الانسان ١٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۱۸
ترجمه
الانسان ١١ | آیه ١٢ | الانسان ١٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«حَرِیراً»: ابریشم که جامه بهشتیان است (نگا: حجّ / ، فاطر / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۲۲، سوره دهر
- اشاره به مضامين سوره مباره دهر
- مراد از اينكه انسان شى ء مذكورى نبوده ، و احتجاجى كه اين بيان متضمّن است
- مقصود از ابتلاء انسان (نبتليه ) و آنچه از تفريع ((فجعلناه سميعا بصيرا)) بر آناستفاده مى شود
- معناى شكر و كفر و دو نكته اى كه از آيه : ((انّا هديناهالسبيل امّا شاكرا و كفورا)) استفاده مى شود
- فرق بين هدايت تكوينى و هدايت تشريعى
- بيان اينكه فطرت و خلقت آدمى شاهد بر حقّ و واجب الاتّباع بودن دعوت تشريعى الهىاست
- مراد از ((ابرار))، و صفات ايشان
- توضيحى در مورد تنعّم ابرار و نوشيدنشان از چشمه اى كه ((يشرب بها عباداللّه ...))
- مفاد، سبب و محلّ نزول آيه : ((و يطعمون الطعام على حبّه ...))
- معناى اينكه عملى به خاطر وجه اللّه انجام شود
- وصف نعمت هاى بهشتى ابرار كه در مقابل صبرشان در راه خدا داده شده اند
- مقصود از ((شراب طهور)) كه در بهشت به ابرار نوشانده مى شود
- اشاره به وجه اينكه در شمار نعم بهشتى ابرار، از حورالعين نام برده نشده است
- چند روابت حاكى از مدنى بودن سوره هل اتى
- رواياتى راجع به نزول سوره هل اتى در شاءن اميرالمؤ منين و فاطمه (عليهماالسّلام )
- چند روايت از طرق عامّه دالّ بر جضور مردى سياه نزدرسول اللّه (صلى الله عليه و آله ) و نزول سوره هل اتى
- نقد و بررسى روايات فوق و اثبات نزول سوره در شاءن(اهل بيت (ع ) )
- ردّ سخن يكى از مفسّرين دائر بر اينكه سوره هل اتى مكّى است
- رواياتى در بيان معناى جمله : ((لم يكن شيئا مذكورا))
- رواياتى ديگر در زيل برخى آيات گذشته : ((انا هديناهالسبيل ...))، ((عينا يشرب بها عباد الله ...))، ((و يطعمون الطعام ...)) و...
- رواياتى در تفسير آيات مربوط به وصف بهشت و نعمتهاى آن
- (در ذيل آيه : ((هل اتى على الانسان حين من الدهر لم يكن شيئا مذكورا))
نکات آیه
۱ - بوستانى بزرگ و پرنعمت و لباسى فاخر از حریر، پاداش ابرار در قیامت (إنّ الأبرار ... و جزیهم بما صبروا جنّة و حریرًا) «جنّة» به معناى بوستان است و تنکیر آن بر تعظیم و تفخیم دلالت مى کند.
۲ - صبر و شکیبایى ابرار در راه خدا، سبب بهره مندى آنان از بهشت و موهبت هاى آن است. (و جزیهم بما صبروا جنّة و حریرًا)
۳ - وفاى به نذر، ایثار و انفاق به نیازمندان جامعه بدون چشمداشتى و خوف از قیامت، از موجبات ورود به بهشت و بهره مندى از موهبت هاى آن است. یوفون بالنذر و یخافون یومًا ... إنّما نطعمکم لوجه اللّه ... و جزیهم بما صبروا جنّة و حریرًا از مصادیق مورد نظر صبر در این آیه، موارد یاد شده است که در آیات پیش در وصف ابرار آمده است.
۴ - دین دارى و نیل به کمالات معنوى و سعادت ابدى، نیازمند به صبر و شکیبایى است. (جزیهم بما صبروا جنّة و حریرًا)
۵ - نقش اساسى و محورى صبر در راه خدا، در رسیدن انسان به مقام ابرار (إنّ الأبرار ... جزیهم بما صبروا جنّة و حریرًا)
۶ - صبر در راه خدا، از موجبات ورود به بهشت و بهره مندى از موهبت هاى آن است. (و جزیهم بما صبروا جنّة و حریرًا)
روایات و احادیث
۷ - «عن أبى جعفر(ع) فى قوله: «و جزاهم بما صبروا جنّة و حریراً» قال: بما صبروا على الفقر و مصائب الدنیا;[۱] از امام باقر(ع) درباره سخن خداوند «و جزاهم بما صبروا جنّة و حریرًا» روایت شده که فرمود: [این پاداش] براى این است که بر فقر و مصیبت هاى دنیا صبر کرده اند».
موضوعات مرتبط
- ابرار: آثار صبر ابرار ۲; پاداش اخروى ابرار ۱; زمینه دستیابى به مقام ابرار ۵; لباس اخروى ابرار ۱
- انفاق: آثار انفاق ۳
- بهشت: باغهاى بهشت ۱; زمینه نعمتهاى بهشت ۲، ۳، ۶; موجبات بهشت ۲، ۳، ۶
- ترس: آثار ترس از قیامت ۳
- دیندارى: اهمیت صبر در دیندارى ۴; شرایط دیندارى ۴
- سعادت: زمینه سعادت ۴
- صبر: آثار صبر ۵، ۶; اهمیت صبر ۵; پاداش صبر ۷
- فقر: صبر در فقر ۷
- لباس: لباس حریر ۱
- مصیبت: صبر در مصیبت ۷
- نذر: آثار وفاى به نذر ۳
منابع
- ↑ بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۱۸۶، ح ۲۰.