الشعراء ٢٠٨: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۱۹
ترجمه
الشعراء ٢٠٧ | آیه ٢٠٨ | الشعراء ٢٠٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قَرْیَةٍ»: شهر و دیار. مراد ساکنان آنجا است.
تفسیر
- آيات ۱۹۲ - ۲۲۷، سوره شعراء
- معناى ((انزال )) و ((تنزيل )) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم
- توضيح و تفصيل معناى جمله : ((نزل به الروح الامين على قلبك ))
- بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب
- وجوه متعدد و بى پايه اى كه راجع به انزال وحى بر قلب پيامبر(صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) گفته شده است
- اشاره به سخيف ترين قول در كيفيت نزول وحى توسط فرشته بر پيامبر صلى اللّهعليه و آله
- معناى اينكه فرمود قرآن در كتب انبياى گذشته آمده بود (انه لفى ذبر الاولين )
- تفسير ((ولو نزلناه على بعض الاءعجمين فقراه عليهم ما كانوا به مؤ منين )) و معناى((اعجمين ))
- معناى آيه شريفه : ((كذلك سلكناه فى قلوب المجرمين :اينچنين قرآن را در دلهاى مجرمانعبور مى دهيم )).
- هلاكت هر قومى بعد از اتمام حجت با آنان بوده است
- ظالم نبودن خدا به چه معنا است ؟
- پاسخ خداى تعالى به اين افتراى مشركين كه مى گفتند محمد (صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) جنى دارد كه قرآن را برايش مى آورد
- زندگى خاكى ملازم با تكليف است و عصمت انبياء عليهم السلام با مكلف بودن ايشانمنافات ندارد
- اشاره به اينكه در دعوت دينى استثنا و تبعيض راه ندارد (و انذر عشيرتك الاقربين )
- توضيح اينكه شياطين بر هر افاك اثيم نازل مى شوند
- جواب به تهمت ديگرى كه مشركان بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله وسلم مى زدند و اورا شاعر و كلام وحى را شعر مى خواندند
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- نگرانى پيامبر صلى اللّه عليه و آله از سرنوشت امت پس از خود
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر گرامى صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- پيمان برادرى و يارى بستن على عليه السّلام بارسول الله صلى اللّه عليه و آله وسلم بعد از انذار عشيرة اقربين
- دو روايت در ذيل ((و تقلبك فى الساجدين )) در خطاب بر پيامبر اكرم صلى اللّه عليهو آله است
- روايتى درباره شعر و شعرا و نزول آيه : ((و الشعراء يتبعهم الغاوون ...))
نکات آیه
۱ - هلاکت و کیفر جوامع تبه کار، همواره پس از اتمام حجت الهى بر آنان بوده است. (و ما أهلکنا من قریة إلاّ لها منذرون)
۲ - سنت الهى، بر انذار و بیم دهى مکرر حق ناپذیران پیش از عذاب (و ما أهلکنا من قریة إلاّ لها منذرون)
۳ - نیاز جوامع بشرى به انذار و انذارگرانى از جانب خداوند (و ما أهلکنا من قریة إلاّ لها منذرون)
۴ - انذار، کارآمدترین و مؤثرترین وسیله هدایت (و ما أهلکنا من قریة إلاّ لها منذرون) انتخاب وصف انذارگرى از میان همه اوصاف مبلغان الهى، مى تواند اشاره به مطلب فوق داشته باشد.
موضوعات مرتبط
- اتمام حجت: آثار اتمام حجت ۱
- انذار: آثار انذار ۴
- جامعه: نیازهاى معنوى جامعه ۳
- حق: انذار حق ناپذیران ۲
- خدا: اتمام حجت خدا ۱; سنتهاى خدا ۲; قانونمندى کیفرهاى خدا ۱
- سنتهاى خدا: سنت انذار ۲
- نیازها: نیاز به انذار ۳; نیاز به منذر ۳
- هدایت: ابزار هدایت ۴; انذار در هدایت ۴