النمل ٥١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۲۳
ترجمه
النمل ٥٠ | آیه ٥١ | النمل ٥٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَنَّا دَمَّرْنَاهُمْ ...»: مؤوّل به مصدر و بدل از (عاقِبَةُ مَکْرِهِمْ) است. یا خبر مبتدای محذوف میباشد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
فَعَقَرُوهَا فَقَالَ تَمَتَّعُوا فِي... (۰)
فَعَقَرُوا النَّاقَةَ وَ عَتَوْا عَنْ... (۱) وَ يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَ... (۰) وَ قَدْ مَکَرَ الَّذِينَ مِنْ... (۴)
تفسیر
نکات آیه
۱ - خداوند، خواهان اندیشیدن انسان در فرجام فسادگران گذشته تاریخ (فانظر کیف کان عقبة مکرهم)
۲ - مطالعه و تأمل در سرنوشت شوم ثمودیان، دربردارنده درس و عبرت براى انسان ها (فانظر کیف کان عقبة مکرهم)
۳ - گرفتار شدن ثمودیان به عذاب ویرانگر و کیفر نابودکننده الهى، پیش از تحقق توطئه آنان علیه صالح(ع) و خانواده اش (فانظر کیف کان عقبة مکرهم أنّا دمّرنهم) «تدمیر» (مصدر «دمّرنا») مرادف «إهلاک» است. حال اگر گروه هاى توطئه گر در برنامه ترور صالح(ع) موفق مى شدند، دعوت خداوند از انسان ها براى عبرت گیرى از سرنوشت آنان معنا نداشت. بنابراین عبارت «أنّا دمّرناهم»; یعنى، «أهلکناهم قبل أن یحققوا مکرهم; ما آنان را پیش از آن که بتوانند طرحشان را پیاده کنند، نابود ساختیم».
۴ - کیفر الهى براى توطئه گران علیه صالح، دامنگیر تمامى کافران ثمود (أنّا دمّرنهم و قومهم أجمعین)
۵ - نقش سردمداران کفر و فساد در هلاکت و بدبختى تمامى جامعه (أنّا دمّرنهم و قومهم) ضمیر «هم» به گروه هاى نُه گانه بازمى گردد که طرح ترور شبانه صالح و خانواده اش را ریخته بودند. و از این که نام آنان به صورت مجزا و مقدم بر نام قومشان یاد شده است، مطلب فوق استفاده مى شود.
۶ - هشدار خداوند به اشرار قریش در قبال توطئه علیه پیامبر(ص) (فانظر کیف کان عقبة مکرهم أنّا دمّرنهم) با توجه به این که سوره نمل در مکه نازل شده، مى توان گفت که آیه فوق از یک سو پیام دار حمایت خداوند از پیامبر(ص) و تقویت روحیه مؤمنان است و از سوى دیگر هشدارى به سران مشرک مکه است که از سرنوشت ثمودیان عبرت بگیرند و از توطئه علیه پیامبر(ص) دست بردارند و یا به فکر توطئه علیه او نیفتند.
۷ - حمایت خدا از پیامبر(ص) در قبال توطئه اشرار قومش علیه او (فانظر کیف کان عقبة مکرهم أنّا دمّرنهم) مقصود از آیه یاد شده این است که: اى پیامبر! ناکامى مفسدان پیشین را مشاهده کن و اطمینان داشته باش که دشمنان تو نیز فرجامى جز آن نخواهند داشت.
۸ - اراده خدا حاکم بر تحولات تاریخ (أنّا دمّرنهم و قومهم أجمعین)
۹ - ثمودیان، متشکل از قبیله ها و عشیره هاى مختلف * (و کان فى المدینة تسعة رهط ... أنّا دمّرنهم و قومهم أجمعین) برداشت یاد شده بر این اساس است که «قومهم» به تقدیر «قوم کلّ واحد منهم» باشد; یعنى، ما قوم و قبیله هر یک از آن گروه هاى نُه گانه را به همراه آنها نابود ساختیم.
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۶
- تاریخ: منشأ تحولات تاریخ ۸
- تعقل: تعقل در فرجام مفسدان ۱
- جامعه: آسیب شناسى اجتماعى ۵; عوامل هلاکت جامعه ۵
- حمایتهاى خدا: مشمولان حمایتهاى خدا ۷
- خدا: توصیه هاى خدا ۱; حاکمیت اراده خدا ۸; هشدارهاى خدا ۶
- رهبران: نقش رهبران کفر ۵
- صالح(ع): قصه صالح(ع) ۴; کیفر توطئه علیه صالح(ع) ۴
- عبرت: عوامل عبرت ۲
- عذاب: اهل عذاب ۳
- قریش: هشدار به قریش ۶
- قوم ثمود: تاریخ قوم ثمود ۳، ۴، ۹; ساختار اجتماعى قوم ثمود ۹; عبرت از فرجام قوم ثمود ۲; عذاب قوم ثمود ۳; کیفر قوم ثمود ۴
- محمد(ص): توطئه علیه محمد(ص) ۶; حامى محمد(ص) ۷