النساء ١٦٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پیمبرانی نویددهندگان و ترسانندگان تا نباشد برای مردم بر خدا بهانهای پس از پیمبران و خدا است عزّتمند حکیم | |-|معزی=پیمبرانی نویددهندگان و ترسانندگان تا نباشد برای مردم بر خدا بهانهای پس از پیمبران و خدا است عزّتمند حکیم | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::165|١٦٥]] | قبلی = النساء ١٦٤ | بعدی = النساء ١٦٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::17|١٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«رُسُلاً»: بدل از (رُسُلاً) در آیه پیشین است. «بَعْدَ الرُّسُلِ»: پس از آمدن پیغمبران. | «رُسُلاً»: بدل از (رُسُلاً) در آیه پیشین است. «بَعْدَ الرُّسُلِ»: پس از آمدن پیغمبران. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۴۰
ترجمه
النساء ١٦٤ | آیه ١٦٥ | النساء ١٦٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«رُسُلاً»: بدل از (رُسُلاً) در آیه پیشین است. «بَعْدَ الرُّسُلِ»: پس از آمدن پیغمبران.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ لَوْ أَنَّا أَهْلَکْنَاهُمْ... (۲) وَ لَوْ لاَ أَنْ تُصِيبَهُمْ مُصِيبَةٌ... (۴) وَ لَوْ لاَ أَنْ تُصِيبَهُمْ مُصِيبَةٌ... (۳)
يَا مَعْشَرَ الْجِنِ وَ الْإِنْسِ أَ... (۴) أَ لَمْ تَکُنْ آيَاتِي تُتْلَى... (۲)
تفسیر
نکات آیه
۱- بشارت دهى و انذار از روشهاى پیامبران براى تبلیغ رسالت و تربیت انسانها (رسلا مبشرین و منذرین)
۲- ضرورت مقدم داشتن تشویق بر تهدید در هدایت و تربیت انسانها (رسلا مبشرین و منذرین)
۳- بشارت روشى مؤثرتر از انذار براى هدایت و تربیت انسانها (رسلا مبشرین و منذرین) تقدیم بشارت بر انذار مى رساند که بشارت نقش مؤثرترى را در هدایت انسانها ایفا مى کند.
۴- توجه انبیا به منفعت خواهى و خطرگریزى انسان در انتخاب روش هدایت (رسلا مبشرین و منذرین)
۵- هدف از بعثت انبیا، اتمام حجت خدا بر مردم است. (رسلا مبشرین و منذرین لئلا یکون للناس على اللّه حجة بعد الرسل)
۶- پیامبران، وسیله اتمام حجت خدا بر مردم (رسلا ... لئلا یکون للناس على اللّه حجة بعد الرسل)
۷- نیاز همواره انسانها به پیامبران براى هدایت و راهیابى (رسلا ... لئلا یکون للناس على اللّه حجة بعد الرسل)
۸- خداوند کسى را بدون اتمام حجت عقاب نمى کند. (رسلا ... لئلا یکون للناس على اللّه حجة بعد الرسل)
۹- خداوند همواره عزیز (پیروز شکست ناپذیر) و حکیم (کاردان) است. (و کان اللّه عزیزاً حکیماً)
۱۰- فرستادن پیامبران مقتضاى عزتمندى و حکمت خداوند (رسلا مبشرین و منذرین ... و کان اللّه عزیزاً حکیماً)
۱۱- خداوند، قاهر و غالب در احتجاج و استدلال (لئلا یکون للناس على اللّه حجة ... و کان اللّه عزیزاً حکیماً) از نمونه هاى مورد نظر براى عزت و شکست ناپذیرى خداوند، همان است که در جمله «لئلا یکون ...» بیان شد.
۱۲- غلبه خداوند در احتجاج و استدلال، برخاسته از حکمت بى پایان اوست.* (لئلا یکون للناس على اللّه حجة ... و کان اللّه عزیزاً حکیماً)
۱۳- حجت نداشتن مردم در برابر خداوند، نمودى از عزت او (لئلا یکون للناس على اللّه حجة بعد الرسل و کان اللّه عزیزاً حکیماً) با توجه به ارتباط عزیز با اتمام حجت، این معنا بدست مى آید که اگر اتمام حجت نمى کرد مردم علیه خداوند اقامه دلیل مى کردند و این با عزت خداوندى ناسازگار بود.
موضوعات مرتبط
- اتمام حجت:۵، ۶، ۸، ۱۳
- اسماء و صفات: حکیم ۹ ; عزیز ۹
- انبیا: انذار انبیا ۱ ; بشارت انبیا ۱ ; تبلیغ انبیا ۱ ; فلسفه بعثت انبیا ۵ ; نبوّت انبیا ۱۰ ; نقش انبیا ۶، ۷ ; هدایتگرى انبیا ۴
- انذار: اهمیت انذار ۲
- انسان: منفعتطلبى انسان ۴ ; نیازهاى معنوى انسان ۷
- تبلیغ: روش تبلیغ ۱
- تربیت: انذار در تربیت ۱، ۲، ۳ ; بشارت در تربیت ۳ ; تشویق در تربیت ۲ ; روش تربیت ۱، ۲، ۳
- تشویق: اهمیت تشویق ۲
- خدا: احتجاج خدا ۱۱، ۱۲ ; حکمت خدا ۱۰، ۱۲ ; عزت خدا ۱۰، ۱۳ ; قدرت خدا ۱۱، ۱۲
- قواعد فقهى:۸
- کیفر: بى بیان ۸
- نبوّت: اهمیّت نبوّت ۷
- هدایت: انذار در هدایت ۲ ; تشویق در هدایت ۲ ; روش هدایت ۴