طه ٣٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و شریکش گردان در کارم | |-|معزی=و شریکش گردان در کارم | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره طه | نزول = | {{آيه | سوره = سوره طه | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::32|٣٢]] | قبلی = طه ٣١ | بعدی = طه ٣٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَمْر»: مراد کار رسالت و نبوّت و تبلیغ و دعوت است. | «أَمْر»: مراد کار رسالت و نبوّت و تبلیغ و دعوت است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۳
ترجمه
طه ٣١ | آیه ٣٢ | طه ٣٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَمْر»: مراد کار رسالت و نبوّت و تبلیغ و دعوت است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹ - ۴۸ سوره طه
- بيان آياتى كه چگونگى برگزيدن موسى (عليه السلام ) به رسالت و ماءمور شدنش در كوه طور به دعوت فرعون را حكايت مى كنند
- توضيحى در مورد تكلم خدا با موسى (عليه السلام )
- بيان عدم منافات وجود واسطه در تكلم ، با صدق تكلم خدا با موسى
- شرح خطاب خداى تعالى به موسى (عليه السلام ): ((اننى انا الله لا اله الا انافاعبدنى ...((
- وجوه عديده اى كه در ذيل جمله : ((واقم الصلوة الذكرى (( گفته اند
- مقصود از اينكه درباره قيامت فرمود: ((اكاد اخفيها- نزديكست پنهانش بدارم ((
- آغاز وحى رسالت موسس (عليه السلام ) با استفهام : ((ما تلك بيمينك يا موسى (( واشاره به وجه رد و بدل شدن سؤ ال و جواب درباره عصا
- وجه پرگوئى موسى (ع ) در پاسخ خداوند
- شرح و توضيح درخواست هاى موسى (عليه السلام ) از خداوند بعد از ماءموريت به رسالت (قال رب اشرح لى صدرى ...)
- معناى كلمه (وزير) و بيان علت درخواست موسى از خداوند كه برادرش را وزير قرار دهد.
- مقصود از ذكر و تسبيح خدا در (كى نسخبك كثيرا و نذكرك كثيرا)
- استجابت ادعيه موسى (عليه السلام ) و تذكار منت پيشين خدا بر او در ماجراى زاده شدن وپرورش يافتنش در دامان دشمن
- يادآورى منت ها و تفضلات ديگر خدا به موسى (عليه السلام ) در نجات يافتن از مصر وازدواج با دختر شعيب و اقامت در مدين و...
- مراد از فتنه در (و فتناك فتونا) و وجه موسى را منت شمرده است
- مراد از جمله : ((واصطنعتك لنفسى (( در خطاب خداوند به موسى (عليه السلام )
- بيان اينكه اظهار اميد در كلام خدا(در مانند جمله :((لعله يتذكر او يخشى (() قائم به مقام محلوره است
- و رد سخنى از فخر رازى درباره سر ارسال موسى (عليه السلام ) به سوى فرعون باعلم به ايمان نياوردن او
- اشاره به وجه اينكه موسى و هارون از عقاب و طغيان فرعون اظهار نگرانى كردند
- نكات و دقائقى كه در اوامر خداوند به موسى و هارون درباره رفتن نزد فرعون و دعوت او به كار رفته است
- بحث روايتى
- دعاى پيامبر (ص ) درباره اميرالمؤ منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون
- رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است .
- روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط به رسالت موسى (ع )
نکات آیه
۱ - موسى(ع) از خداوند خواست، هارون(ع) را در ابلاغ پیام الهى به فرعون، شریک او گرداند. (هرون أخى ... و أشرکه فى أمرى) مقصود از شراکت مورد درخواست موسى(ع)، مشارکت هارون با او در ابلاغ پیام خداوند به فرعونیان است، نه در دریافت وحى، زیرا موسى(ع) از تنهایى در آن هراسى نداشت.
۲ - پیامبران(ع)، حق درخواست شریک و معاون براى خویش از خداوند را دارند. (واجعل لى وزیرًا ... و أشرکه فى أمرى)
۳ - بعثت دو پیامبر در یک زمان و با یک مأموریت مشترک ممکن است. (و أشرکه فى أمرى ) گفته شده است «أمرى»; یعنى نبوت و جمله «أشرکه فى أمرى» درخواستى بالاتر از «واجعل لى وزیراً» است; یعنى موسى(ع) پس از آن که درخواست معاونت را مطرح کرد، از خداوند خواست هارون را نیز براى انذار فرعونیان، نبوت بخشد تا با موسى(ع) در این رسالت شریک باشد.
۴ - موسى(ع) در اعطاى مقام نبوت به هارون(ع)، وساطت کرد. (و أشرکه فى أمرى)
۵ - اصالت موسى(ع) در رسالت نسبت به هارون(ع) (و أشرکه فى أمرى)
۶ - تأثیر دعا در رشد و تعالى دیگران (و أشرکه فى أمرى)
موضوعات مرتبط
- انبیا: خواسته هاى انبیا ۲; شریک براى انبیا ۲; همزمانى انبیا ۳
- تکامل: عوامل تکامل ۶
- دعا: آثاردعا ۶
- موسى(ع): اهمیت نبوت موسى(ع) ۵; دعاى موسى(ع) ۱; شریک رسالت موسى(ع) ۱; قصه موسى(ع) ۱; مقامات موسى(ع) ۵; نقش موسى(ع) ۴
- هارون(ع): زمینه نبوت هارون(ع) ۴; قصه هارون(ع) ۱; مقامات هارون(ع) ۵; نبوت هارون(ع) ۵; نقش هارون(ع) ۱