الانسان ٢٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۱۹
ترجمه
الانسان ٢٦ | آیه ٢٧ | الانسان ٢٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَذَرُونَ»: رها میسازند. ترک میگویند. «وَرَآءَهُمْ»: پشت سر خود. مقابل و جلو خود (نگا: المصحف المیسّر). «ثَقِیلاً»: سخت و پر دردسر. دشوار و ناگوار. مراد قیامت است.
تفسیر
- آيات ۲۳ - ۳۱، سوره دهر
- امر به صبر و نهى از اطاعت از فساق و كفار
- معناى آيه : ((نحن خلقناهم و شددنا اسرهم ...)) كه متضمّن دفع يك توّهم در مورد قدرت خداى تعالى است
- اشاره به اينكه مشيّت بنده موقوف بر مشيّت خدا است (و ما تشاؤ ن الا ان يشاء اللّه )
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته از جمله ((و ما تشاؤ ن ...))
نکات آیه
۱ - محبت و دلبستگى به دنیا و بى اعتنایى به قیامت و حیات اخروى، از نشانه هاى کافران و گناه پیشگان است. (و لاتطع منهم ءاثمًا أو کفورًا ... إنّ هؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً)
۲ - دنیا، جهانى است گذرا و ناپایدار. (إنّ هؤلاء یحبّون العاجلة) برداشت یاد شده، از نام گذارى دنیا به «عاجلة» (زودگذر) استفاده مى شود.
۳ - نقد طلبى و نداشتن دوراندیشى، ریشه دلبستگى به دنیا و بى اعتنایى به حیات اخروى (إنّ هؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً) به کارگیرى واژه «عاجلة» ( از ماده «عجله») جاى «الدنیا»، مى رساند که نقد بودن متاع دنیا و امکان دستیابى سریع تر به آن، نقش عمده اى در دلبسته شدن انسان به دنیا دارد.
۴ - محبت و دلبستگى به دنیا، سرچشمه گناه، کفر و ناسپاسى است. (و لاتطع منهم ءاثمًا أو کفورًا ... إنّ هؤلاء یحبّون العاجلة)
۵ - قیامت، روزى بس سنگین و دشوار (و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً)
۶ - گناه پیشگان و کافران، در قیامت با سختى ها و مشکلات سنگین و طاقت فرسا روبه رو خواهند شد. (و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً)
۷ - علاقه به دنیا و توجّه به آبادانى حیات دنیوى، در صورت بى اعتنایى به امر آخرت و حیات اخروى، مورد نکوهش و محکوم در نگاه وحى (إنّ هؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً) برداشت یاد شده با توجّه به این نکته است که آیه شریفه درصدد نکوهش و محکوم کردن کسانى است که تنها به دنیا دلبسته و آخرت را رها کرده اند.
۸ - تأثیر تمایلات و حبّ و بغض هاى انسان ها، در شکل گیرى اندیشه ها و باورهاى آنان (و لاتطع منهم ءاثمًا أو کفورًا ... إنّ هؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً)
۹ - آخرت طلبى، ناسازگار با گرایش به دنیا و دلبسته شدن به آن (إنّ هؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً)
۱۰ - دنیاگرایى و آخرت گریزى گنه پیشگان و کافران، فلسفه منع شدن پیامبر(ص) از پیروى از آنان (و لاتطع منهم ءاثمًا أو کفورًا ... إنّ هؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً) برداشت یاد شده، با توجّه به این نکته است که آیه شریفه، در مقام تعلیل براى منع از اطاعت از گنه پیشگان و کافران (و لاتطع منهم آثماً أو کفوراً) است.
۱۱ - پیروى از دنیاگرایان و آخرت گریزان، ممنوع است. (و لاتطع منهم ... إنّ هؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً)
موضوعات مرتبط
- آخرت: منشأ اعراض از آخرت ۳
- آخرت طلبى: آثار آخرت طلبى ۹
- احکام :۱۱
- اطاعت: ممنوعیت اطاعت از دنیاطلبان ۱۱; ممنوعیت اطاعت از معرضان از آخرت ۱۱
- تمایلات: نقش تمایلات ۸
- دشمنى: نقش دشمنى ها ۸
- دنیا: حقیقت دنیا ۲; ناپایدارى دنیا ۲
- دنیاطلبان :۱
- دنیاطلبى: آثار دنیاطلبى ۴; سرزنش دنیاطلبى ۷; منشأ دنیاطلبى ۳; موانع دنیاطلبى ۹
- دوستى: نقش دوستى ها ۸
- عقیده: عوامل مؤثر در عقیده ۸
- غفلت: سرزنش غفلت از آخرت ۷
- قیامت: سختى قیامت ۵; معرضان از قیامت ۱; ویژگیهاى قیامت ۵
- کافران: آثار آخرت گریزى کافران ۱۰; آثار دنیاطلبى کافران ۱۰; دنیاطلبى کافران ۱; صفات کافران ۱; فلسفه اعراض از کافران۱۰; کافران در قیامت ۶; مشکلات اخروى کافران ۶
- کفر: منشأ کفر ۴
- کفران: منشأ کفران نعمت ۴
- گناه: منشأ گناه ۴
- گناهکاران: آثار آخرت گریزى گناهکاران ۱۰; آثار دنیاطلبى گناهکاران ۱۰; دنیاطلبى گناهکاران ۱; صفات گناهکاران ۱; فلسفه اعراض از گناهکاران۱۰; گناهکاران در قیامت ۶; مشکلات اخروى گناهکاران ۶
- محمد(ص): تکلیف محمد(ص) ۱۰
- منفعت طلبى: آثار منفعت طلبى ۳