ریشه صيد: تفاوت میان نسخهها
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added root proximity by QBot) |
||
خط ۲۹: | خط ۲۹: | ||
=== قاموس قرآن === | === قاموس قرآن === | ||
شكار كردن. «صاده صيداً:قنصه و اخذه بحيلة» [مائده:2]. چون از احرام خارج شديد شكار بكنيد يعنى بعد از احلال شكار جايز است. صيد همان طور كه مصدر است به معنى مفعول يعنى شكار شده نيز مىآيد [مائده:95]. ايضاً [مائده:96]. آيات صيد در قرآن مجيد همه در سوره مائده است آيات: 1و2و94و95و96. صيد در اسلام در صورتى حلال است كه شخص براى تأمين مخارج خويش و عائلهاش شكار كند و براى خوشگذرانى حرام مىباشد. فقهاء سفر كسانى را كه براى تفريح به شكار مىروند سفر معصيت دانسته و حكم به اتمام ر.زه و نماز كردهاند. حرمت شكار تفريحى ظاهراً از آن جهت است كه روا نيست شخص براى ارضاء تمايل نفسانى خويش حيوانات و پرندگانى را كه در اين زمين پهناور بىآن كه به كسى آزار برسانند مىچرند و مىپرند بىآن كه به كسى آزار برسانند مىچرخند و مىپرند و خداى خويش را تسبيح مىكنند، از نردبان هستى پياده كند. ولى اگر احتياج داشته باشد آن مطلب ديگرى است. شكار كردن احكام به خصوصى دارد كه در فقه اسلامى مشروحاً بيان شده است و اين كتاب محل بررسى آنها نيست. | شكار كردن. «صاده صيداً:قنصه و اخذه بحيلة» [مائده:2]. چون از احرام خارج شديد شكار بكنيد يعنى بعد از احلال شكار جايز است. صيد همان طور كه مصدر است به معنى مفعول يعنى شكار شده نيز مىآيد [مائده:95]. ايضاً [مائده:96]. آيات صيد در قرآن مجيد همه در سوره مائده است آيات: 1و2و94و95و96. صيد در اسلام در صورتى حلال است كه شخص براى تأمين مخارج خويش و عائلهاش شكار كند و براى خوشگذرانى حرام مىباشد. فقهاء سفر كسانى را كه براى تفريح به شكار مىروند سفر معصيت دانسته و حكم به اتمام ر.زه و نماز كردهاند. حرمت شكار تفريحى ظاهراً از آن جهت است كه روا نيست شخص براى ارضاء تمايل نفسانى خويش حيوانات و پرندگانى را كه در اين زمين پهناور بىآن كه به كسى آزار برسانند مىچرند و مىپرند بىآن كه به كسى آزار برسانند مىچرخند و مىپرند و خداى خويش را تسبيح مىكنند، از نردبان هستى پياده كند. ولى اگر احتياج داشته باشد آن مطلب ديگرى است. شكار كردن احكام به خصوصى دارد كه در فقه اسلامى مشروحاً بيان شده است و اين كتاب محل بررسى آنها نيست. | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
کم:100, حرم:61, ل:58, حلل:51, من:47, ه:44, انتم:39, لا:35, وله:35, اله:35, الله:34, قتل:34, على:32, ما:32, برر:24, نيل:24, بحر:24, ف:24, نن:22, شىء:22, طعم:22, اذا:22, سير:22, غير:22, متع:22, ب:20, نقم:20, امن:20, دوم:20, انن:20, جرم:20, رضو:20, الذين:18, هم:18, يدى:18, ذو:18, ربب:17, وقى:17, رمح:17, تلو:17, عزز:17, ها:17, ايى:15, شنء:15, الم:13, قوم:13, حکم:13, علم:13, يا:13, الا:13, فضل:13, نعم:12, بغى:12, ان:12, عمد:12, الذى:10, جزى:10, بهم:10, رود:10, صدد:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۱
تکرار در قرآن: ۶(بار)
قاموس قرآن
شكار كردن. «صاده صيداً:قنصه و اخذه بحيلة» [مائده:2]. چون از احرام خارج شديد شكار بكنيد يعنى بعد از احلال شكار جايز است. صيد همان طور كه مصدر است به معنى مفعول يعنى شكار شده نيز مىآيد [مائده:95]. ايضاً [مائده:96]. آيات صيد در قرآن مجيد همه در سوره مائده است آيات: 1و2و94و95و96. صيد در اسلام در صورتى حلال است كه شخص براى تأمين مخارج خويش و عائلهاش شكار كند و براى خوشگذرانى حرام مىباشد. فقهاء سفر كسانى را كه براى تفريح به شكار مىروند سفر معصيت دانسته و حكم به اتمام ر.زه و نماز كردهاند. حرمت شكار تفريحى ظاهراً از آن جهت است كه روا نيست شخص براى ارضاء تمايل نفسانى خويش حيوانات و پرندگانى را كه در اين زمين پهناور بىآن كه به كسى آزار برسانند مىچرند و مىپرند بىآن كه به كسى آزار برسانند مىچرخند و مىپرند و خداى خويش را تسبيح مىكنند، از نردبان هستى پياده كند. ولى اگر احتياج داشته باشد آن مطلب ديگرى است. شكار كردن احكام به خصوصى دارد كه در فقه اسلامى مشروحاً بيان شده است و اين كتاب محل بررسى آنها نيست.
ریشههای نزدیک مکانی
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
الصَّيْدِ | ۲ |
فَاصْطَادُوا | ۱ |
الصَّيْدَ | ۱ |
صَيْدُ | ۲ |