گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۴۵: خط ۴۵:
<span id='link47'><span>
<span id='link47'><span>


==چند روايت درباره مقدار عمرى كه سپرى شدن آن جاى عذرى براى آدمى نمى ماند ==
و در نهج البلاغه، از اميرالمؤمنين «عليه السلام» نقل كرده كه فرمود: آن عمرى كه اگر خدا به آدمى بدهد، جاى عذرى برايش باقى نمى گذارد، شصت سال است.
و در نهج البلاغه، از اميرالمؤمنين (عليه السلام) نقل كرده كه فرمود: آن عمرى كه اگر خدا به آدمى بدهد، جاى عذرى برايش باقى نمى گذارد، شصت سال است.


مؤلف: همين روايت را صاحب مجمع البيان نيز از آن جناب نقل كرده. و نيز الدرالمنثور هم، آن را از ابن جرير از آن جناب روايت كرده است.
مؤلف: همين روايت را صاحب مجمع البيان نيز، از آن جناب نقل كرده. و نيز الدرّ المنثور هم، آن را از ابن جرير، از آن جناب روايت كرده است.


و در الدر المنثور است كه حكيم ترمذى، در نوادر الاصول، بيهقى در سنن، ابن جرير، ابن منذر، ابن ابى حاتم، طبرانى، ابن مردويه، و بيهقى (در شعب الايمان)، همگى از ابن عباس روايت كرده اند كه گفت رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود: چون روز قيامت برسد، صدا مى زنند شصت ساله ها كجايند؟ و اين شصت ساله همان معمّرى است كه خداى تعالى در آيه «اولم نعمركم ما يتذكر فيه من تذكر» درباره اش سخن گفته.
و در الدرّ المنثور است كه حكيم ترمذى، در نوادر الاصول، بيهقى در سنن، ابن جرير، ابن منذر، ابن ابى حاتم، طبرانى، ابن مردويه، و بيهقى (در شعب الايمان)، همگى از ابن عباس روايت كرده اند كه گفت رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود: چون روز قيامت برسد، صدا مى زنند شصت ساله ها كجايند؟ و اين شصت ساله، همان معمّرى است كه خداى تعالى، در آيه «أوَلَم نُعَمّركُم مَا يَتَذَكّرُ فِيهِ مَن تَذَكّر» درباره اش سخن گفته.


مؤلف: اين معنا به طرق ديگرى از سهل بن سعد و ابوهريره از آن جناب روايت شده.
مؤلف: اين معنا به طرق ديگرى، از سهل بن سعد و ابوهريره، از آن جناب روايت شده.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۷۲ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۷۲ </center>
و در مجمع البيان است كه: بعضى گفته اند: اين آيه توبيخ كسانى است كه به سن هجده سالگى رسيده باشند. و اين معنى از امام باقر (عليه السلام) نيز روايت شده.
و در مجمع البيان است كه: بعضى گفته اند: اين آيه، توبيخ كسانى است كه به سن هجده سالگى رسيده باشند. و اين معنا، از امام باقر «عليه السلام» نيز روايت شده.


مؤلف: اين روايت را فقيه از امام باقر (عليه السلام)، به تعبير مضمر (آن جناب فرمود) روايت كرده.
مؤلف: اين روايت را فقيه، از امام باقر «عليه السلام»، به تعبير مضمر (آن جناب فرمود) روايت كرده.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۷۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۷۳ </center>
<span id='link48'><span>
<span id='link48'><span>
۱۴٬۴۴۷

ویرایش