النجم ٣١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۴۲
ترجمه
النجم ٣٠ | آیه ٣١ | النجم ٣٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لِیَجْزِیَ ...»: حرف (ل) لام غایت است. بنابراین جزا و سزا غایت و هدف آفرینش است. «بِالْحُسْنی»: به بهترین وجه. به سبب اعمال نیک. پاداش نیکو که بهشت است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
لِيَجْزِيَ اللَّهُ کُلَ نَفْسٍ مَا... (۱) وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ... (۲) خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ... (۲) لِيُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي... (۰) وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ... (۲) وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَ... (۲) خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَ... (۲)
تفسیر
- آيات ۱۹ - ۳۲، سوره نجم
- احتجاج عليه بت پرستى و اعتقاد به اينكه ملائكه دختران خدا و شفعايند
- مشركين هيچ دليلى بر الوهيت آلئه خود ندارد
- انسان به صرف آرزو مالك آرزويش نمى شود!
- شفاعت ملائكه مشروط به اذن و رضاى خداى سبحان است
- مقصود از اينكه فرمود مشركين بدانچه مى گويند علم ندارند و جز ((ظن )) را پيروىنمى كنند...
- وجه تفريع جزاء بد كاران و نكوكاران بر مالكيت خداى سبحان
- مقصود از استثناى ((الا اللمم )) در آيه : ((الذين يجتنبون كبائر الاثم و الفواحش الااللمم ...))
نکات آیه
۱ - گستره آفرینش (آسمان ها، زمین و...)، تحت مالکیت مطلقه الهى (و للّه ما فى السموت و ما فى الأرض)
۲ - جهان آفرینش، داراى آسمان هاى متعدد (و للّه ما فى السموت)
۳ - علم گسترده و قدرت مطلقه خداوند، پشتوانه حتمى بودن نظام جزا و پاداش او (هو أعلم ... و للّه ما فى السموت و ... لیجزى)
۴ - پاداش و کیفر الهى، بر محور عملکرد نیک و بد آدمى قرار دارد. (لیجزى الذین أس-وا بما عملوا و یجزى الذین أحسنوا بالحسنى)
۵ - خداگریزى و دنیامدارى، سرچشمه اصلى بدکردارى در انسان (تولّى عن ذکرنا و لم یرد إلاّ الحیوة الدنیا ... لیجزى الذین أس-وا بما عملوا) از ارتباط آیات شریفه، استفاده مى شود که منشأ عملکرد ناشایست، گرایش هاى خداگریزانه و دنیامحورانه است.
۶ - رعایت عدالت، در نظام کیفر و جزاى الهى (لیجزى الذین أس-وا بما عملوا)
۷ - تفضل الهى، نمایان و متبلور در پاداش به نیک کرداران (و یجزى الذین أحسنوا بالحسنى) صیغه تفضیلى «الحسنى»، نشانگر آن است که نیک کرداران، بیشتر از شایستگى و استحقاق خویش، از پاداش هاى الهى بهره مند خواهند شد.
۸ - توجه به نظام مجازات و پاداش الهى در آخرت، گرایش دهنده انسان به نیکى ها و بازدارنده وى از زشتى ها (لیجزى الذین أس-وا بما عملوا و یجزى الذین أحسنوا بالحسنى)
۹ - جزاى عادلانه به بدکرداران و پاداش برتر و افزون بر استحقاق به نیکوکاران، عملى ارزشمند و خداپسندانه (لیجزى الذین أس-وا بما عملوا و یجزى الذین أحسنوا بالحسنى)
روایات و احادیث
۱۰ - «عن زیدبن وهب إنّ علیّاً(ع) قال: ...و لکنّه جعل الدنیا دار الأعمال و جعل الأخرة دار الجزاء و القرار «لیجزى الذین أساؤا بما عملوا و یجزى الذین أحسنوا بالحسنى»...;[۱] زیدبنوهب گوید: امام على(ع) فرمود: ...خداوند دنیا را خانه عمل و آخرت را منزل جزا و آرامش قرار داده است تا بدکاران را به کیفر بدى هایشان برساند و نیکوکاران را پاداش نیک دهد»... .
موضوعات مرتبط
- آرامش: محل آرامش ۱۰
- آسمان: تعدد آسمان ها ۲; مالک آسمان ها ۱
- آفرینش: مالک آفرینش ۱
- احسان: زمینه احسان ۸
- ارزشها :۹
- انگیزش: عوامل انگیزش ۸
- بدکاران: کیفر بدکاران ۹
- پاداش: تفضل در پاداش ۹; مکان پاداش ۱۰; ملاک پاداش ۴
- خدا: آثار علم خدا ۳; آثار فضل خدا ۷; آثار قدرت خدا ۳; پاداشهاى خدا ۶; حتمیت پاداشهاى خدا ۳; عدالت خدا ۶; کیفرهاى خدا ۶; وسعت مالکیت خدا ۱
- دنیاطلبى: آثار دنیاطلبى ۵
- ذکر: آثار ذکر پاداشهاى خدا ۸; آثار ذکر کیفرهاى خدا ۸
- زمین: مالک زمین ۱
- عدالت: ارزش عدالت ۹
- عمل: آثار عمل ۴; پاداش عمل ۱۰; عمل پسندیده ۹; فرصت عمل ۱۰; کیفر عمل ۱۰; منشأ عمل ناپسند ۵; موانع عمل ناپسند ۸
- غفلت: آثار غفلت از خدا ۵
- کیفر: عدالت در کیفر ۹; ملاک کیفر ۴
- محسنان: پاداش محسنان ۷، ۹; تفضل به محسنان ۷، ۹
- نظام جزایى :۴
منابع
- ↑ بحارالأنوار، ج ۳۲، ص ۴۶۵، ح ۴۰۳.