلقَونَ غَيّاً» تعقيب مى شود، و بعضى از سخنانى كه از باب غىّ و ضلالت زدند، براى نمونه ذكر مى شود و از همه آن سخنان، تنها سه تا نقل شده، يكى سخنى كه درباره معاد زدند، و يكى پيرامون نبوت و يكى پيرامون مبدأ.


در اين آيات ، يعنى از جمله (( و يقول الانسان ... و نذر الظالمين فيها جثيا(( كه هفت آيه است ، حكايت سخن ايشان در استبعاد از قيامت ، و پاسخ از آن نقل شده و آثار سوء و وبالى كه در سخن ايشان است خاطر نشان مى سازد.
در اين آيات، يعنى از جملۀ «وَ يَقُولُ الإنسَانُ... وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيّاً» كه هفت آيه است، حكايت سخن ايشان در استبعاد از قيامت، و پاسخ از آن نقل شده و آثار سوء و وبالى كه در سخن ايشان است، خاطرنشان مى سازد.
<span id='link97'><span>
<span id='link97'><span>


۱۶٬۳۳۸

ویرایش