يس ٢١
کپی متن آیه |
---|
اتَّبِعُوا مَنْ لاَ يَسْأَلُکُمْ أَجْراً وَ هُمْ مُهْتَدُونَ |
ترجمه
يس ٢٠ | آیه ٢١ | يس ٢٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لا یَسْأَلُُکُمْ ... هُمْ ....»: مفرد آمدن فعل (لا یَسْأَلُ) و ذکر ضمیر جمع (هُمْ) در آیه، با توجّه به لفظ و معنی موصول (مَنْ) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۳ - ۳۲ سوره «يس»
- انذار و تبشير سیه دلان، برای اتمام حجت است
- وجه اين كه مشرکان در تكذيب پيامبران گفتند: «شما بشری مانند ما هستید»؟
- معناى جملۀ: «طَائِرُكُم مَعَكُم»، كه رسولان «ع»، به مكذّبان خود گفتند
- استدلال تفصيلى بر توحيد و نفى آلهه، در اين دو آيه
- مقصود از «جنت» در آيه، بهشت برزخی است، نه بهشت آخرت
- موارد استعمال وصف «اكرام شده»، در آيات قرآن
- حسرت بر مردمى است، كه رسولان الهى را استهزاء كردند
- بحث روايتى: روایاتی پیرامون فرستادگان حضرت عیسی«ع»
نکات آیه
۱ - مؤمن انطاکیه (حبیب نجار)، مردم را به پیروى از رسولانى ره یافته - که هیچ مزدى در ابلاغ رسالت خویش نمى خواستند - فراخوانده بود. (اتّبعوا من لایسئلکم أجراً و هم مهتدون)
۲ - اخلاص و مزد نخواستن در ابلاغ رسالت و ره یافته بودن، دلیل لزوم پیروى از پیامبران در دیدگاه مؤمن انطاکیه (حبیب نجار) (اتّبعوا المرسلین . اتّبعوا من لایسئلکم أجراً و هم مهتدون) جمله «اتّبعوا من لایسئلکم أجراً...» تأکید براى جمله «اتّبعوا المرسلین» در آیه پیش و نیز در مقام تعلیل براى آن جمله است.
۳ - اخلاص و مزد نخواستن در ابلاغ رسالت و ره یافته بودن، دو ملاک و معیار براى سنجش درستى ادعاى رسالت و پیامبرى در دیدگاه مؤمن انطاکیه (حبیب نجار) (اتّبعوا المرسلین . اتّبعوا من لایسئلکم أجراً و هم مهتدون)
۴ - مؤمن انطاکیه (حبیب نجار)، در فراخواندن مردم به دین و اقتدا به رسولان الهى، از استدلال و برهان بهره مى گرفت. (اتّبعوا من لایسئلکم أجراً و هم مهتدون) آیه شریفه و چند آیه بعدى، بیانگر مجموعه استدلال ها و برهان هاى مؤمن انطاکیه است که در اثبات ادعاى خویش، براى مردم مطرح کرده بود.
۵ - مبلغان دینى، باید در فراخواندن مردم به دین و اقتدا به رسولان الهى، از استدلال و برهان بهره گیرند. (اتّبعوا من لایسئلکم أجراً و هم مهتدون)
۶ - اخلاص و مزد نخواستن در ابلاغ رسالت و ره یافته بودن، دلیل درستى إدعاى رسالت و پیامبرى (اتّبعوا المرسلین . اتّبعوا من لایسئلکم أجراً و هم مهتدون)
۷ - اخلاص و مزد نخواستن در ابلاغ رسالت و ره یافته بودن، از ویژگى ها و اوصاف پیامبران الهى است. (اتّبعوا من لایسئلکم أجراً و هم مهتدون)
۸ - اخلاص و مزد نخواستن در برابر ابلاغ رسالت و ره یافته بودن، دلیل لزوم پیروى از پیامبران الهى است. (اتّبعوا المرسلین . اتّبعوا من لایسئلکم أجراً و هم مهتدون)
۹ - تنها انسان هاى با اخلاص و به دور از چشم داشت مادى و ره یافته، شایسته رهبرى و پیروى اند. (اتّبعوا من لایسئلکم أجراً و هم مهتدون)
۱۰ - تأثیر سازنده اخلاص و نداشتن چشم داشت مادى، در تبلیغ دین و گرایش دادن مردم به دین دارى (اتّبعوا من لایسئلکم أجراً)
۱۱ - تأثیر سازنده آگاهى و پیمودن راه دین، در تبلیغات دینى و گرایش دادن مردم به دین دارى (اتّبعوا من لایسئلکم أجراً و هم مهتدون) مقصود از جمله «و هم مهتدون» (آنان ره یافته اند) این است که پیامبران، راه دین را شناخته و آن را پیموده اند و طبیعى است کسانى که راه دین را پیموده باشند، در تبلیغ دین موفق تر خواهند بود و مردم نیز دعوت آنان را بهتر خواهند پذیرفت.
موضوعات مرتبط
- اخلاص: آثار اخلاص ۳، ۱۰
- انبیا: اخلاص انبیا ۲، ۷، ۸; پیروى از انبیا ۱; پیروى از انبیاى انطاکیه ۴; دلایل پیروى از انبیا ۲، ۸; دلایل حقانیت انبیا ۳، ۶; مزد تبلیغ انبیا۱، ۲; ویژگیهاى انبیا ۷; هدایت انبیا ۱، ۲
- تبلیغ: اخلاص در تبلیغ ۶، ۷، ۸; برهان در تبلیغ ۴، ۵; تبلیغ مجانى ۱، ۲، ۳; روش تبلیغ ۵; عوامل مؤثر در تبلیغ ۱۰، ۱۱
- حبیب نجار: بینش حبیب نجار ۲، ۳; دعوتهاى حبیب نجار ۱; روش تبلیغ حبیب نجار ۴; قصه حبیب نجار ۱
- رهبران: اخلاص رهبران ۹; هدایت رهبران ۹
- رهبرى: شرایط رهبرى ۹
- گرایشها: عوامل گرایش به دین ۱۰، ۱۱
- مبلغان: دیندارى مبلغان ۱۱; علم مبلغان ۱۱; مسؤولیت مبلغان ۵
- مخلصان: پیروى از مخلصان ۹; رهبرى مخلصان ۹
- مهتدین: پیروى از مهتدین ۹; رهبرى مهتدین ۹
- هدایت: آثار هدایت ۳
منابع