۱۷٬۰۰۸
ویرایش
خط ۱۳۷: | خط ۱۳۷: | ||
پس اگر آن را فرد از راه ارث و يا كسب يا مانند آن ها به دست آورده باشد، در اسلام براى آن حكمى است و اگر حكومت اسلامى از راه غنيمت و يا جزيه و يا خراج و يا صدقات يا مانند اين ها تحصيل نموده باشد، در اسلام براى انفاق اين گونه اموال نيز، موارد معينى هست، كه هيچ يك از آن ها، مِلك شخص حاكم و زمامدار نيست. | پس اگر آن را فرد از راه ارث و يا كسب يا مانند آن ها به دست آورده باشد، در اسلام براى آن حكمى است و اگر حكومت اسلامى از راه غنيمت و يا جزيه و يا خراج و يا صدقات يا مانند اين ها تحصيل نموده باشد، در اسلام براى انفاق اين گونه اموال نيز، موارد معينى هست، كه هيچ يك از آن ها، مِلك شخص حاكم و زمامدار نيست. | ||
در اسلام، هيچ زمامدارى، خود يا يكى از اهل خانواده اش، نمى تواند از بيت المال بيش از | در اسلام، هيچ زمامدارى، خود يا يكى از اهل خانواده اش، نمى تواند از بيت المال بيش از مخارج لازم زندگی اش را بردارد، تا چه رسد به اين كه همه بيت المال را به خود اختصاص دهد و آن ها را گنجينه كند و يا مانند امپراطورهاى ايران و روم، كاخ هایى بالا برد و براى خود دربار و درباريانى درست كند. | ||
منظور رسول خدا «صلى الله عليه و آله» از اين گفتار اين بوده، وليكن معاويه و امثال او، كه به اين روايت استناد مى كرده اند، منظورشان جلوگيرى از اعتراض مردم بوده، مردم اعتراض مى كرده اند كه چرا اموال مسلمين را در راه شهوات خود و در مصارفى كه خدا راضى نيست، خرج مى كنيد؟ و چرا به اهلش و به مستحقانش كه خود مسلمانان هستند، نمى رسانيد؟ | منظور رسول خدا «صلى الله عليه و آله» از اين گفتار اين بوده، وليكن معاويه و امثال او، كه به اين روايت استناد مى كرده اند، منظورشان جلوگيرى از اعتراض مردم بوده، مردم اعتراض مى كرده اند كه چرا اموال مسلمين را در راه شهوات خود و در مصارفى كه خدا راضى نيست، خرج مى كنيد؟ و چرا به اهلش و به مستحقانش كه خود مسلمانان هستند، نمى رسانيد؟ |
ویرایش