۱۶٬۸۸۹
ویرایش
خط ۹۵: | خط ۹۵: | ||
==مقصود از «شراب طهور» كه در بهشت به ابرار نوشانده مى شود== | ==مقصود از «شراب طهور» كه در بهشت به ابرار نوشانده مى شود== | ||
«''' | «'''وَ سَقَيهُم رَبُّهُم شَرَاباً طَهُوراً'''» - خدايشان شرابى به ايشان نوشانيد كه طهور بود. يعنى در پاكى به حد نهايت بود، شرابى بود كه هيچ قذارت و پليدى را باقى نمى گذاشت، | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۲۱۰ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۲۱۰ </center> | ||
و يكى از | و يكى از قذارت هاى درونى آدمى غفلت از خداى سبحان، و بى توجهى به اوست. پس ابرار كه اين شراب طهور را نوشيدند، محجوب از پروردگارشان نيستند. و لذا آنان مى توانستند خدا را حمد بگويند، همچنان كه قرآن فرموده: «وَ آخِرُ دَعوَيهُم أنِ الحَمدُ للهِ رَبِّ العَالَمِين'''»، و ما در تفسير سوره حمد گفتيم: «حمد»، وصفى است كه جز بندگان خالص خدا صلاحيت آن را ندارند. چون خود خداى تعالى فرموده: «سُبحَانَ اللّه عَمّا يَصِفُون إلّا عِبَادَ اللّه المُخلُصِين'''». | ||
خداى تعالى در | خداى تعالى در جملۀ «وَ سَقَيهُم رَبُّهُم'''» همه واسطه ها را حذف كرده، و نوشاندن به ايشان را، مستقيما به خودش نسبت داده و اين، از همۀ نعمتهايى كه در بهشت به ايشان داده افضل است. و چه بسا يكى از نعمت هايى باشد كه به حكم آيه «لَهُم مَا يَشَاؤُنَ فِيهَا وَ لَدَينَا مَزِيد»، خواست خود بشر بدان نمى رسد. | ||
إِنَّ هَذَا | «'''إِنَّ هَذَا كَانََ لَكمْ جَزَاءً وَ كَانََ سَعْيُكم مَّشكُوراً'''»: | ||
در اين آيه شريفه دو احتمال هست | در اين آيه شريفه دو احتمال هست. يكى اين كه: حكايت خطابى باشد كه از ناحيه خداى تعالى به هنگام پرداخت اجرشان به ايشان مى شود. و احتمال دوم اين است كه: جملۀ «يُقَالُ لَهُم = به ايشان گفته مى شود»، در تقدير باشد. | ||
و | و جملۀ «وَ كَانَ سَعيُكُم مَشكُوراً» خود، انشاى شكر در برابر مساعى مرضيه و اعمال مقبوله ايشان است، و خوشا به حالشان كه با چه كلام پاكيزه اى خطاب مى شوند. | ||
<span id='link140'><span> | <span id='link140'><span> | ||
ویرایش