المعارج ٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=برای کافران نیستش بازدارنده | |-|معزی=برای کافران نیستش بازدارنده | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = المعارج ١ | بعدی = المعارج ٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لِلْکَافِرِینَ»: واژه (لِ) میتواند به معنی (عَلی) باشد. | «لِلْکَافِرِینَ»: واژه (لِ) میتواند به معنی (عَلی) باشد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۱
ترجمه
المعارج ١ | آیه ٢ | المعارج ٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لِلْکَافِرِینَ»: واژه (لِ) میتواند به معنی (عَلی) باشد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
لَيْسَ لِوَقْعَتِهَا کَاذِبَةٌ (۱) وَ إِذْ قَالُوا اللَّهُمَ إِنْ کَانَ... (۰) وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ... (۰)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۸، سوره معارج
- مضامين سوره مباركه معارج و مكى و مدنى بودن آن
- مراد از سؤ ال سائل بعذاب واقع
- مقصود از توصيف خداى تعالى به ((ذى المعارج ))
- منظور از عروج ملائكه و روح در روز قيامت به سوى خدا
- مراد از اينكه كفار عذاب قيامت را دور مى بينند و خداوند نزديك مى بيند.
- بيان سختى روز قيامت بر گنهكاران به نحوى كه از فرزندان و كسان خود حالى نمىپرسند و حتى آرزو مى كنند آنها را فدايى خود كنند.
- ويژگى آتش جهنم و بيان كسانى را كه بسوى خود مى طلبد
- روايتى درباره نزول آيات ((ساءل سائل بعذاب واقع ....)) درباره مردى كه از نصبامير المومنين (عليه السلام ) به خلافت به خشم آمده تقاضاى عذاب كرد
- چند روايت ديگر در ذيل آيات مربوط به طول روز قيامت واحوال آن روز
نکات آیه
۱ - عذاب شدن کافران لجوج عصر بعثت، امرى قطعى از سوى خداوند و غیر قابل دفع از سوى کسى (للکفرین لیس له دافع) «للکافرین» خبر مقدم براى «لیس» و «دافع» اسم آن است. «لام» در «له» براى تقویت و ضمیر «له» مفعول مقدم براى «دافع» است; یعنى، «لیس للکافرین دافع یدفع العذاب عنهم»، (براى کافران کسى وجود ندارد که عذاب موعود را از آنان دفع کند).
۲ - کفر و حق ناپذیرى، موجب عذاب الهى است. (بعذاب واقع . للکفرین)
۳ - در برابر عذاب الهى، هیچ فردى و هیچ نیروى بازدارنده اى وجود ندارد. (لیس له دافع)
۴ - عذاب کافران در قیامت، امرى قطعى و غیرقابل دفع از سوى کسى (بعذاب واقع . للکفرین لیس له دافع) برداشت یاد شده، مبتنى بر این است که مراد از عذاب در آیه شریفه، عذاب اخروى باشد.
موضوعات مرتبط
- حق: آثار حق ناپذیرى ۲
- خدا: حتمیت عذابهاى خدا ۳; قدرت خدا ۳
- عذاب: استحاله دفع عذاب ۳; موجبات عذاب ۲
- کافران: حتمیت عذاب اخروى کافران ۴; حتمیت عذاب کافران صدراسلام ۱; لجاجت کافران صدراسلام ۱
- کفر: آثار کفر ۲
- موجودات: عجز اخروى موجودات ۴; عجز موجودات ۳