النجم ١٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آیا ستیزه کنید با او بر آنچه میبیند | |-|معزی=آیا ستیزه کنید با او بر آنچه میبیند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النجم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النجم | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::12|١٢]] | قبلی = النجم ١١ | بعدی = النجم ١٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«تُمَارُونَهُ»: با او مجادله و ستیزهگری میکنید (نگا: کهف / ، شوری / ). | «تُمَارُونَهُ»: با او مجادله و ستیزهگری میکنید (نگا: کهف / ، شوری / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶
ترجمه
النجم ١١ | آیه ١٢ | النجم ١٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تُمَارُونَهُ»: با او مجادله و ستیزهگری میکنید (نگا: کهف / ، شوری / ).
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۸، سوره نجم
- اشاره به غرض ومحتويات سوره مباركه نجم و مكى بودن آن
- چند قول درباره مراد از ((نجم )) در آيه : ((و النجم اذا هوى ))
- مقصود از اينكه فرمود: ((و ما ينطق عن الهوى ...))
- وجوه مختلف در معناى آيات : ((ذو مرة فاستوى و هو بالافق الا على ثم دنا فتدلى ...))
- شرح مفاد آيه : ((ما كذب الفؤ اد ما راءى ))
- گفتار بعضى مفسرين در تفسير (ماكذب الفواد ما راى )
- مقصود از ((نزلة اخرى )) و رؤ يت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )) در آيه :((و لقد رآه نزلة اخرى ))
- ((سدرة المنتهى )) چيست ؟
- معناى (ما زاع البصر و ما طغنى )
- چند روايت درباره مراد از نجم در ((و النجم اذا هوى ))، و رواياتى درذيل آيات مربوط به معراج پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) ۵۱
- رواياتى در ذيل (قاب قوسين ) و(ثم دنى فتدلى ) در نزديكى پيامبر با خداوند در شبمعراج
- رواياتى درباره رؤ يت قلبى رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) خداوند سبحانرا
- اشاره به اختلاف درباره اينكه معراج پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) جسمانى وروحانى يا فقط روحانى بوده .
نکات آیه
۱ - مجادلات و اظهار تردیدهاى مشرکان، درباره وحى و مشاهدات قلبى پیامبر(ص) (أفتمرونه على مایرى) «ممارات و مراء» (مصدر «تمارون») معادل «مجادله و جدال» است; یعنى، «أفتمارونه على مایرى».
۲ - بحث و جدل مشرکان با پیامبر(ص)، در عینى ترین حقایق مورد شهود آن حضرت، امرى نکوهیده و سرزنش بار (أفتمرونه على مایرى) استفهام در «أفتمارونه» براى توبیخ است.
۳ - بى ثمر بودن انکار معارف شهودى، با جدل و استدلال (أفتمرونه على مایرى) سرزنش مشرکان از سوى خداوند، به خاطر بحث و جدال درباره مشاهدات باطنى پیامبر(ص)، نشانگر آن است که این گونه امور جدل پذیر نیست.
۴ - استمرار و پیوستگى مشاهدات قلبى پیامبر(ص) (ما کذب الفؤاد مارأى . أفتمرونه على مایرى) تغییر سیاق از ماضى (رأى) به مضارع (یرى) مى تواند اشاره به استمرار و پیوستگى مشاهدات بر قلب پیامبر(ص) داشته باشد.
موضوعات مرتبط
- مجادله: مجادله بى ثمر ۳
- محمد(ص): ادراکات شهودى محمد(ص) ۴; سرزنش مجادله با محمد(ص) ۲; مجادله با محمد(ص) ۱
- مشرکان: شک مشرکان صدراسلام ۱; لجاجت مشرکان صدراسلام ۲; مجادله مشرکان صدراسلام ۱، ۲
- وحى: شک در وحى ۱