المؤمنون ٩٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بگو پروردگارا اگر بنمایانیم آنچه را وعده داده شوند | |-|معزی=بگو پروردگارا اگر بنمایانیم آنچه را وعده داده شوند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::93|٩٣]] | قبلی = المؤمنون ٩٢ | بعدی = المؤمنون ٩٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِمَّا»: مرکب است از (إِنْ) شرطیّه و (ما) زائده که برای تأکید ذکر میشود. «تُرِیَنِّی»: به من بنمائی. به من نشان دهی. مراد این است که اگر عذاب و بلا را دامنگیرشان کردی، در حالی که من در قید حیات و در میانشان باشم. | «إِمَّا»: مرکب است از (إِنْ) شرطیّه و (ما) زائده که برای تأکید ذکر میشود. «تُرِیَنِّی»: به من بنمائی. به من نشان دهی. مراد این است که اگر عذاب و بلا را دامنگیرشان کردی، در حالی که من در قید حیات و در میانشان باشم. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۷
ترجمه
المؤمنون ٩٢ | آیه ٩٣ | المؤمنون ٩٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِمَّا»: مرکب است از (إِنْ) شرطیّه و (ما) زائده که برای تأکید ذکر میشود. «تُرِیَنِّی»: به من بنمائی. به من نشان دهی. مراد این است که اگر عذاب و بلا را دامنگیرشان کردی، در حالی که من در قید حیات و در میانشان باشم.
تفسیر
- آيات ۷۸ - ۹۸، سوره مؤ منون
- يادآورى نعمت شنوايى و بينايى (مشترك بين انسان و حيوان ) و خردمندى (متخصص به انسان )
- استبعاد و سپس انكار بعث و معاد از جانب كافران
- ردّ سخنان كافران با اثبات امكان بعث و قيامت با بيان مالكيت حقيقه خداوند.
- بيان اينكه مالكيت اعم از ربوبيت است .
- اشاره به اختلاف عقائد بت پرستان درباره الله ، ارباب و آلهه .
- معناى آيه (قل من رب السموات السبع ...)
- معناى ((ملكوت )) و اين كه ملكوت هر چيزى به دست خدا است و اثبات امكان بعث و معاد ازاين طريق .
- منضور از اينكه فرمود: ((و هو يخبر و لا يجار عليه )).
- مراد از ((اتخاذ ولد)) كه به خداوند نسبت داده مى شد و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)).
- تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق ))
- بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه كه جمله ((ولعلا بعضهم على بعض )) متضمن آن است .
- اشاره به تفاسير ديگر در معناى آيه شريفه
- معناى ((همزات الشياطين ))
نکات آیه
۱ - پیامبر(ص)، مأمور التجا به خداوند براى ایمن ماندن از عذاب دامنگیر ظالمان (قل ربّ إمّا ترینّى ما یوعدون) «إمّا» مرکب از «إن» شرطیه و «ماى» زایده و «ما» در «ما یوعدون» کنایه از عذاب است. جواب شرط نیز در آیه بعد آمده است: «ربّ فلاتجعلنى فى القوم الظالمین; پروردگارا! پس مرا در جمع ظالمان قرار مده».
۲ - التجا به پروردگار، از آداب دعا و آموزه اى الهى به پیامبر(ص) (قل ربّ إمّا ترینّى ما یوعدون)
۳ - تهدید مشرکان عصر بعثت به عذاب دنیوى از سوى خداوند (قل ربّ إمّا ترینّى ما یوعدون)
۴ - نقش مؤثر دعا، در ایمن ماندن از شرور (قل ربّ إمّا ترینّى ما یوعدون)
موضوعات مرتبط
- انذار: انذار از عذاب ۳
- خدا: آثار التجا به خدا ۱; التجا به خدا ۲; تعالیم خدا ۲; وعیدهاى خدا ۳
- دعا: آثار دعا ۴; آداب دعا ۲; التجا در دعا ۲
- شرور: عوامل مصونیت از شرور ۴
- ظالمان: عذاب ظالمان ۱
- محمد(ص): التجاى محمد(ص) ۱; تکلیف محمد(ص) ۱; عوامل مصونیت محمد(ص) ۱; معلم محمد(ص) ۲
- مشرکان: تهدید مشرکان صدراسلام ۳