روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۳۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۹:۱۲


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، أَبْوَابُ الْقَضَايَا وَ الْأَحْكَام-بَابُ الْحِيَلِ فِي الْأَحْكَام

قال ابو جعفر ع :

وَ ضَرَبَ رَجُلٌ رَجُلاً فِي هَامَتِهِ عَلَى‏ عَهْدِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ فَادَّعَى اَلْمَضْرُوبُ أَنَّهُ لاَ يُبْصِرُ بِعَيْنَيْهِ شَيْئاً وَ أَنَّهُ لاَ يَشَمُّ رَائِحَةً وَ أَنَّهُ قَدْ خَرِسَ فَلاَ يَنْطِقُ فَقَالَ‏ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ إِنْ كَانَ صَادِقاً فَقَدْ وَجَبَتْ لَهُ ثَلاَثُ دِيَاتِ اَلنَّفْسِ فَقِيلَ لَهُ وَ كَيْفَ يَسْتَبِينُ ذَلِكَ مِنْهُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ‏ حَتَّى نَعْلَمَ أَنَّهُ صَادِقٌ فَقَالَ أَمَّا مَا اِدَّعَاهُ فِي عَيْنَيْهِ وَ أَنَّهُ لاَ يُبْصِرُ بِهِمَا فَإِنَّهُ يَسْتَبِينُ ذَلِكَ بِأَنْ يُقَالَ لَهُ اِرْفَعْ عَيْنَيْكَ إِلَى عَيْنِ اَلشَّمْسِ فَإِنْ كَانَ صَحِيحاً لَمْ يَتَمَالَكْ إِلاَّ أَنْ يُغْمِضَ عَيْنَيْهِ‏ وَ إِنْ كَانَ صَادِقاً لَمْ يُبْصِرْ بِهِمَا وَ بَقِيَتْ عَيْنَاهُ مَفْتُوحَتَيْنِ وَ أَمَّا مَا اِدَّعَاهُ فِي خَيَاشِيمِهِ‏ وَ أَنَّهُ لاَ يَشَمُّ رَائِحَةً فَإِنَّهُ يَسْتَبِينُ ذَلِكَ بِحُرَاقٍ يُدْنَى مِنْ أَنْفِهِ‏ فَإِنْ كَانَ صَحِيحاً وَصَلَتْ رَائِحَةُ اَلْحُرَاقِ إِلَى دِمَاغِهِ وَ دَمَعَتْ عَيْنَاهُ وَ نَحَّى بِرَأْسِهِ‏ وَ أَمَّا مَا اِدَّعَاهُ فِي لِسَانِهِ مِنَ اَلْخَرَسِ وَ أَنَّهُ لاَ يَنْطِقُ فَإِنَّهُ يَسْتَبِينُ‏ ذَلِكَ بِإِبْرَةٍ تُضْرَبُ عَلَى لِسَانِهِ فَإِنْ كَانَ يَنْطِقُ خَرَجَ اَلدَّمُ أَحْمَرَ وَ إِنْ كَانَ لاَ يَنْطِقُ خَرَجَ اَلدَّمُ أَسْوَدَ


من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۳۴ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۳۶
روایت شده از : امام على عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۳
بخش : أبواب القضايا و الأحكام-باب الحيل في الأحكام
عنوان : حدیث امام على (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۳ أَبْوَابُ الْقَضَايَا وَ الْأَحْكَام‏-بَابُ الْحِيَلِ فِي الْأَحْكَام‏
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۴ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۲۳

از امام باقر عليه السّلام روايت شده كه فرمود: مردى در زمان امير المؤمنين بر سر شخصى كوبيد و مرد مزبور ادّعا كرد كه بينائى‏اش را از دست داده است و بوئى را نيز نمى‏شنود و زبانش هم از كار افتاده است و قدرت سخن گفتن نيز ندارد، امير المؤمنين فرمود: اگر راست بگويد بايد سه بار ديه تمام بدو داده شود. پرسيدند از كجا روشن كنيم كه او راستگو است يا خلاف مى‏گويد؟ حضرت فرمود: اما اينكه ادعا مى‏كند نمى‏بيند باين صورت مشخص مى‏شود كه باو بگوئيد بخورشيد بنگرد، اگر چشمانش سالم باشد نخواهد توانست به چشمه خورشيد بنگرد مگر اينكه مرتّب چشمانش بر هم مى‏خورد و چنانچه راست بگويد چشمانش بدون هيچ گونه بر هم خوردن به چشمه خورشيد باز خواهد ماند، و اما اينكه ادعا كرده كه بوئى نمى‏شنود سوخته چخماق به بينى او نزديك سازند چنانچه سالم باشد بوى سوختگى بدماغ او خواهد رسيد و چشمانش اشك آلود خواهد گشت و سر خود را بناچار بسوئى خواهد كشيد، و اينكه گويد زبانش بند آمده و نمى‏تواند سخن بگويد، سوزنى بر زبان او بزنيد اگر خون سرخ بيرون جست زبانش سالم است و اگر خون سياه بيرون آمد راست مى‏گويد.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)