۱۶٬۳۳۸
ویرایش
خط ۹۲: | خط ۹۲: | ||
==نمونه هاى از معارف قرآنى در رد اعتقادات باطل منكرين اديان و بت پرستان == | ==نمونه هاى از معارف قرآنى در رد اعتقادات باطل منكرين اديان و بت پرستان == | ||
مثلا بعضى از مردم - كه همان منكرين | مثلا بعضى از مردم - كه همان منكرين اديان اند - معتقدند كه حيات ماديشان اصالت دارد، و هدف نهایى است. حتى بعضى از آنان گفته اند: «مَا هِىَ إلّا حَيوتُنَا الدُّنيَا»، ولى قرآن متوجهشان مى كند به اين كه: «وَ مَا هذِهِ الحَيَاةِ الدُّنيَا إلّا لَهوٌ وَ لَعِبٌ وَ إنّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِىَ الحَيَوان». و نيز مردم معتقدند كه اسباب حاكم در دنيا، تنها حيات و موت، صحت و مرض، غنى و فقر، نعمت و نقمت، و رزق و محروميت است و مى گويند: «بَل مَكرُ اللّيلِ وَ النّهَارِ»، و قرآن متذكرشان مى كند به اين كه: «ألا لَهُ الخَلقُ وَ الأمرُ»، و نيز مى فرمايد: «إن الحُكمُ إلّا لله»، و از اين قبيل آيات راجع به حكم و تدبير. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۴۵۸ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۴۵۸ </center> | ||
و نيز يك عده معتقدند كه خودشان در | و نيز يك عده معتقدند كه خودشان در مشيّت و خواست مستقل اند و هرچه بخواهند مى كنند، ولى قرآن تخطئه شان كرده، مى فرمايد: «وَ مَا تَشَاؤُنَ إلّا أن يَشَاءَ اللّه»، و يا معتقدند به اين كه اطاعت و معصيت و هدايت كردن و هدايت شدن به دست انسان هاست، ولى خداى تعالى هشدارشان مى دهد به اين كه: «إنّك لا تَهدِى مَن أحبَبتَ وَ لكِنّ اللّه يَهدِى مَن يَشَاء». | ||
باز جمعى معتقدند كه نيرويشان از خودشان | |||
و نيز جمعى كه همان دسته اول و منكرين | باز جمعى معتقدند كه نيرويشان از خودشان است، و خداى تعالى آن را انكار نموده، مى فرمايد: «أنّ القُوّةَ لله جَمِيعاً»، و يا معتقدند به اين كه عزتشان تنها با داشتن مال و فرزندان و ياوران حاصل مى شود، و قرآن بر خلاف اين پندار حكم مى كند و مى فرمايد: «أيَبتَغُونَ عِندَهُمُ العِزّة فَإنّ العِزّةَ لله جَمِيعاً»، و نيز مى فرمايد: «وَ لله العِزّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلمُؤمِنينَ». | ||
و معارفى ديگر از اين قبيل كه | |||
و نيز جمعى كه همان دسته اول و منكرين اديان اند، معتقدند كه كشته شدن در راه خدا مرگ و نابودى است، ولى قرآن آن را حيات دانسته مى فرمايد: «وَ لا تَقُولُوا لِمَن يُقتَلُ فِى سَبِيلِ اللّه أموَاتٌ بَل أحيَاءٌ وَلكِن لا تَشعُرُون». | |||
و معارفى ديگر از اين قبيل - كه منكران اديان و دنياپرستان درباره آن ها آراء و عقایدى دارند، و قرآن تخطئه شان نموده - به سوى معارفى ديگر دعوتشان مى كند، و رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» در آيه شريفه «أُدعُ إلى سَبِيلِ رَبّكَ بِالحِكمَة وَ المَوعِظَة الحَسَنَة» مأمور دعوت به آن شده است. و اين معارف كه نمونه اى از آن ذكر شد، معارف و علوم بسيار زيادى است كه زندگى دنيا خلاف آن را در ذهن تصوير مى كند، و همان خلاف را آن چنان آرايش مى دهد كه صاحب ذهن، آن را حقيقت مى پندارد، و خداى تعالى در كتاب مجيدش و رسول خدا، به امر خدا، در تعليمش مؤمنان را هشدار داده، | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۴۵۹ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۴۵۹ </center> | ||
دستور مى دهد كه | دستور مى دهد كه مؤمنان، يكديگر را به آنچه حقيقت سفارش كنند، همچنان كه فرموده: «إنّ الإنسَانَ لَفِى خُسرٍ إلّا الّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوا بِالحَقّ»، و نيز فرموده: «يُؤتِى الحِكمَة مَن يَشَاءُ وَ مَن يُؤتَ الحِكمَةَ فَقَد أُوتِىَ خَيراً كَثيِراً وَ مَا يَذّكَرُ إلّا أولُوا الألبَاب». | ||
پس | |||
و ما وجه حكمت و معناى آن را در هر آيه اى كه سخن از حكمت | پس قرآن، در حقيقت مى خواهد انسان را در قالبى از علم و عمل بريزد كه قالبى جديد و ريخته گرى اش هم، طرزى جديد است. قرآن مى خواهد با اين ريخته گرى اش، انسانى بسازد داراى حياتى كه به دنبالش مرگ نيست و تا ابد پايدار است. و به همين معنا آيه زير اشاره نموده، مى فرمايد: «استَجِيبُوا لله وَ لِلرّسُولِ إذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم»، و نيز مى فرمايد: «أوَ مَن كَانَ مَيّتاً فَأحيَينَاهُ وَ جَعَلنَا لَهُ نُوراً يَمشِى بِهِ فِى النّاسِ كَمَن مَثَلُهُ فِى الظُّلُمَاتِ لَيسَ بِخَارِجٍ مِنهَا». | ||
و از | |||
و ما وجه حكمت و معناى آن را در هر آيه اى كه سخن از حكمت داشت، ذكر كرديم. البته به آن مقدارى كه كتاب مجال بحثش را داشت. | |||
و از آنچه گذشت، معلوم شد اين كه بعضى گفته اند: تفسير قرآن، تلاوت آن است، و اما غور و كنجكاوى در معانى آيات قرآن، تأويل و ممنوع مى باشد، فاسد و سخنى بسيار دور از ذهن است. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۴۶۰ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۴۶۰ </center> | ||
<span id='link310'><span> | <span id='link310'><span> | ||
==آيات ۹ - ۱۱، سوره جمعه == | ==آيات ۹ - ۱۱، سوره جمعه == | ||
يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِذَا نُودِى لِلصلَوةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ(۹) | يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِذَا نُودِى لِلصلَوةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ(۹) |
ویرایش