ص ٣٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و دیوان (شیاطین) را هر سازندهای و هر فرورونده در آب | |-|معزی=و دیوان (شیاطین) را هر سازندهای و هر فرورونده در آب | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = | {{آيه | سوره = سوره ص | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::37|٣٧]] | قبلی = ص ٣٦ | بعدی = ص ٣٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الشَّیَاطِینَ»: دیوها (نگا: انبیاء / ). عطف بر «الرِّیحَ» است. «کُلَّ»: بدل از (الشَّیَاطِینَ) است. «بَنَّآءٍ»: معمار. استاد. «غَوَّاصٍ»: ملوان. کسی که به دریا فرو رود. | «الشَّیَاطِینَ»: دیوها (نگا: انبیاء / ). عطف بر «الرِّیحَ» است. «کُلَّ»: بدل از (الشَّیَاطِینَ) است. «بَنَّآءٍ»: معمار. استاد. «غَوَّاصٍ»: ملوان. کسی که به دریا فرو رود. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸
ترجمه
ص ٣٦ | آیه ٣٧ | ص ٣٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الشَّیَاطِینَ»: دیوها (نگا: انبیاء / ). عطف بر «الرِّیحَ» است. «کُلَّ»: بدل از (الشَّیَاطِینَ) است. «بَنَّآءٍ»: معمار. استاد. «غَوَّاصٍ»: ملوان. کسی که به دریا فرو رود.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۰ - ۴۰ سوره ص
- معناى الصافنات الجيادكه دوزاند بر سليمان ع عرضه مى شده است
- چند وجه در معناى سخن سليمان عليه السلام : انى احببت حب الخير عن ذكر ربى ...
- و توضيحى درباره علاقه آن جناب به اسب ها و بازماندنش از عبادت خدا
- نقل گفتار مفسرين در معناى آيه ردوها على فطفق مسحا بالسوق و الاعناق
- جسدى كه بر تخت سليمان عليه السلام افكنده شد جنازه فرزند او بوده كه براىآزمايش و تنبيه او ميرانده شد و...
- معناى اينكه فرمود: فسخرنا الريح تجرى بامره رخاء...
- شياطين جن در تسخير و خدمت سليمان (ع )
- رواياتى در ذيل آيه ! فقال انى احببت حب الخير عن ذكر ربى ... و درباره افتادن جسدىبر تخت او
- رد كلام فخر رازى در اشكال به رد شمس در قضيه سليمان ع
- سخنان عجيب و غريبى كه درباره سليمان ع گفته اند
نکات آیه
۱ - شیاطین جنى، تحت تسخیر و فرمان سلیمان(ع) از جانب خداوند (فسخّرنا له ... و الشیطین) «شیاطین» (جمع «شیطان») مجازاً درباره اشخاصى که داراى مهارت و زبردستى بالایى باشند، به کار مى رود. تعبیر «کلّ بنّاء و غوّاص» مى تواند مؤید همین معنا باشد. گفتنى است که با توجه به آیه ۱۷ سوره «نمل» (و حشر لسلیمان جنوده من الجنّ...)، مقصود از «شیاطین» موجوداتى از جنس «جن» مى باشد.
۲ - شیاطین جنى، به فرمان سلیمان(ع) به ساختمان سازى و غواصى مى پرداختند. (و الشیطین کلّ بنّاء و غوّاص)
۳ - وجود تخصص ساختمان سازى و غواصى در میان شیاطین جنى (و الشیطین کلّ بنّاء و غوّاص) آمدن صیغه هاى «بنّاء» و «غوّاص» بر وزن صیغه مبالغه - که بر حرفه و صنعت بودن بنّایى و غوّاصى دلالت مى کند - گویاى این نکته است که این دو کار، به صورت فن و تخصص میان شیاطین رواج داشت.
۴ - تسخیر شیاطین جنى و به کارگیرى آنها، از خصوصیات حکومت ممتاز سلیمان(ع) (هب لى ملکًا ... فسخّرنا له ... الشیطین کلّ بنّاء و غوّاص)
۵ - شیاطین جنى، در خدمت آبادانى قلمرو حکومت سلیمان(ع) بودند. (و الشیطین کلّ بنّاء و غوّاص)
۶ - صنعت ساختمان سازى و استخراج منابع و ذخایر دریایى، در خدمت حکومت سلیمان(ع) بود. (و الشیطین کلّ بنّاء و غوّاص)
۷ - دریا، یکى از منابع ثروت و قدرت (و الشیطین کلّ بنّاء و غوّاص) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که خداوند، در پاسخ به درخواست سلیمان(ع) مبنى بر داشتن حکومت مقتدر، مسأله به خدمت درآوردن شیاطین براى غواصى و استخراج منابع و ذخایر آن را مطرح ساخت.
۸ - شیاطین جنى، موجوداتى قابل تسخیر براى بشر (فسخّرنا له ... و الشیطین کلّ بنّاء و غوّاص)
۹ - شیاطین، مقهور اراده خداوند هستند. (فسخّرنا له ... و الشیطین کلّ بنّاء و غوّاص)
موضوعات مرتبط
- آبادانى: آبادانى در دوران سلیمان(ع) ۵
- ثروت: منابع ثروت ۷
- جن: تسخیر جن ۸; ساختمان سازى جن ۲، ۳; شیاطین جن ۲، ۳، ۴، ۵، ۸; غواصى جن ۲، ۳; مهارت جن ۳; نقش جن ۵
- خدا: افعال خدا ۱; حاکمیت اراده خدا ۹
- دریا: فواید دریا ۷
- ساختمان سازى: ساختمان سازى در دوران سلیمان(ع) ۶
- سلیمان(ع): اوامر سلیمان(ع) ۲; تسخیر جن براى سلیمان(ع) ۴; جن در حکومت سلیمان(ع) ۵; قصه سلیمان(ع) ۱، ۲، ۴، ۵; منشأ تسخیر جن براى سلیمان(ع) ۱; ویژگیهاى حکومت سلیمان(ع) ۴، ۶
- شیاطین: مقهوریت شیاطین ۹
- صنعت: تاریخ صنعت ۶
- غواصى: غواصى در دوران سلیمان(ع) ۶
- قدرت: منابع قدرت ۷