الصافات ١٣٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و به شب پس آیا بخرد نمییابید | |-|معزی=و به شب پس آیا بخرد نمییابید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::138|١٣٨]] | قبلی = الصافات ١٣٧ | بعدی = الصافات ١٣٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«بِالَّیْلِ»: حرف (ب) به معنی (فی) است. مراد از مُصْبِحِینَ و بِالَّیْلِ، رویهم، یعنی پیوسته و دائم. | «بِالَّیْلِ»: حرف (ب) به معنی (فی) است. مراد از مُصْبِحِینَ و بِالَّیْلِ، رویهم، یعنی پیوسته و دائم. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۷
ترجمه
الصافات ١٣٧ | آیه ١٣٨ | الصافات ١٣٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بِالَّیْلِ»: حرف (ب) به معنی (فی) است. مراد از مُصْبِحِینَ و بِالَّیْلِ، رویهم، یعنی پیوسته و دائم.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ إِنَّهَا لَبِسَبِيلٍ مُقِيمٍ (۰) وَ لَقَدْ أَتَوْا عَلَى الْقَرْيَةِ... (۰) وَ لَقَدْ تَرَکْنَا مِنْهَا آيَةً... (۱)
تفسیر
- آيات ۱۳۳ - ۱۴۸ سوره صافات
- مراد از اينكه فرمود: يونس به سوى كشتى فرار كرد اذا ابق الى الفلك المشحون
- معناى اينكه فرمود: اگر نبود اينكه يونس از سجين بود تا روز بعثت در شكم ماهى مىماند
- گفتارى پيرامون داستان يونس عليه السلام
- ۱ داستان آن جناب در قرآن كريم
- ۲ داستان او از ديدگاه اهل كتاب
- موارد اختلاف داستان يونس عليه السلام نزداهل كتاب ، با ظواهر آيات قرآن كريم
- رواياتى در ذيل آيات مربوط به داستان يونس عليه السلام
نکات آیه
۱ - عبور مردم عصر بعثت بر دیار نابود شده شهر قوم لوط، در مسیر رفت و آمد شبانه روزى شان به شام (و إنّکم لتمرّون علیهم مصبحین . و بالّیل أفلاتعقلون)
۲ - نکوهش کافران، بر تعقل نکردن در سرنوشت هلاکت بار قوم لوط (ثمّ دمّرنا الأخرین . و إنّکم لتمرّون علیهم ... أفلاتعقلون)
۳ - سرگذشت قوم لوط، مایه عبرت و درس آموز براى همگان (ثمّ دمّرنا الأخرین . و إنّکم لتمرّون علیهم ... أفلاتعقلون)
۴ - لزوم خردورزى در تاریخ گذشتگان و درس آموزى از آن (ثمّ دمّرنا الأخرین ... أفلاتعقلون) سرزنش بر تعقل نکردن در تاریخ پیشینیان، گویاى برداشت بالا است.
۵ - تعقل و خردورزى در تاریخ پیشینیان، موجب عبرت و درس آموزى است. (ثمّ دمّرنا الأخرین ... أفلاتعقلون)
۶ - آثار باستانى (نشانه هاى برجا مانده از اقوام و ملل گذشته)، آثارى ارزشمند (ثمّ دمّرنا الأخرین . و إنّکم لتمرّون علیهم ... أفلاتعقلون)
۷ - تاریخ و آثار باقى مانده از اقوام و ملل پیشین، درس آموز و بسترى براى شناخت حقایق (ثمّ دمّرنا الأخرین . و إنّکم لتمرّون علیهم ... أفلاتعقلون)
موضوعات مرتبط
- آثارباستانى: ارزش آثارباستانى ۶; عبرت از آثارباستانى ۷
- تاریخ: عبرت از تاریخ ۴، ۵
- تعقل: آثار تعقل در تاریخ ۵; تعقل در تاریخ ۴; تعقل در فرجام قوم لوط ۲
- سرزمینها: سرزمین قوم لوط در صدراسلام ۱; موقعیت جغرافیایى سرزمین قوم لوط ۱
- شناخت: منابع شناخت ۷
- عبرت: عوامل عبرت ۳، ۴، ۵، ۷
- قوم لوط: آثارباستانى قوم لوط ۱; عبرت از هلاکت قوم لوط ۳
- کافران: سرزنش کافران ۲