الإسراء ٨١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۲۱
ترجمه
الإسراء ٨٠ | آیه ٨١ | الإسراء ٨٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«زَهَقَ»: زائل شد و نابود گردید. بیرون شد و رفت. «زَهُوقاً»: زائل و باطل. صیغه مبالغه و به معنی چیزی است که به طور کامل محو و نابود میگردد و میدان را هرچه زودتر خالی میکند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۷۳ - ۸۱ سوره اسرى
- نيرنگ مشركين براى حفظ حرمت خود وخدايان شان
- جلوه اى ديگر از آثار عصمت وحفظ الهى
- معناى ((دلوك شمس (( و((غسق الليل (( در آيه : ((اقم الصلوة لدلوك الشمس ...((
- امر به رسول (ص ) به تهجد نيمه شب ودعا واستمداد از خداوند
- مقصود از ((دخول وخروج به صدق (( در ((رب ادخلنىمدخل صدق ...((
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيه : ((وان كادوا ليفتنونك ...(( كه خدعه مشركين بارسول اللّه (ص ) را حكايت مى كند
- رواياتى درباره واجب شدن نمازهاى پنجگانه ومراد از مشهود بودن قرآن فجر (نمازصبح ) در ذيل آيه : ((اقم الصلوة ...((
- رواياتى درباره شفاعت نمودن پيغمبر اسلام (ص ) در قيامت ، درذيل جمله : ((عسى ان يبعثك ربك مقاما محمودا((
نکات آیه
۱- فرمان خدا به پیامبر(ص) براى اعلام غلبه حتمى حق و اضمحلال قطعى باطل، به مشرکان مکه (و قل جاء الحقّ و زهق البطل)
۲- دین اسلام و راه پیامبر(ص) حق، و هر جریانى به جز آن باطل و نابود شونده است. (و قل جاء الحقّ و زهق البطل) به دلیل مکى بودن سوره - چنان که مفسّران نیز گفته اند - احتمال دارد مراد از حق دین اسلام و شریعت محمدى و مراد از باطل عقاید موجود در آن عصر باشد.
۳- اضمحلال و نابودى باطل، تنها در پرتو ظهور و به میدان آمدن حق میسر است. (و قل جاء الحقّ و زهق البطل) احتمال دارد تقدم «جاء الحق» بر «زهق الباطل» از آن جهت باشد که باید با میدان آوردن حق، باطل را از میان برد و جمله «إن الباطل کان زهوقاً» (باطل طبیعتاً نابود شدنى و رفتنى است) مؤید برداشت فوق است.
۴- معرفى حق و ارائه ارزشهاى واقعى، راه مبارزه با ضد ارزشها و جریانهاى باطل (و قل جاء الحقّ و زهق البطل) از تقدم «جاء الحق» مى توان استفاده کرد که باطل در پرتو ظهور حق، رنگ مى بازد و در صورتى که راه صحیح و حق ارائه نگردد، باطل همچنان میدان دار خواهد بود.
۵- اضمحلال و ناپایدارى، نهفته در متن طبیعت و ماهیت باطل (إن البطل کان زهوقًا)
۶- ناپایدارى و شکست پذیرى جریان باطل، دلیل و نشان پیروزى قطعى جریان حق. به هنگام ظهور و بروزش در صحنه پیکار (جاء الحقّ و زهق البطل إن البطل کان زهوقًا) از اینکه خداوند ناپایدارى و شکست پذیرى را ذاتى باطل معرفى کرد (إن الباطل کان زهوقاً) استفاده مى شود که خود همین ناپایدارى، دلیل پیروزى حق است.
۷- اعلام پیروزى قطعى حق بر باطل، مایه امید مؤمنان و یأس مشرکان و باطل گرایان (و قل جاء الحقّ و زهق البطل إن البطل کان زهوقًا) اعلام صریح بر شکست قطعى باطل، در پى بیان تلاشهاى کافران جهت اخراج پیامبر(ص) از مکه، مى تواند براى تقویت بنیه روانى مؤمنان و ایجاد یأس در دل مشرکان باشد.
۸- تبلیغ و اعلان ناپایدارى و شکست پذیرى جریان باطل، روشى براى بازداشتن مردم از روى کرد به باطل و تلاشى جهت مبارزه با آن (و قل جاء الحقّ و زهق البطل إن البطل کان زهوقًا) تعلیل شکست قطعى باطل، به اینکه ماهیت باطل شکست پذیر است، مى تواند به منظور نکته یاد شده باشد.
موضوعات مرتبط
- ارزشها: آثار شناخت ارزشها ۴; روش مبارزه با ضد ارزشها ۴
- اسلام: حقانیت اسلام ۲
- باطل: آثار اعلام شکست باطل ۷; آثار زوال باطل ۶; اعلام شکست باطل ۱، ۸; تبلیغ شکست باطل ۸; حتمیت زوال باطل ۱; حقیقت باطل ۵; روش مبارزه با باطل ۴، ۸; زوال باطل ۲، ۵; عوامل زوال باطل ۳
- حق: آثار اعلام پیروزى حق ۷; آثار شناخت حق ۴; آثار ظهور حق ۳; اعلام پیروزى حق ۱; حتمیت پیروزى حق ۱; دلایل پیروزى حق ۶; ملاک حق ۲
- خدا: اوامر خدا ۱
- مؤمنان: عوامل امیدوارى مؤمنان ۷
- محمد(ص): رسالت محمد(ص) ۱
- مشرکان: عوامل یأس مشرکان ۷