گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۳۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۹۳: خط ۹۳:
<span id='link298'><span>
<span id='link298'><span>


==آيات ۱۷۶ - ۱۹۱، سوره شعراء ==
==آيات ۱۷۶ - ۱۹۱ سوره شعراء ==
كَذَّب أَصحَب لْئَيْكَةِ الْمُرْسلِينَ(۱۷۶)
كَذَّب أَصحَب لْئَيْكَةِ الْمُرْسلِينَ(۱۷۶)
إِذْ قَالَ لهَُمْ شعَيْبٌ أَ لا تَتَّقُونَ(۱۷۷)
إِذْ قَالَ لهَُمْ شعَيْبٌ أَ لا تَتَّقُونَ(۱۷۷)
خط ۹۹: خط ۹۹:
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ(۱۷۹)
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ(۱۷۹)
وَ مَا أَسئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِى إِلا عَلى رَب الْعَلَمِينَ(۱۸۰)
وَ مَا أَسئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِى إِلا عَلى رَب الْعَلَمِينَ(۱۸۰)
* أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ(۱۸۱)
أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ(۱۸۱)
وَ زِنُوا بِالْقِسطاسِ الْمُستَقِيمِ(۱۸۲)
وَ زِنُوا بِالْقِسطاسِ الْمُستَقِيمِ(۱۸۲)
وَ لا تَبْخَسوا النَّاس أَشيَاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فى الاَرْضِ مُفْسِدِينَ(۱۸۳)
وَ لا تَبْخَسوا النَّاس أَشيَاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فى الاَرْضِ مُفْسِدِينَ(۱۸۳)
خط ۱۱۰: خط ۱۱۰:
إِنَّ فى ذَلِك لاَيَةً وَ مَا كانَ أَكْثرُهُم مُّؤْمِنِينَ(۱۹۰)
إِنَّ فى ذَلِك لاَيَةً وَ مَا كانَ أَكْثرُهُم مُّؤْمِنِينَ(۱۹۰)
وَ إِنَّ رَبَّك لهَُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ(۱۹۱)
وَ إِنَّ رَبَّك لهَُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ(۱۹۱)
ترجمه آيات
 
<center> «'''ترجمه آیات'''»  </center>
 
اصحاب ايكه نيز پيغمبران را دروغگو شمردند (۱۷۶)
اصحاب ايكه نيز پيغمبران را دروغگو شمردند (۱۷۶)
چون شعيب به ايشان گفت : چرا نمى ترسيد (۱۷۷)
چون شعيب به ايشان گفت : چرا نمى ترسيد (۱۷۷)
خط ۱۲۸: خط ۱۳۰:
كه در اين عبرتى است ولى بيشترشان ايمان آور نبودند (۱۹۰)
كه در اين عبرتى است ولى بيشترشان ايمان آور نبودند (۱۹۰)
و پروردگارت نيرومند و رحيم است (۱۹۱)
و پروردگارت نيرومند و رحيم است (۱۹۱)
بيان آيات
 
<center> «'''بیان آیات'''»  </center>
 
در اين آيات ، اجمالى از داستان شعيب (عليه السّلام ) كه يكى از پيامبران عرب است ذكر كرده و اين داستان آخرى از هفت داستانى است كه در اين سوره آمده .
در اين آيات ، اجمالى از داستان شعيب (عليه السّلام ) كه يكى از پيامبران عرب است ذكر كرده و اين داستان آخرى از هفت داستانى است كه در اين سوره آمده .
كَذَّب أَصحَب لْئَيْكَةِ الْمُرْسلِينَ...رَب الْعَلَمِينَ
كَذَّب أَصحَب لْئَيْكَةِ الْمُرْسلِينَ...رَب الْعَلَمِينَ
<span id='link299'><span>
<span id='link299'><span>
==اشاره به اينكه اصحاب ايكه چه كسانى بوده اند ==
==اشاره به اينكه اصحاب ايكه چه كسانى بوده اند ==
كلمه «'''ايكه '''» به معناى بيشه اى است كه درختان تو در همى داشته باشد. بعضى گفته اند اين بيشه جنگلى بوده در نزديكيهاى مدين كه طايفه اى در آن زندگى مى كرده اند و از جمله پيامبرانى كه به سويشان مبعوث شده شعيب (عليه السّلام ) بوده ، وى اهل آن محل نبوده است و با مردمش بيگانه بوده ، به دليل اينكه در اين داستان مانند داستانهاى قبل ، پيغمبر مورد بحث را برادر آن قوم نخوانده و نفرموده «'''اخوهم شعيب '''» به خلاف هود و صالح كه هم وطن با قوم خود بوده اند، و هم چنين لوط كه از راه مصاهره و سببى فاميل قوم خود بود و لذا درباره اين سه تن فرموده : «'''اخوهم هود'''» و «'''اخوهم صالح '''» و «'''اخوهم لوط'''» تفسير بقيه الفاظ آيه گذشت .
كلمه «'''ايكه '''» به معناى بيشه اى است كه درختان تو در همى داشته باشد. بعضى گفته اند اين بيشه جنگلى بوده در نزديكيهاى مدين كه طايفه اى در آن زندگى مى كرده اند و از جمله پيامبرانى كه به سويشان مبعوث شده شعيب (عليه السّلام ) بوده ، وى اهل آن محل نبوده است و با مردمش بيگانه بوده ، به دليل اينكه در اين داستان مانند داستانهاى قبل ، پيغمبر مورد بحث را برادر آن قوم نخوانده و نفرموده «'''اخوهم شعيب '''» به خلاف هود و صالح كه هم وطن با قوم خود بوده اند، و هم چنين لوط كه از راه مصاهره و سببى فاميل قوم خود بود و لذا درباره اين سه تن فرموده : «'''اخوهم هود'''» و «'''اخوهم صالح '''» و «'''اخوهم لوط'''» تفسير بقيه الفاظ آيه گذشت .
۱۶٬۸۸۰

ویرایش