الزمر ٦٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=خدا است آفریدگار هر چیزی و اوست بر همه چیز وکیل | |-|معزی=خدا است آفریدگار هر چیزی و اوست بر همه چیز وکیل | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الزمر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الزمر | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::62|٦٢]] | قبلی = الزمر ٦١ | بعدی = الزمر ٦٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«وَکِیلٌ»: عهدهدار و نگاهدار. ناظر و مراقب (نگا: آلعمران / انعام / و و . | «وَکِیلٌ»: عهدهدار و نگاهدار. ناظر و مراقب (نگا: آلعمران / انعام / و و . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۹
ترجمه
الزمر ٦١ | آیه ٦٢ | الزمر ٦٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«وَکِیلٌ»: عهدهدار و نگاهدار. ناظر و مراقب (نگا: آلعمران / انعام / و و .
تفسیر
- آيات ۶۲ - ۷۵ سوره زمر
- اشاره به وحدانيت خدا در ربوبيت با بيان اينكه او خالق همه چيز ووكيل بر همه چيز است
- اشاره به عدم منافات عصمت با اختيار و بيان اينكه نهى پيامبر صلى الله عليه و آله ازشرك ورزيدن ،نهى حقيقى است
- معناى اينكه درباره مشركين فرمود: و ما قدروداالله حق قدره
- مراد از اينكه زمين در قيامت در قبضه خداوند است
- توضيحى درباره نفخه صور وصعقه آسمانيان و زمينيان
- مقصود از استثناء الا من شاءالله در آيه و نفس فى الصور...
- نفخه دوم و زنده شدن مردگان در قيامت
- مراد از اشراق زمين به نور پروردگارش در قيامت ، و وجوهى كه در اين باره گفته شدهاست
- كلام صاحب كشاف در معنى روشن شدن زمين به نور پروردگارش در قيامت و دواشكال به آن
- حق به طلب در تفسير و اشرقت الاءرض بنور ربها
- كافران دسته دسته به جهنم و متقين گروه گروه به بهشت هدايت مى شوند
- سخن بهشتيان بعد از ورود به بهشت
- طواف ملائكه گرداگرد عرش الهى در قيامت و تسبيح آنان خداونند را
- رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته
- دو روايت درباره اينكه بهشت و جهنم را درب هايى است
نکات آیه
۱ - خداوند، آفریننده هر چیزى است. (اللّه خلق کلّ شىء)
۲ - همه پدیده هاى جهان هستى، جلوه هاى خالقیت و توحید ربوبى خداوند است. (اللّه خلق کلّ شىء) آیه شریفه به قرینه آیه ۶۴ - که به منزله نتیجه این آیه بوده و در آن شرک محکوم گردیده است - درصدد بیان نشانه هاى خالقیت خدا و اثبات توحید ربوبى او است.
۳ - همه پدیده هاى جهان، تحت تدبیر و نظارت خداوند است. (و هو على کلّ شىء وکیل) «وکیل» در آیه شریفه، به معناى حافظ و کسى است که به تدبیر امور مى پردازد.
۴ - قدرت خداوند، گسترده و بى پایان است. (اللّه خلق کلّ شىء و هو على کلّ شىء وکیل)
۵ - نیاز تمامى پدیده هاى جهان، در بقا و تدبیر امورشان به خالق هستى (خداوند) (اللّه خلق کلّ شىء و هو على کلّ شىء وکیل) یادآورى حفاظت و تدبیر امور جهان از سوى خداوند - پس از ذکر خالقیت او - مى تواند گویاى برداشت یاد شده باشد.
موضوعات مرتبط
- توحید: توحید در خالقیت ۱; دلایل توحید ربوبى ۲
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۱، ۲
- خدا: اختصاصات خدا ۳، ۴; تدبیر خدا ۳، ۵; جاودانگى قدرت خدا ۴; خالقیت خدا ۱; ربوبیت خدا ۲; نشانه هاى خالقیت خدا ۲; نظارت خدا ۳; وسعت قدرت خدا ۴
- موجودات: خالق موجودات ۱; عجز موجودات ۵; نیازمندى موجودات ۵
- نیازها: نیاز به خدا ۵