گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۲۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۳۰: خط ۱۳۰:
«'''قُتِلَ الإنسانُ مَا أَكْفَرَهُ'''»:
«'''قُتِلَ الإنسانُ مَا أَكْفَرَهُ'''»:


اين جمله نفرينى است بر انسان كه طبعش طبع دلدادن به شهوات ، و پيروى هواى نفس ، و فراموش كردن پروردگار خود، و استكبار ورزيدن از پيروى اوامر او است .
اين جمله، نفرينى است بر انسان كه طبعش، طبع دلدادن به شهوات، و پيروى هواى نفس، و فراموش كردن پروردگار خود، و استكبار ورزيدن از پيروى اوامر اوست.
و جمله «'''ما اكفره '''» شگفت انگيزى از اصرار انسان در كفران ، و پوشاندن حق صريح است ، با اينكه او خودش مى بيند و احساس ‍ مى كند كه مدبر خود نيست ، و كسى جز خداى سبحان مالك تدبير امر او نمى باشد.
 
پس مراد از «'''كفر'''» در اين جمله مطلق حق پوشى است ، كه دو مصداق دارد: يكى انكار ربوبيت خدا، و يكى ترك عبادت او است ، و مويد اين سخن ذيل آيه است كه به جهات تدبير ربوبى اشاره مى كند البته آن جهاتى كه با حق پوشى و ترك عبادت تناسب دارد. ولى بعضى از مفسرين ، كفر در اين آيه را به ترك شكر و كفران نعمت معنا كرده اند.
و جملۀ «مَا أكفَرَهُ»، شگفت انگيزى از اصرار انسان در كفران، و پوشاندن حق صريح است، با اين كه او خودش مى بيند و احساس ‍ مى كند كه مدبّر خود نيست، و كسى جز خداى سبحان، مالك تدبير امر او نمى باشد.
 
پس مراد از «كفر» در اين جمله، مطلق حق پوشى است، كه دو مصداق دارد: يكى انكار ربوبيّت خدا، و يكى ترك عبادت اوست. و مؤيّد اين سخن، ذيل آيه است كه به جهات تدبير ربوبى اشاره مى كند. البته آن جهاتى كه با حق پوشى و ترك عبادت تناسب دارد. ولى بعضى از مفسّران، «كفر» در اين آيه را، به ترك شكر و كفران نعمت معنا كرده اند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۳۷ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۳۷ </center>
و اين توجيه هر چند در جاى خود صحيح است ولى مناسب تر از نظر سياق همان معنايى است كه ما براى كفر كرديم .
و اين توجيه، هرچند در جاى خود صحيح است، ولى مناسب تر از نظر سياق، همان معنايى است كه ما براى «كفر» كرديم.
در كشاف گفته جمله «'''قتل الانسان '''» نفرينى است بر انسان و اين نفرين در اصطلاح عرب از هر نفرين ديگر شنيع تر است چون كشته شدن ، بزرگترين شدائد دنيايى و رسوايى هاى آن است و جمله «'''ما اكفره '''» شگفت انگيزى از افراط انسان در كفران نعمت خداى تعالى است . و آنگاه گفته اين دو جمله با همه كوتاهيش خشن ترين نفرينى است كه به گوش عرب مى خورد و غليظترين اسلوب و پردلالت ترين كلام بر سخط و خشم گوينده است و از اين دو جمله با همه تقاربى كه در دو طرف آن است هيچ كلامى در مذمت دامنه دارتر از آن ديده نشده و هيچ كلامى جامع تر از آن در ملامت يافت نمى شود.
 
بعضى هم گفته اند كه : جمله «'''ما اكفره '''» استفهاميه است ، و مى پرسد كه چه چيز انسان را كافر كرده . ولى وجه قبلى بليغ ‌تر است .
در «كشّاف» گفته: جملۀ «قُتِلَ الإنسانُ»، نفرينى است بر انسان و اين نفرين در اصطلاح عرب، از هر نفرين ديگر شنيع تر است. چون كشته شدن، بزرگترين شداید دنيايى و رسوايى هاى آن است؛ و جملۀ «مَا أكفَرَه»، شگفت انگيزى از افراط انسان در كفران نعمت خداى تعالى است. و آنگاه گفته: اين دو جمله، با همه كوتاهی اش، خشن ترين نفرينى است كه به گوش عرب مى خورد و غليظ ترين اسلوب و پُر دلالت ترين كلام بر سخط و خشم گوينده است. و از اين دو جمله، با همه تقاربى كه در دو طرف آن است، هيچ كلامى در مذمت دامنه دارتر از آن ديده نشده، و هيچ كلامى جامع تر از آن در ملامت يافت نمى شود.
 
بعضى هم گفته اند كه: جملۀ «مَا أكفَرَهُ»، استفهاميه است، و مى پرسد كه: چه چيز انسان را كافر كرده. ولى وجه قبلى بليغ ‌تر است.
<span id='link220'><span>
<span id='link220'><span>


۱۶٬۸۸۹

ویرایش