۱۷٬۰۰۸
ویرایش
خط ۴۳: | خط ۴۳: | ||
پس خلاصه آنچه كه گذشت، اين شد كه: | پس خلاصه آنچه كه گذشت، اين شد كه: | ||
اولا | اولا: معنای «ايمان نداشتن اهل كتاب به خدا و روز جزا»، اين است كه آن ها ايمانى كه نزد خدا مقبول باشد، ندارند. | ||
و معنای «حرام ندانستن محرمات خدا و رسول»، اين است كه ايشان در تظاهر به گناهان و منهيات اسلام و آن محرماتى كه تظاهر به آن، اجتماع بشرى را فاسد و زحمات حكومت حقه حاكم بر آن اجتماع را بى اثر و خنثى مى سازد، پروا و مبالات ندارند. | |||
و معنای «تدين نداشتن ايشان به دين حق»، اين است كه آن ها، از سنت حق، که منطبق با نظام خلقت و نظام خلقت منطبق بر آن است، پيروى نمى كنند. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۹ صفحه ۳۲۲ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۹ صفحه ۳۲۲ </center> | ||
و ثانيا جملۀ «الَّذِينَ لَا يُؤمِنُونَ بِالله...»، اوصاف سه گانه حكمت امر به قتال اهل كتاب را بيان مى كند، و با بيان آن، مؤمنان را بر قتال با آنان تحريك و تشويق مى نمايد. | و ثانيا: جملۀ «الَّذِينَ لَا يُؤمِنُونَ بِالله...»، اوصاف سه گانه حكمت امر به قتال اهل كتاب را بيان مى كند، و با بيان آن، مؤمنان را بر قتال با آنان تحريك و تشويق مى نمايد. | ||
و ثالثا به دست آمد كه منظور از قتال اهل كتاب، قتال با همه آنان است، نه با بعضى از ايشان. زيرا گفتيم كه كلمۀ «مِن» در جملۀ «مِنَ الَّذِينَ اُوتُوا الكِتَاب»، براى تبعيض نيست. | و ثالثا: به دست آمد كه منظور از قتال اهل كتاب، قتال با همه آنان است، نه با بعضى از ايشان. زيرا گفتيم كه كلمۀ «مِن» در جملۀ «مِنَ الَّذِينَ اُوتُوا الكِتَاب»، براى تبعيض نيست. | ||
==معناى «جزيه» در اسلام == | ==معناى «جزيه» در اسلام == |
ویرایش