گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۲۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۲۵۱: خط ۲۵۱:
<span id='link210'><span>
<span id='link210'><span>


==مقصود از اينكه فرمود با قرآن با دشمنان جهاد كن (جاهدهم به جهادا كبيرا) ==
==مقصود از اين كه فرمود: با قرآن، با دشمنان جهاد كن ==
«'''فَلا تُطِع الْكافِرِينَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَاداً كبِيراً'''»:
«'''فَلا تُطِع الْكافِرِينَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَاداً كبِيراً'''»:


اين جمله متفرع است بر معناى آيه قبلى و ضمير «'''به '''» به شهادت سياق آيات ، به قرآن بر مى گردد و كلمه «'''مجاهده '''» و نيز «'''جهاد'''» به معناى جد و جهد و به كار بردن نهايت نيرو در دفع دشمن است . و چون گفتيم ضمير به قرآن بر مى گردد معنا اين مى شود كه : با قرآن با دشمنان جهاد كن ، يعنى قرآن را بر آنان بخوان و معارف و حقايق آن را بر ايشان بيان كن و حجت را بر ايشان تمام نما.
اين جمله، متفرع است بر معناى آيه قبلى و ضمير «بِهِ»، به شهادت سياق آيات، به قرآن بر مى گردد. و كلمۀ «مجاهده» و نيز «جهاد»، به معناى جدّ و جهد و به كار بردن نهايت نيرو در دفع دشمن است. و چون گفتيم ضمير به قرآن بر مى گردد، معنا اين مى شود كه: با قرآن، با دشمنان جهاد كن. يعنى قرآن را بر آنان بخوان و معارف و حقايق آن را برايشان بيان كن و حجت را بر ايشان تمام نما.


پس حاصل معنا و مضمون آيه اين شد كه : وقتى مثل رسالت الهى در بر طرف كردن
پس حاصل معنا و مضمون آيه اين شد كه:  
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۳۱۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۳۱۶ </center>
حجاب جهل و غفلت از دلهاى مردم به وسيله اظهار حق و اتمام حجت مثل آفتاب بود در دلالت بر سايه گسترده و برداشتن آن سايه به امر خدا، و نيز مثل روز بود نسبت به شب و تعطيلى كار در آن و نيز، مثل باران بود نسبت به زمين مرده و چارپايان و انسانهاى تشنه ، ناچار، حالا كه تو حامل اين رسالت شده اى ، و به سوى همه اهل قريه ها مبعوث گشته اى ، ديگر جا ندارد كه از كافران اطاعت كنى ، چون اطاعت ايشان تباه گر اين ناموس عمومى است كه براى هدايت قرار داده ايم پس بايد كه در تبليغ رسالت خود و اتمام حجت بر مردم به وسيله قرآن كه مشتمل بر دعوت حقه است نهايت كوشش و جهد خود را مبذول دارى و جهاد كنى با آنان جهادى بس بزرگ .
وقتى مثل رسالت الهى در بر طرف كردن حجاب جهل و غفلت از دل هاى مردم به وسيله اظهار حق و اتمام حجت، مَثَل آفتاب بود در دلالت بر سايه گسترده و برداشتن آن سايه به امر خدا، و نيز مَثَل روز بود نسبت به شب و تعطيلى كار در آن و نيز، مَثَل باران بود نسبت به زمين مُرده و چارپايان و انسان هاى تشنه، ناچار، حالا كه تو حامل اين رسالت شده اى، و به سوى همه اهل قريه ها مبعوث گشته اى، ديگر جا ندارد كه از كافران اطاعت كنى.
 
چون اطاعت ايشان، تباه گر اين ناموس عمومى است كه براى هدايت قرار داده ايم. پس بايد كه در تبليغ رسالت خود و اتمام حجت بر مردم به وسيله قرآن، كه مشتمل بر دعوت حقه است، نهايت كوشش و جهد خود را مبذول دارى و جهاد كنى با آنان، جهادى بس بزرگ.
<span id='link211'><span>
<span id='link211'><span>


۱۶٬۲۶۹

ویرایش