الإسراء ١٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۱۶
ترجمه
الإسراء ١٨ | آیه ١٩ | الإسراء ٢٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سَعْیَهَا»: تلاشی که سزاوار آن جهان است. کوشش کردن در راه حقیقی آن، که متابعت از پیغمبر و انجام عبادات برابر رهنمود است. «مَشْکُوراً»: سپاسگزاری شده. سپاسگزاری خدا از بندگان، پذیرش اعمال و عبادات آنان و افزون دادن پاداش بدیشان است (نگا: فاطر / و ، شوری / ، تغابن / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ مَا کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ... (۵) مَنْ کَانَ يُرِيدُ ثَوَابَ الدُّنْيَا... (۴) مَنْ کَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ... (۶)
مَنْ کَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ... (۲) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا... (۳) ثُمَ کَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ... (۲)
تفسیر
- آيات ۹ - ۲۲، سوره اسرى
- توضيح در مورد اينكه قرآن بدانچه ((اقوم (( است هدايت مى كند واينكه اسلام دين((قيم (( است
- خداوند براى مؤ منان صالح العمل بر خود حق قرار داده است (ان لهم اجرا كبيرا)
- بيان اينكه انسان عجول بوده وآنسان كه در طلب خيرات است در پى شر نيز مى باشد(ويدع الانسان بالشر دعائه بالخير)
- دونكته كه آيه شريفه روشن مى شود
- مراد از آيت بودن شب وروز ومحوآيت ليل ومبصره بودن آيات نهار
- وجود قدرت وآزادى ، دليل ومجوز ارتكاب هر عملى نيست
- معناى ((طائر(( ومراد از جمله : ((وكل انسان الزمناه طائره فى عنقه ((
- عاقبت وسرنوشت انسان با اعمال ارادى واختيارى اولزوم وحتميت پيدا مى كند
- مقصود از كتابى كه در قيامت براى افراد انسان بيرون آورده مى شود (ونخرج له يومالقيمة كتابا يلقيه منشورا)
- هدايت هر كس به سود خود وضلالتش عليه خود است (ولاتزر وازرة وزر اخرى )
- توضيح اينكه فرمود: ((وما كنا معذبين حتى نبعث رسولا((
- مقصود از اراده هلاك قريه در جمله : ((واذا اردنا ان نهلك قرية ((
- توجيه امر خدا در (امرنا مترفيها ففسقوا فيها) با اينكه خدا امر به فحشاء نمى كند!
- وجوهى كه مفسرين در توجيه اين امر گفته اند.
- مراد از ((اراده عاجله (( در آيه : ((من كان يريد العاجلة عجلنا له فيها...((
- اعمال آدمى اسباب اخروى هستند وبر خلاف اسباب دنيوى تخلف ناپذيرند
- بيان اينكه دنيا طلبان در اعمال دنيوى ، وعقبى طلبان دراعمال اخروى مستمدّ از عطاى خداوندند
- اشاره به تفاسير ديگرى كه براى اين آيه بيان شده است
- توضيح اينكه درجات اخروى بزرگتر از درجات دنيوى است
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
- گفتارى در چند فصل پيرامون قضاء
- فصل ۱ - در معنا وحدود آن :
- فصل ۲ - نظرى فلسفى در معناى قضاء:
- فصل ۳ - روايات هم اين نظريه را تاءييد مى كنند:
- بحث فلسفى (در بيان اينكه فيض خداوند مطلق ونامحدود است ومنشاء اختلاف انواع وافراداختلاف قابليت ها است )
نکات آیه
۱- آخرت طلبان مؤمنى که تلاشى جدى در راه اهداف اخروى خویش بکنند به نتایج ارزشمند تلاشهایشان دست خواهند یافت. (و من أراد الأخرة ... کان سعیهم مشکورًا)
۲- برخوردارى از ارزشها و نعمتهاى اخروى، مشروط به سعى و تلاش وافى انسان در طریق آن است. (و من أراد الأخرة و سعى لها سعیها و هو مؤمن فأُولئک کان سعیهم مشکورًا) عبارت «و سعى لها سعیها» به منزله شرط براى «من أراد الأخرة» است; یعنى، اگر کسى آخرت را طلب کند - مشروط بر اینکه تلاش متناسب آن را نیز داشته باشد - از آخرت بهره مند خواهد بود.
۳- ثمربخشى تلاش براى آخرت، در گرو ایمان است. (و من أراد الأخرة و سعى لها سعیها و هو مؤمن فأُولئک کان سعیهم مشکورًا) جمله «و هو مؤمن» حال براى ضمیر «و سعى» است و در واقع بیانگر شرط براى آخرت خواهى و سعى و تلاش است.
۴- اراده و تلاش خود انسان در سعادت و شقاوت اخروى وى نقش تعیین کننده دارد. (من کان یرید العاجلة ... جعلنا له جهنّم ... و من أراد الأخرة و سعى لها سعیها ... فأُولئک کان سعیهم مشکورًا)
۵- منافع اخروى آخرت طلبان، برخلاف امکان شکست و ناکامى دنیاطلبان در رسیدن به اهدافشان، قطعى و تضمین شده است. (و من یرید العاجلة ... ما نشاء لمن نرید ... و من أراد الأخرة ... کان سعیهم مشکورًا)
۶- حیات اخروى، حیاتى برتر از دنیاست و دستیابى به آن، باید هدف همه مؤمنان باشد. (من کان یرید العاجلة ... و من أراد الأخرة ... کان سعیهم مشکورًا) تشکر و قدردانى خداوند از تلاش و کوشش آخرت خواهان در مقابل دنیاطلبان، مى تواند گویاى حقیقت یاد شده باشد.
۷- تشکر و سپاسگزارى از کار نیک، شیوه اى الهى است. (و من أراد الأخرة ... فأُولئک کان سعیهم مشکورًا)
۸- تنها تلاش و کوششى داراى ارزش و شایسته ستایش است که در مسیر آخرت طلبى و کسب حیات برتر اخروى باشد. (من کان یرید العاجلة ... و من أراد الأخرة ... کان سعیهم مشکورًا) از اینکه خداوند پس از ذکر دنیاطلبى و آخرت خواهى انسانها، از سعى وتلاش آخرت خواهان تشکر و ستایش کرده است، استفاده مى شود که تنها سعى و تلاشى که در مسیر کسب حیات برتر اخروى باشد، مورد قدردانى و ستایش است و نه هر تلاش و کوششى.
موضوعات مرتبط
- آخرت: تلاش براى آخرت ۳
- آخرت طلبان: پاداش آخرت طلبان ۱; حتمیت پاداش آخرت طلبان ۵
- آخرت طلبى: اهمیت آخرت طلبى ۶، ۸
- اراده: آثار اراده ۴
- ارزشها: ملاک ارزشها ۸
- ایمان: آثار ایمان ۳
- تلاش: آثار تلاش ۱، ۲، ۴; ارزش تلاش ۸; پاداش تلاش ۳
- حیات: ارزش حیات اخروى ۶; ارزش حیات دنیوى ۶; اهمیت حیات اخروى ۸
- دنیاطلبان: شکست دنیاطلبان ۵
- سعادت: عوامل سعادت اخروى ۴
- شقاوت: عوامل شقاوت اخروى ۴
- شکر: اهمیت شکر ۷
- عمل: عمل پسندیده ۷
- مؤمنان: پاداش مؤمنان ۱; هدف مؤمنان ۶
- نعمت: شرایط برخوردارى از نعمت ۲; شرایط نعمت هاى اخروى ۲