۱۶٬۳۴۸
ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۴: | خط ۴: | ||
== مقصود از خطاب در «أكُفّارُكُم خَيرٌ» == | |||
«''' | «'''أَكُفَّارُكمْ خَيرٌ مِنْ أُولَائكمْ أَمْ لَكُم بَرَاءَةٌ فى الزُّبُرِ'''»: | ||
ظاهرا خطاب در اين | |||
ظاهرا خطاب در اين آيه، به قوم رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» است. چه مسلمانشان و چه كفارشان. چون كفار را به ايشان نسبت داده، فرموده: «آيا كفار شما بهترند...». و منظور از بهترى، بهترى در وضع دنيا و زخارف زندگى آن، از مال و فرزندان است. ممكن هم هست منظور بهترى از حيث اخلاق عمومى و اجتماعى از قبيل سخاوت | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۱۳۸ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۱۳۸ </center> | ||
و شجاعت و شفقت بر ضعفا باشد و اشاره با | و شجاعت و شفقت بر ضعفا باشد. و اشاره با كلمۀ «أُولئِكُم»، به اقوامى است که اخبارشان ذكر شده. يعنى قوم نوح و عاد و ثمود و قوم لوط و آل فرعون. و استفهام در آيه، انكارى است. | ||
و معناى آيه چنين است : | |||
و ممكن است خطاب در | و معناى آيه چنين است: آن هايى كه از شما كفر مى ورزند، بهتر از اين امت ها - كه به عذاب خدا هلاك شدند - نيستند، تا آنان مشمول عذاب بشوند، و اينان نشوند. | ||
و ظاهرا | |||
و معناى آيه اين است كه : | و ممكن است خطاب در جملۀ «أكُفّارُكُم»، به عموم مسلمانان و كفار نباشد، بلكه تنها به كفار باشد، به اين عنايت كه كفار، قوم رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» بودند، و معلوم است كه كفار در ميان كفار بودند، چون خود آنان بوده اند، و از اين جهت فرموده: كفار شما. | ||
أَمْ يَقُولُونَ | |||
و ظاهرا جملۀ «أم لَكُم بَرَاءَةٌ فِى الزُّبُر» نيز، اين است كه: خطاب در آن به عموم مسلمانان و كفار باشد. و كلمۀ «زُبُر»، جمع زبور است، و زبور به معناى كتاب است. ولى بعضى ها گفته اند: مراد از «زُبُر»، كتاب هاى آسمانى است، كه بر انبيا «عليهم السلام» نازل شد. | |||
و معناى آيه اين است كه: نه، آن طور نمى پرسيم، بلكه مى پرسيم آيا در كتب آسمانى از ناحيه خدا سندى نوشته شده كه شما ايمن از عذاب و بازخواست هستيد، هرچند كه كافر باشيد و هر جرمى را مرتكب شويد؟! | |||
«'''أَمْ يَقُولُونَ نَحْنُ جَمِيعٌ مُّنتَصِرٌ'''»: | |||
كلمه «'''جميع '''» به معناى مجموع است ، و مراد از آن يكى شدن مجتمع آنان از حيث اراده و عمل است ، و كلمه «'''انتصار'''» به معناى انتقام ، و يا به معناى يارى كردن يكديگر است ، همچنان كه در قرآن آنجا كه گفتگوى مردم در قيامت راحكايت مى كند فرموده : «'''ما لكم لا تناصرون '''». | كلمه «'''جميع '''» به معناى مجموع است ، و مراد از آن يكى شدن مجتمع آنان از حيث اراده و عمل است ، و كلمه «'''انتصار'''» به معناى انتقام ، و يا به معناى يارى كردن يكديگر است ، همچنان كه در قرآن آنجا كه گفتگوى مردم در قيامت راحكايت مى كند فرموده : «'''ما لكم لا تناصرون '''». | ||
و معناى آيه اين است كه : نه ، بلكه مى پرسيم آيا كفار مى گويند ما مردمى هستيم مجتمع و متحد كه از هر كسى كه بخواهد به ما صدمه اى وارد آورد انتقام مى گيريم ؟ و يا اين است كه ما يكديگر را يارى مى كنيم و شكست نمى خوريم ؟ | و معناى آيه اين است كه : نه ، بلكه مى پرسيم آيا كفار مى گويند ما مردمى هستيم مجتمع و متحد كه از هر كسى كه بخواهد به ما صدمه اى وارد آورد انتقام مى گيريم ؟ و يا اين است كه ما يكديگر را يارى مى كنيم و شكست نمى خوريم ؟ | ||
خط ۳۵: | خط ۴۲: | ||
و معناى آيه اين است كه : ما هر چيزى را با مصاحبت قدر «'''توام با اندازه گيرى '''» خلق كرديم . | و معناى آيه اين است كه : ما هر چيزى را با مصاحبت قدر «'''توام با اندازه گيرى '''» خلق كرديم . | ||
<span id='link98'><span> | <span id='link98'><span> | ||
==وجه اينكه در تعليل معذب ساختن مجرمين فرمود: ما هر چيز را به «'''== | ==وجه اينكه در تعليل معذب ساختن مجرمين فرمود: ما هر چيز را به «'''== | ||
قدر'''» آفريديم | قدر'''» آفريديم |
ویرایش