گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۲ بخش۱۴: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۸۴: خط ۸۴:
<span id='link119'><span>
<span id='link119'><span>


==دلالت روايات مربوط به جمع قرآن بر عدم تحريف ==
==دلالت روايات مربوط به جمع قرآن، بر عدم تحريف ==
و كوتاه سخن مطالبى كه از روايات مذكور استفاده مى شود چند مطلب است:
و كوتاه سخن، مطالبى كه از روايات مذكور استفاده مى شود، چند مطلب است:


۱ - اين كه آنچه ما بين دو جلد قرآن كريم هست همه كلام خداى تعالى است ، چيزى بر آن اضافه نشده و تغييرى نيافته. و اما اينكه چيزى از قرآن نيفتاده باشد اين ادله دلالت قطعى بر آن ندارد، همچنان كه به چند طريق روايت هم شده كه عمر بسيار به ياد آيه رجم مى افتاد و نوشته نشد. و نمى توان اين گونه روايات را كه به گفته آلوسى از حد شماره بيرون است حمل بر منسوخ التلاوه كرد، زيرا گفتيم منسوخ التلاوه سخنى بيهوده بيش نيست و روشن ساختيم كه سخن از منسوخ التلاوه كردن از اثبات تحريف قرآن شنيع تر و رسواتر است.
۱ - اين كه آنچه ما بين دو جلد قرآن كريم هست، همه كلام خداى تعالى است، چيزى بر آن اضافه نشده و تغييرى نيافته. و اما اين كه چيزى از قرآن نيفتاده باشد، اين ادله دلالت قطعى بر آن ندارد، همچنان كه به چند طريق روايت هم شده كه عُمَر، بسيار به ياد آيه «رجم» مى افتاد و نوشته نشد. و نمى توان اين گونه روايات را كه به گفته آلوسى از حد شماره بيرون است، حمل بر منسوخ التلاوه كرد. زيرا گفتيم منسوخ التلاوه، سخنى بيهوده بيش نيست و روشن ساختيم كه سخن از منسوخ التلاوه كردن از اثبات تحريف قرآن، شنيع تر و رسواتر است.


علاوه بر اين ، كسانى كه به غير آن قرآنى كه زيد به امر ابوبكر و در نوبت دوم به امر عثمان نوشت قرآن ديگرى داشتند - مانند على بن ابى طالب (عليه السلام) و ابى - بن كعب و عبد الله بن مسعود - چيزى را از آنچه كه در قرآن دائر در ميان مردم بود انكار نكردند و نگفتند فلان چيز غير قرآن و داخل قرآن شده.  
علاوه بر اين، كسانى كه به غير آن قرآنى كه «زيد» به امر ابوبكر و در نوبت دوم به امر عثمان نوشت، قرآن ديگرى داشتند - مانند على بن ابى طالب «عليه السلام» و أُبَىّ - بن كعب و عبدالله بن مسعود - چيزى را از آنچه كه در قرآن دائر در ميان مردم بود، انكار نكردند و نگفتند فلان چيز، غير قرآن و داخل قرآن شده.  


تنها چيزى كه از نامبردگان در مخالفت با آن قرآن رسيده اين است كه از ابن مسعود نقل شده كه او در قرآن خود، معوذتين را ننوشته بود، و مى گفت اينها دو حرز بودند كه جبرئيل براى رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) آورد تا حسن و حسين را با آن معوذ كند و از گزند حوادث بيمه سازد. ولى بقيه اصحاب اين سخن ابن مسعود را رد كرده اند و از امامان اهل بيت (عليهم السلام) به طور تواتر تصريح شده كه اين دو سوره از قرآن است.
تنها چيزى كه از نامبردگان در مخالفت با آن قرآن رسيده، اين است كه از ابن مسعود نقل شده كه: او در قرآن خود، معوذتين را ننوشته بود، و مى گفت اين ها، دو حرز بودند كه جبرئيل براى رسول خدا «صلى الله عليه و آله و سلم» آورد تا حسن و حسين را با آن معوّذ كند و از گزند حوادث بيمه سازد. ولى بقيه اصحاب، اين سخن ابن مسعود را رد كرده اند و از امامان اهل بيت «عليهم السلام» به طور تواتر، تصريح شده كه اين دو سوره از قرآن است.


و كوتاه سخن: روايات سابق همان طور كه مى بينيد روايات آحادى است محفوف به قرائن قطعى كه به طور قطع تحريف به زياده و تغيير را نفى كند، و نسبت به نفى تحريف به نقيصه دليلى است ظنى. پس از اين كه بعضى ادعا كرده اند كه روايات نافيه هر سه قسم تحريف متواتر است، ادعاى بدون دليل كرده اند.
و كوتاه سخن: روايات سابق همان طور كه مى بينيد، روايات آحادى است محفوف به قرائن قطعى، كه به طور قطع، تحريف به زياده و تغيير را نفى كند، و نسبت به نفى تحريف به نقيصه دليلى است ظنى. پس از اين كه بعضى ادعا كرده اند كه روايات نافيه هر سه قسم تحريف، متواتر است، ادعاى بدون دليل كرده اند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۲ صفحه ۱۸۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۲ صفحه ۱۸۳ </center>
<span id='link120'><span>
<span id='link120'><span>
==قرآن، خود عمده ترين دليل بر عدم وقوع تحريف است ==
==قرآن، خود عمده ترين دليل بر عدم وقوع تحريف است ==
عمده دليلى كه در باب تحريف نشدن قرآن كريم به آن اتكاء مى شود همان دليلى است كه در ابتدا بر اين ابحاث آورده و گفتيم قرآنى كه امروز در دست ما است همه آن صفات را كه خداى تعالى در قرآن براى كلام خود آورده واجد است.  
عمده دليلى كه در باب تحريف نشدن قرآن كريم به آن اتكاء مى شود همان دليلى است كه در ابتدا بر اين ابحاث آورده و گفتيم قرآنى كه امروز در دست ما است همه آن صفات را كه خداى تعالى در قرآن براى كلام خود آورده واجد است.  
۱۶٬۲۶۹

ویرایش