الكوثر ١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا ارزانی داشتیمت کوثر | |-|معزی=همانا ارزانی داشتیمت کوثر | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الكوثر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الكوثر | نزول = [[نازل شده در سال::1|١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::1|١]] | قبلی = سوره الكوثر | بعدی = الكوثر ٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْکَوْثَرَ»: مبالغه در کثرت است، یعنی خیر و خوبی بینهایت فراوان. | «الْکَوْثَرَ»: مبالغه در کثرت است، یعنی خیر و خوبی بینهایت فراوان. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۷
ترجمه
سوره الكوثر | آیه ١ | الكوثر ٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْکَوْثَرَ»: مبالغه در کثرت است، یعنی خیر و خوبی بینهایت فراوان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۳، سوره كوثر
- اقوال مختلف درباره مراد از ((كوثر)) و بيان شواهددال بر اينكه مراد از آن ذريّه پيامبر (صلى الله عليه و آله ) يعنى فرزندان فاطمه(عليه السلام ) است
- مراد از امر صلوة و نحر بعد از منت گذاردن به اعطاء كوثر
- رواياتى درباره اينكه مراد از ((نحر)) در ((فصلّ لربّك و انحر)) بلند كردن دست هادر موقع اداء تكبير است
- ذكور، كسى كه زخم زبان زد، و نزول سوره كوثر
نکات آیه
۱ - خداوند، پیامبر(ص) را از خوبى هاى فراوان برخوردار ساخت. (إنّا أعطینک الکوثر) بر حروف اصلى «کوثر» (کاف، ثاء و راء)، حرف «واو» اضافه شد تا بر افزون بودن وصف کثرت دلالت کند; این کلمه نام نهرى در بهشت نیز مى باشد (مقاییس اللغة). به مردى که سرور و داراى خیر فراوان باشد «کوثر» گفته مى شود (صحاح) و در معناى آن، عدد فراوان نیز گفته شده است. (مصباح)
۲ - برخوردارى از نسلى گسترده، بشارت خداوند به پیامبر(ص) (إنّا أعطینک الکوثر) براساس شأن نزول این سوره، سخن از عطاى کوثر به پیامبر(ص)، در پاسخ کسى است که آن حضرت را از تداوم نسل محروم دانسته بود. بنابراین جمله «إنّا أعطیناک الکوثر»، بشارتى است که لفظ ماضى در آن، بر تحقق حتمى کوثر در آینده و عطاى نسلى فراوان به پیامبر(ص) دلالت دارد.
۳ - گسترش نسل پیامبر(ص)، از خبرهاى غیبى قرآن (إنّا أعطینک الکوثر)
۴ - خداوند، بشارت دهنده پیامبر(ص) به کوثر بودن فاطمه(س) و فراوانى نسل آن حضرت از طریق او (إنّا أعطینک الکوثر) تاریخ قطعى زندگانى پیامبر(ص) - که از او پسرى نماند - گواه بر آن است که تنها مصداق کوثر، فاطمه(س) است.
۵ - حضرت فاطمه(س)، خیر فراوان و عطاى خداوند به پیامبر(ص) (إنّا أعطینک الکوثر) هر چند در شأن نزول ها و روایات سخنى از تطبیق «کوثر» بر «فاطمه»(س)، به میان نیامده است; ولى از آخرین آیه استفاده مى شود که نتیجه عطاى «کوثر»، «ابتر» (نسل بریده) نماندن پیامبر(ص) است. بنابراین فاطمه(س) که نسل پیامبر(ص) از او است، مصداق «کوثر» خواهد بود.
۶ - خداوند، حامى پیامبر(ص) در برابر زخم زبان دشمنان (إنّا أعطینک الکوثر) آن گونه که از ذیل این سوره استفاده مى شود، عطاى کوثر به پیامبر(ص) کارى است که خداوند در برابر طعنه ها و سخنان نیشدار دشمن انجام داد.
۷ - پیامبر(ص)، خواهان تداوم نسل خویش و در آرزوى داشتن ذریّه بود. (إنّا أعطینک الکوثر) لحن بشارت آمیز آیه شریفه، بیانگر اشتیاق پیامبر(ص) به داشتن فرزند است.
روایات و احادیث
۸ - «قال انس: بینا رسول اللّه(ص) ذات یوم بین أظهرنا ... فقرأ سورة الکوثر ثمّ قال أتدرون ما الکوثر قلنا اللّه و رسوله أعلم قال فإنّه نهر وعدنیه علیه ربّى خیراً کثیراً;[۱] انس گوید: روزى رسول خدا(ص) بین ما بود، پس سوره کوثر را قرائت کرد. آن گاه فرمود: آیا مى دانید کوثر چیست؟ گفتیم: خدا و رسول او داناتراند. فرمود: آن نهرى است که پروردگارم به من خیر کثیرى را بر آن وعده داده است».
۹ - «فى مجمع البیان [فى قوله] «إنّا أعطیناک الکوثر» قیل هو الشفاعة ... رووه عن الصادق(ع);[۲] درباره «...الکوثر» در مجمع البیان آمده است: گفته شده کوثر شفاعت است و این معنا را از امام صادق(ع) روایت کرده اند».
موضوعات مرتبط
- آرزو: آرزوى تداوم نسل ۷
- حمایتهاى خدا: مشمولان حمایتهاى خدا ۶
- خدا: بشارتهاى خدا ۲، ۴; عطایاى خدا ۵
- عطایاى خدا: مشمولان عطایاى خدا ۱
- فاطمه(س): خیریت فاطمه(س) ۵; فضایل فاطمه(س) ۴، ۵; کثرت نسل فاطمه(س) ۴
- قرآن: غیبگوییهاى قرآن ۳
- کوثر: مراد از کوثر ۸، ۹
- محمد(ص): آرزوهاى محمد(ص) ۷; ازدیاد نسل محمد(ص) ۳; بشارت فاطمه(س) به محمد(ص) ۴; بشارت کثرت نسل به محمد(ص) ۲; تفضل به محمد(ص) ۱، ۵; حامى محمد(ص) ۶; خواسته هاى محمد(ص) ۷; زخم زبان به محمد(ص) ۶; زخم زبان دشمنان محمد(ص) ۶; شفاعت محمد(ص) ۹; منشأ خیر بودن محمد(ص) ۱